CX-spotting

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

CX-spotting

Post by ingkogni2 »

Nå har jeg hermet litt etter svenskene :oops: http://www.citroen.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=14187

Var en tur til Manndalen i Nordtroms i dag. Så en 2,2 Break (karoseri har gått 170.000 og motor 75.000. Kommer kanskje hit etterhvert) som står uten akslinger oppi dalen her, En Break av ukjent motor (mørk farge) rett etter krysset på E6/E8 i Nordkjosbottn. En nogent rusten 2,5 automat break 1 km nord for Nordkjosbottn (avskiltet).
På hjemturen var vi innom på Hatteng der jeg var på Oransj-russetreff i 10.kl for 2 år siden og observerte 2 CX'er av ukjent modell.
I dag sto det bare en der, registrert CX pallas med en mystisk grønnfarge.
Rosinen i pølsa er at den hadde de orginale nakkestøtte-trekkene med Citroën-logo på :D :D

For å oppsumere: En fin tur. :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Var i konfirmasjon i Drevvatn (litt nord om Mosjøen) forige helg (3.6-6.6).
Møtte en GS (?) med blanke fangere ett sted mellom Innhavet og Fauske på sørovertur. På nordovertur opserverte jeg en Visa 1,1 i Fauske sentrum (visa er vell hakket skjeldnere en CX?).

Ellers så bød turen på endel spennende episoder, bla en dynamo som slutta å ladde mitt i Saltdalen på søroverturen. Vi hadde selfølgelig ikke med multimeter, så Viking måtte komme å konstatere at dynamoen laddet 11,5V. Bre man er medlem i NAF gitt.....
Utrolig hvor lenge man kan kjøre en god gammel diesel uten ladding. Kjørte helt fra Nordsiden av Saltfjellet og til Bjerka uten lading (ca 17 mil). En gammel nabo som bor der har Peug. J5, så vi fikk lånt oss en ny dynamo.... som heller ikke funka. Heldighvis hadde han en liggende i bobilen som etter test med borrmaskin heller ikke funka, helt til jeg på nordovertur kom på at man må ha magnetiseringsstrøm for at dynamoen skal ladde. Den dynamoen ble da lånt med som back up og ble skiftet på Mo i Rana med vellykket resultat. Uansett, ganske godt gjort at bilen gikk nesten hele helga med en laddespenning på 11,5V. Den sto selfølgelig på ladding om natta, da :P :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Så en rød CX Berline serie 2 på Andslimoen i dag i 11-12 tiden. Tror det var en 2,2 TRS, men kan ikke si det sikkert. Det var i allefall ingen spoiler på bakluka.

Er det kun jeg som ser andre CX'er her? :P :P
Blir i godt humør hver gang jeg ser at det er andre "gærninger" som kjører CX også.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg blir også i godt humør når jeg ser andre CX'er, men ramler fort ned igjen når det som regel sitter en eller annen gnom å graver seg i rævva å ikke skjønner hvorfor jeg i alle dager hilser og smiler så rart :x :x :roll:
har masse Citroèn:-)
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

"Du godeste er du synsk" :D :wink:
Sjekket du klokka når du skrev i dag? :D
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Dessuten har TRS'en spoiler.

Finnes det Serie2 biler uten spoiler??
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Jeg vet om et titalls cx'er som står i ro i trondheimsområdet (avskiltet), men det er skjelden jeg treffer en på veien. Av og til treffer jeg en som bor 200 m unna meg, men han hilser aldri tilbake. Han er nok ikke entusiast, og er neppe medlem i vår forening. Ellers så er det tørke med "bruks cx'er" i trondheim. I fjor kunne jeg observere flere på en dag, i år har jeg knapt sett 10 stk på veien. De er så skjelden at jeg til og med husker dem: hvit TRI break, sølv serie 1 TRD break (til salgs nå for 2000,-.), hvit 22 TRS, rød 22 TRS, sort 22 TRS, Grønn 25 GTI (ramond sin), Crosiette og en brun serie 2, rød 25 TRD turbo 2 og en lyseblå serie 2 break med runde hjulbuer bak. Disse har forsvunnet fra trondheim: hvite serie 1 25 diesel break, rød athena, grønn serie berline, gull serie1 TRI og et par-tre serie 2 hvite breaker.

