hvorfor ikke bx?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

hammer
Posts: 5
Joined: Fri 07 Nov, 2003 00:35
Location: trondheim

hvorfor ikke bx?

Post by hammer »

jeg synes bx'n skal få være med også...
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har kanskje noe å gjøre med at BX'en har egen klubb :?: :wink:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

:shock: Kanskje jeg banner i kirken,men: Er de forskjellige Citroen klubbene i Norge så store at de ikke kunne hatt et nærere samarbeid enn idag :?: :?:
har masse Citroèn:-)
Guest

Post by Guest »

De forskjellige klubbene er relativt små. CX klubben har ymtet forsiktig til de forskjellige klubbene om et nærmere samarbeid, en Citroënklubb Norge så og si. Dessverre sitter det folk i de forskjellige styrer som ikke ser særlig lengre enn til sin egen nese, og som ikke er spesielt opptatt av å få til noe i denne retning selv om en hel del medlemmer er positive til dette.
Tidligere Citroen-eier

Tidligere Citroen-eier

Post by Tidligere Citroen-eier »

Anonymous wrote:De forskjellige klubbene er relativt små. CX klubben har ymtet forsiktig til de forskjellige klubbene om et nærmere samarbeid, en Citroënklubb Norge så og si. Dessverre sitter det folk i de forskjellige styrer som ikke ser særlig lengre enn til sin egen nese, og som ikke er spesielt opptatt av å få til noe i denne retning selv om en hel del medlemmer er positive til dette.
Tja sier du det? Vel, for et par år siden var det faktisk Norsk XM Klubb som ved et par anledninger henvendte seg til NORSK CX KLUBB(!) og foreslo samarbeid UTEN å få særlig respons!!! Nå er nok ikke jeg med i Norsk XM Klubb lenger da jeg nå ikke har Citroen, men XM-gjengen er sikkert fremdeles glade for et eventuelt samarbeid med CX klubben - om dere vil da?
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Æsj.
Ingen grunn til å starte en krangel om hvem som mente hva.
Fakta er at veldig mange medlemmer har flere typer Citroën,
og en "moderorganisasjon" etter mønster fra CCC i England med avdelinger/forum for hver enkelt modell kanskje hadde vært noe å gå videre med. Jeg mener bestemt at det fant sted et par samlinger under benevnelsen "Citroënforum" for 4-5 år siden, men at noen klubber var redd for å miste sine særdeles gunstige særavtaler med Norsk Citroën som følge av en slik "sammenslåing". Forståelig - kanskje? Men lite formålstjenlig. Husker også at det oppsto litt surmuling fordi det kom et initiativ fra et dengang nystartet firma "ClassicParts" som fikk registrert domenet www.classicparts.org på weben. Veldig bra at entusiastene bak dette initiativet ikke lot seg "klubbe ned" og at vi derfor i dag har en oppegående nettbutikk på nye deler til klassiske Citroën. Anbefales varmt.

Heldigvis falt jeg ikke for fristelsen å kjøre GS til jobben i dag - til tross for tørre veger i Oslo har man saltet i svingene ute på Nesodden - vær advart! :)
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Ja...
gikk visst litt fort i svingene i forrige melding...
Domenet ClassicParts registrerte var www.citroenforum.org

:lol:
Formannen Helge MS

Samarbeid mellom klubben

Post by Formannen Helge MS »

Hvem er du som påstår at CX Klubben var kjølig til samarbeid med XM Klubben og hva vet du om status for kontakten som har eksistert mellom klubben om jeg tør spørre. Hvem frontet du om når og hva? Skal du kritisere får du være mere konkret. XM-klubebns innsats under arrangementet "franske bildager".. var jo heller mangelfull. Det er greit å fri, men man må stille opp med litt medgift skal vi slippe på bruden..

Videre vil jeg bemerke at det er kun et medlem igjen av den opprinnelige gjengen som startet CX klubben, nemlig MEG. Jeg har mange ganger hatt kontakt med XMklubben og alltid vært åpent for samarbeid. Jeg dro på XM treff.. men der var det ingen som brydde seg om at jeg og en representatn til fra CX klubb styret var kommet. Med et hederlig unntak).. jeg forventer ikke rød løper, men at man hilser på.. kunne jo vært en tanke.

Vi har invitert XM-klubben til vårt lager og til våre mekkedager. Det kommer ingen, bare noen felles medlemmer. Skal man samarbeide som må initiativ følges opp. Vi prøver å gi CXklubben sin egen identitet, med hjemmesider, dager som handler om CX og oppbygging av lager og ikke minst eget medlemsblad. Personlig bruker jeg 100 vis av timer årlig til dette. Men jeg er jo veldig positiv til samarbeid og støtter for øvrig Roberts merknader. Skal vi ha et samarbeid, må det imidlertid seriøse kontruktive initiativ til som kan gi svar på tema som hva med det eksisterende ? og hva med kontigent, hva med lagerleie, hva med bladet, hva med kapitalen som er investert.. osv..

En paraplyorganisasjon er på sin plass. Vi ønsker alle dette. Men det krever en ekstra innsats.. de fleste klubbstyrene har nok med sitt og gir 100 vis av timer til klubben.. det må nye/ekstra folk inn. Det finnes ikke mange som stiller opp.. det er også et problem.

Jeg avslutter her med å si at jeg blir provosert når folk kritiserer, og viser til et eller annet som skjedde en eller annen gang og som de ikke vet hvordan har gått videre. Særlig når det er lenge siden. Dette handler om folk, handler om nivået på samarbeid og det handler om realistiske planer.

I CX klubben har det gått på stumpene mang en gang for å få dette til å henge sammen. Men takket være noen ressursmennesker finnes fortsatt en klubb. Å påta seg etablering av en paraplyorganisasjon eller ta initiativ til det har derfor vært fjernt, men jeg har i de 5 årene jeg har holdt på ALDRI motsatt meg noe samarbeid mellom klubbene og kommer heller ikke til å gjøre det. Og starter noen en AX klubb melder jeg meg inn tvert !.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har skrevet et innlegg under en annen tråd, men føler jeg bør si noe her også. Har vært medlem av CX klubben siden 1998 og "guttene" :) i klubben gjør en fantastisk jobb. Helge og de andre er noen kjempekarer!
Jeg er helt enig med Helge at vi skulle hatt en paraplyorganisasjon. Denne bør drives av andre enn de som driver de respektive klubber. En utsending fra hver klubb bør sitte istyret for denne organisasjonen og denne representanten utnevnes av de respektive klubbers styre. Han trenger dog ikke sitte i styret. (Ble dette forståelig? :) )
Ellers er dette forumet et bevis for at det jobbes godt i CX klubben. Kjempebra gutter.
Et spørsmål til Helge. Tror du det kunne vært en ide og satt av en halvtimes tid på årsmøtet til å snakke om dette med paraplyorganisasjon? Har det kanskje vært oppe før slik at det ikke er noen vits? Sette ned et utvalg for å sondere?
Ha en svevende dag.
Mvh
Jon (Eier av 11 CXer)
Formann Helge MS

Paraply på årsmøte

Post by Formann Helge MS »

Hei

Klart vi kan sette av 30 min på årsmøte. Teme har vært oppe før, men ettersom det var før og ikke nå.. er det på tide med en ny runde.

HMS
Webmaster Norsk XM Klubb

Webmaster Norsk XM Klubb

Post by Webmaster Norsk XM Klubb »

Til Helge MS og alle i CX Klubben. Gratulerer med egen diskusjonsgruppe på web! Image

Jeg ble gjort oppmerksom på denne diskusjonen av Birger Bulukin på XM-Forum og syntes jeg måtte se hva det var Birger mente med opphetet debatt. Nå når jeg har lest tråden må jeg si at jeg ikke synes debatten var så veldig het, men heller en bra og fornuftig debatt blant annet om en eventuell paraplyorganisasjon. Birger siktet sikkert til de litt mer temperaturfulle kommentarene til forholdet mellom CX Klubben og Norsk XM Klubb.

Jeg synes for øvrig Helge MS sitt lange innlegg fortjener en utfyllende kommentar og ikke bare en kort replikk slik som fra et av våre tidligere medlemmer.

Jeg støtter Helge MS sine tanker om at det må nye frivillige inn for å håndtere en paraplyorganisasjon og drive denne. Klubbene har ofte nok med å skaffe frivillige til å gjøre de nødvendige jobbene innenfor klubben. Det er til tider vanskelig å finne folk som er villige til å stille opp å gjøres slikt frivillig arbeid. Helge MS sine tanker rundt de opparbeidede godene i klubbene er også viktige. En paraplyorganisasjon må bygge nettopp en paraply oppå og i tillegg til mye av dette og ikke gå på bekostning av mye som allerede er bra i klubbene.