GS er det sparsomt med, men en rød GSA er observert, og en er tilsalgs. BX'er er det massevis av både med og uten skilt og på huggeriene. Et par padder er også å se i trafikken, en grønn og en sort.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

serie 2 er standard levert med hekk spoiler.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Her er det også merkbar nedgang i frekvens iår i forhold til for et år eller to siden. Jeg så en igår, mørk grå break, men den sto jo utenfor et tidligere Citroen-forhandler (er nok endel som bruker verkstedet der ennå)(med god grunn, da jeg skulle ha inn Xantia'en på det nye verkstedet var det vanskelig å få time da han som skrudde Citroen var på kurs hele tiden)
For etpar år siden visste jeg om en 5-6 CX'er her på Lillehammer men nå vet jeg bare om 3 (+mine da) :( :wink:
har masse Citroèn:-)
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Først vedr. serie 2 og spoilere bak: Prestigen hadde det vel ikke, og jeg mener å huske at 20 RE heller ikke hadde (ikke så mange igjen av de da, vil jeg tro).
Jeg observerte en Break Turbo Diesel i matt rød metallic på E18 i rushtrafikken på Høvik i går, den stod ved veikanten med panseret oppe. Jeg har hatt dårlig samvittighet :oops: i hele dag for at jeg ikke stoppet og tilbød hjelp... Men, jeg var på vei til sankthans-picnic med familien, og den fikk for en gangs skyld prioritet. :)

Ellers er det merkbart hvor mange færre CX'er det er også i Oslo-området nå i år, sammenlignet med bare for 2-3 år siden. Tror fortsatt at det er en og annen som ikke kjøres av utpregete entusiaster, men som har bilen til den skal vrakes på neste EU-kontroll...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Finnemann wrote:"Du godeste er du synsk" :D :wink:
Sjekket du klokka når du skrev i dag? :D
Hvis det var mitt innlegg du sikter til så var det skrevet kl 12:03 AM. Altså klokka 3 min over 12 på natta. :P 8)
Dessuten har TRS'en spoiler.
Veit det, men den kan jo være plokket av. Det var i allefall ikke noen prestige.

OT: Har nå oppdaget hvor enestående kjørekomfort det er i en CX. Hadde langkjøring + by-kjøring på Finnsnes på Onsdag. Kjørte en 2005 modell Audi( :? ) A4 stasjon med 1,9 TDI å en girkasse som minner om en moped.
For det første hadde den ikke sittekonfort for fem flate øre. hadde vont i nakken etter 15 min i baksetet (kjørte sammen med en annen).
For det andre var girkssen overaskende like slarkete i overføringa som girkassene på CX'en, og det hadde jeg ikke ventet at en ny bil.
For det tredje var utvekslinga så lav (?) at jeg lå på 2000 o/min på 40 km/t i 3 giret og girte til 5 på 65 km/t.
For det fjerde er bremsene at kapittel for seg selv. Tråkket pedalen inn 2/4 før den tok og da var den like følsom som bremsene på CX'n.
For det femte var det så brede dekk (225/16") at jeg var helt gåen i armene etter langkjøringsbiten på 4 mil i styrtregn og hjulsbor som var fulle av vann. Fikk vanplaning hver gang jeg datt ned i sporet og bilen var da mere sporete en en CX på vinterføre :? .

SÅ avslappende å komme inn i en turbo 1 som ellers oppleves som en halvdaff gammelbil. Ble som en ny-bil i forhold.
:D :D :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

en lyseblå serie 2 break med runde hjulbuer bak.
Denne er vel gått over til å være "stasbil". Eieren har kjøpt seg XM som bruksbil. (Hvis det ikke finnes flere med hjulbuer bak da). :shock:
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Nå har jeg nettop sett vell avgårde fire tyske karer med en TRD T2 break + en diger cargohenger. Pakkninga rundt den ene hydraulikkula forran var lekk, så de hadde mistet mye olje. I tillegg hadde ryggen på førerstolen knekt, så de fikk kjøpe en pasasjerstol. Ene vinduet gjikk ikke å oppne, så de fikk med seg en ekstra bryter og kjølesystemet mistet vann, så kjøleviftene måtte kortsluttes.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote:Nå har jeg nettop sett vell avgårde fire tyske karer med en TRD T2 break + en diger cargohenger. Pakkninga rundt den ene hydraulikkula forran var lekk, så de hadde mistet mye olje. I tillegg hadde ryggen på førerstolen knekt, så de fikk kjøpe en pasasjerstol. Ene vinduet gjikk ikke å oppne, så de fikk med seg en ekstra bryter og kjølesystemet mistet vann, så kjøleviftene måtte kortsluttes.

IngKogni2
Og en CX gal 17 åring fra Indre Troms kom til unnsetning, ikke værst 8) :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er slike historier som gjør livet lett og leve og CX enda mer moro å kjøre. :D :D Altså det at man får hjelp hvor i verden man måtte være og ikke det at folk får problemer med bilen. Men man skaffer seg i alle fall nye venner. :D
Mvh
Post Reply