Til den delen av diskusjonen som var i nærheten av å ha litt temperatur (forholdet mellom CX og XM klubbene) vil jeg gjerne også komme med noen kommentarer:

Nå når XM klubben i disse dager runder medlemsnummer 500 har også ca 40 personer forlatt klubben. Hvem som skrev innlegget i denne tråden vet jeg ikke. Jeg skal spørre eks-presidenten, men dersom det ikke er ham vet jeg ikke hvem det skal kunne være. Uansett så føler jeg behov for å klarlegge litt i dette forholdet da det var jeg som hadde noe av denne kontakten med CX klubben som en av våre tidligere medlemmer sikkert referer til. Det han skrev var imidlertid veldig kort og kan derfor bli unyansert og litt provoserende.

Det er riktig at jeg på vegne av Norsk XM Klubb henvendte meg til CX klubben ved noen anledninger for 2 – 3 år siden med tanke på samarbeid. Jeg tok ved to anledninger kontakt med Hege som den gang var webmaster for CX klubben da jeg selv var webmaster for XM klubben og jeg kontaktet også min navnebror Helge ved flere anledninger enn den ene der vi kort var inne på dette med samarbeid. Jeg har bare positivt å si om mine samtaler med Helge MS.

Noen eksempel på hva som var tenkt som mulige samarbeidsområder den gang: elektronisk arkiv for reparasjonsbeskrivelser (muligens på web) og annen teknisk informasjon. I tillegg så vi for oss mulig samarbeid om treff og rabattavtaler.

Påstanden om at Norsk XM Klubb ikke fikk noen tilbakemeldinger på henvendelsene er vel imidlertid bare delvis riktige og må utdypes nærmere for at ikke det skal være urettferdig. Vi fikk nemlig tilbakemelding på henvendelsene. Hege og Helge kommenterte når jeg kontaktet dem at et slikt samarbeid klubbene i mellom kunne være interessant og at det burde diskuteres internt i CX klubben. Men etter dette følte vel kanskje vi i XM klubben at vi ikke fikk noen konkrete tilbakemeldinger, men dette kan jo bero på misforståelser. Selv om vi ventet på ytterligere svar etter behandling internt i CX-klubben burde uansett vi også ha tatt ansvar for å følge opp kontakten i stedet for bare å mene at ballen nå lå hos CX klubben. Uansett så er i alle fall ingen tjent med at klubbene ikke har et godt forhold og vennskap seg i mellom uavhengig av praktisk samarbeid.

Til slutt vil jeg trekke frem et par-tre ting som jeg håper bare var litt utløp til frustrasjon fra Helge MS sin side over utsagn fra en person som ikke identifiserer seg i sitt innlegg. Men vær snill å ikke la det gå ut over en klubb denne personen ikke lenger er medlem i engang.

En av Helge MS sine kommentarer var til Norsk XM klubbs innsats på Franske bildager og den føles for oss litt urettferdig. Årsaken til at vår klubbs deltakelse på franske bildager ble mindre enn hva den burde ha vært må deles på fire ting:
1. Norsk XM Klubb kan ikke se å ha mottatt noe informasjon om dette arrangementet eller invitasjon til å delta på planleggingen før ETTER planleggingsmøtet 10.februar (da av Per Deren - BX). Vi følte oss nesten litt glemt og utenfor det gode selskap. Men vi burde selvsagt kommet sterkere tilbake når vi først ble oppmerksom på arrangementet.
2. Vi har dessverre i 2003 ingen med fra Oslo og omegn i klubbens styre og dette er noe vi nå har satt på agendaen at det bør gjøres noe med.
3. Det er som tidligere nevnt ikke alltid så lett å få frivillige til å stille opp og dette merket vi når vi forsøkte å finne andre medlemmer enn styremedlemmer til å delta på det siste planleggingsmøtet etter at vi var blitt oppmerksomme på arrangementet.
4. Klubbens president hadde et halvt års fravær fra sitt verv første halvår 2003 og resten av styret (2 færre enn i dag) hadde litt problemer med å følge opp alle oppgavene.

Men dette er et eksempel på at i alle fall vi i XM Klubben ikke er ufeilbarlige!

Om Helge MS følte seg glemt og dårlig behandlet under treffet ved Hunderfossen i 2002 vil i alle fall jeg personlig beklage dette. Image For min egen del oppfattet jeg vel ikke Helge MS som noen utsending fra CX klubben, men snarere som et medlem av XM klubben som deltok på treffet. Jeg beklager om jeg glemte deg Helge midt oppe i generelt masse folk og snakke med og masse ting å organisere sammen med Tore og Geir (som hadde mer av æren for treffet enn meg).

Videre sier Helge MS: ”Vi har invitert XM-klubben til vårt lager og til våre mekkedager”. Enten må det være dårlig kommunikasjon internt i vårt styre Helge eller så må jeg ha en alvorlig feil i min hukommelse. Jeg har aldri sett en slik invitasjon og jeg håper du kan vise meg kopi av en så jeg ikke sitter og føler meg usikker. Jeg har kopi av all mine mottatt e-post (Archive folder på 980MB) siden 1999 og der ligger ingen slik invitasjon. Men for all del kan det hende at noen andre enn meg i XM klubben har fått en slik invitasjon og at vi har et hatt et kommunikasjonsproblem internt. Det hadde likevel vært kjekt om du konkretiserte dette. Den sikreste måten å sende informasjon til Norsk XM Klubb på, er for øvrig en e-post til postmaster@citroenxm.nu for den posten leser fire av styremedlemmene. Postmaster adressen vår har ligget på vår webside siden mars 2000.

Så krysser jeg fingrene for at disse to bilklubbene både kan ha et godt forhold til hverandre. og dersom medlemmene vil, også etter hvert et tettere samarbeid. Kanskje kan vi møtes til et kjempetreff i Geiranger med kortesjekjøring opp Trollstigen på forsommeren 2004?
Image


Mvh Helge Seljeseth Image
Webmaster Norsk XM Klubb
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har med stor interesse lest innlegget fra Webmaster Norsk XM Klubb. Dette er vel et godt eksempel på at vi trenger en paraplyorganisasjon!
Komunikasjonslinjene hadde da blitt mye klarere. (Kanskje burde den foregå på Fransk? :wink: )
Ha en svevende dag.
Jon
Helge S

Post by Helge S »

Robert wrote:Ja...
gikk visst litt fort i svingene i forrige melding...
Domenet ClassicParts registrerte var www.citroenforum.org

:lol:
Erik M og Co registrerte faktisk både www.classicparts.org og www.citroenforum.org som domener. Sistnevnte ser imidlertid ut til å ha vært død en god stund. På en måte var begge disse tiltakene bra og det er i alle fall bra at Classicparts fortsatte. Noen stilte imidlertid spørsmålstegn, kanskje berettiget, ved om det var en uheldig sammenblanding med en så nær knytning mellom et kommersielt delefirma og en paraplywebside for Citroenklubbene som Citroenforum ønsket å være.

Mvh Helge S
http://www.citroenxm.nu
Formann Helge MS

Xm-CX-XM-CX

Post by Formann Helge MS »

Hei Helge og resten av XM-klubben

Takk for ordentlig svar. Det ble et veldig langt innlegg og i og med at vi begge er veldig glade i å prate og skrive, så er det en viss fare for at dette innlegget også kan bli langt. Jeg skal prøve å korte dette ned.

Mitt innlegg var så provoserende som jeg turde være, nettopp for å skape debatt. Dett er jo derfor en har disse forumene. Sannheten er at jeg personlig alltid har følt at det har vært grei kommunikasjon mellom klubbene, men kanskje ikke at det har vært like strukturet bestandig. Klubben har satset litt forskjellig i startfasen. XM-som web basert.. CX mer som gamleklubbene med mekketreff, avis og delesalg.

Til det mere konkrete. Det er riktig at Hege fikk henvendelser og joda, vi har jo snakket sammen vi to Oppfølgingen av våre ideer har vel vært mindre bra fra begge kanter. Sannheten er kort og godt at det var uenighet i CX klubben om å innlede et samarbeid med andre klubber. Det ble ikke gjort forskjell på XM,D-modell eller noen andre (CitroSør eksempelvis). Det var enkelte som ville rendyrke CX i en oppstartfase. Vi hadde nok med det og nok med egen klubb. Idag er styret et annet og forholdet til samarbeid annerledes. Dessuten er vi mer erfarne, mer etablerte om en vil. Jeg nøyer meg med å si det slik.

Jeg er helt sikker på at vi kan innlede samarbeid på flere felt og vi skal love å gi svar på alle former for henvendelser.. Det er nå snakk om lokale til mekking kanskje vi kan få til noe felles der..?.. det er en start.

Når det gjelder mitt utsagn om XM-treffet.. som for øvrig var veldig morro og verdt dagsturen jeg tok, så ja.. det kom vel ikke helt ut slik jeg ville si det. Jeg er ikke veldig jålete av meg og forventer ingenting egentlig. Jeg var der som medlem 62 i XM klubben (noen er litt trege...). Ikke som CX klubb representant..selv om jo alltid er det. Dessuten handlet det vel om XM.. ikke CX den dagen. Du, Helge, var vel en av de første jeg hilste på !, hvilket er alltid morro nå en bare har snakket på tlf.. Du behøver ikke fortelle meg hvordan det er under treff, med spørsmål og mas osv..... tiden bare flyr. Herved er det jeg sa glemt., det lå ikke noe dypt i dette, egnet seg for å provosere.. .Jeg husker treffet som særs godt arrangert. Ferdig med det. Det blir flere slike !

Når det gjelder franske bilers dag.. Det var vi i CX klubben som gjorde de andre oppmerksomme på at XM-klubben var uteglemt. At meldingen kom sent til dere kan skyldes flere forhold. Per er en v. grei fyr.. men å gi han oppdrag om å gi beskjed.. Hallo ! den mannen har vel for mye i hodet allerede. Det jeg siktet til var at XM klubben lovet å være representert.. et møte ble utsatt.. og så dukker ingen opp...det merker man seg. Jeg forstår at det er avstand fra Oslo til Trn-lag, men de som er utskremt fra lokale krefter bør si ifra. Det er snakk om å ta i det taket en kan. Det om det.. sjansen til å delta byr seg igjen. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at norges største Citroën klubb vil bruke anledningen til å eksponere seg.. 500 medlemmer er m.pent !

Når det gjelder invitasjon til huggedag og til lager så har det foregått muntlig med Deres President !. I ordet invitasjon så ligger så mangt. Det ble ytret ønske om å delta på treff og vi sa at det hadde vært morro om det kom en hel gjeng.. det ble opp til dere. Lagertur skulle tas som en del av et Østlandstreff. Det ble vel spolert fra begge kanter.. vi bor et stykke unna lageret og når alt ble usikkert fra XM siden.. så ble alt usikkert fra vår side. det er ikke mere konkret enn det. Det om det !.. Lageret ligger der og har dere ønsker om å se det.. .. så er dere hjertelig velkommen, nesten når som helst !.. alene eller som kortesje har jeg nær sagt!. mekkedagene våre betrakter vi som særs vellykket. Det er bare å komme.. når vi finner nytt sted å ha det.

Jeg tror jeg gir meg her.. før statsråden kommer busende på kontoret. ..Jeg takker Helge for et konstruktivt innlegg. På vegne av CX-styret sier jeg: vi er absolutt interessert i ulike samarbeidsformer. Jeg føler overhodet ikke at det er noe kjølig forhold mellom klubbene. Dersom mitt innlegg var vel provoserende, så beklager jeg det, men det var meningen ! Resultat oppnådd !.. Nå er vi i det konstruktive igjen.

Jeg opplever XM-klubben som aktiv og med masse ideer.. med det nye "teamet" i CX klubben er det rom for å kunne følge opp. Vi kan ta det på fransk.. slik Jon foreslår.. Vi kan etablere en mini XM-CX paraply som vi kaninvitere andre til å delta i.. Jeg følge bestemt at vi snakket samme språk - Citroën-språket..

Det var det korte innlegget...

Snakkes

Helge MS
formann Helge MS

samarbeid

Post by formann Helge MS »

hei

Et lite tillegg.. Vi kan vel starte samarbeidet med å gi hverandre info om treff og møter vi arangerer. Klubbmedlemmene får jo med seg dette, men de som ikke er det vil gjerne vite. Eksempelvis treffet på Bekkestua. i morgen. Jeg har snakket med flere CX eiere som kunne tenkt seg å være med. Mange kommende XM eiere i våre rekker !.. som melder seg inn når de får seg XM.

Dette må vi finne en rutine på. Webmaster må bli XM medlem !

En glimrende anledning til å treffe XM eiere som kjenner bilen, se de ulike modeller osv.

Vi sees på Bekkestua i morgen !

Helge MS
Post Reply