1982 CX Pallas IE Automatique

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Efter å ha startet på tabellen med farvekoder har jeg sanderlig lært at det kan være meget vanskelig å bestemme en farve ut fra et fotografi.
Imidlertid mener jeg at det siste fremlagte fotografi klart viser at farven ikke er beige opale. Jeg synes heller ikke at den er brun nok til å være beige sphinx. Da står vi tilbake med Sable doré, "gyllend sand", som også passer helt med den oppgitte årsmodell.
Skulle du fortsatt være i tvil, er det bare å ta med bilen til Billakkspesialisten på St.Hanshaugen (hvis du bor i Oslo-området, da...)
Der vil man meget hurtig konstanere farven.

Jeg vil ikke legge meg bort i hvilken farve den enkelte skal lakkere sin bil, men det kan vel sies at originalfarven alltid er best fordi annen farve alltid vil dukke frem i motorrom, i baggasjerom etc,etc. Skifte av farve blir liksom aldrig helt komplett ...

Dessuten er sable doré blitt en ganske sjelden farve i dag, kanskje nettopp pga. det som er nevnt mht. inflasjon osv... På 70-tallet skulle jo mange biler være nettopp "gullfarvet" (=motesak), og dette tok vel mye slutt på den tiden denne bilen ble laget.
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Her er et lite utvalg, kan noen på siste bilde se om farven er Sable Dorè?
Hadde en tilsvarende bil for et par år siden. Jeg konkluderte i alle fall med at fargen var Sable Doré. Fargen ble brukt i perioden 80-84. I tillegg til at bokstavene GDJ inngår i koden for denne fargen, kan jeg ikke se at noen andre passer. Det er utvilsomt en metallic-farge. Den eneste "konkurrenten" må være Beige Colorado - men det var ikke en metalliclakk.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

En bil som har farven beige colorado fremtrer mye mer som en "hvit" bil enn en "gullfarvet". Den farven er utenkelg i dette tilfellet.
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Takker for god respons :D

Ser ut som vi da kan konkludere med at bilen's orginalfarge er Sable Dorè Metallic. Selv syns jeg fargen er fin og er ganske sikker på at den vil kle bilen godt. Siden jeg uansett må lakkere bilen etter bytte av tre dører er valget enkelt: Det blir en hellakkering i Sable Dorè Metallic.
Orginalt, vakkert og skjeldent 8)

Takksom for tips om noen vet om en bil i denne fargen i Oslo-området som jeg kan titte på, live...

Har så smått starte jakten på en flink og rimelig lakkerer. Finner mange som sikkert er flinke, men du verden for noen priser.... Vurderer faktisk å kjøpe meg eget lakkeringsutstyr, ta noe opplæring, øve på de gamle dørene, finne et egnet lokale og gjøre jobben selv... Så får vi se hvor vakkert det blir. Selvgjort er jo velgjort?
Noen av dere som har forsøkt dette med OK resultat (bilder)?

Mvh
Thomazo
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Metallic er ikke akkurat fargen å starte med om man ikke kan lakk tror jeg... Du er avhengig av flyt og at metall-støvet "faller" riktig. Men for all del - jeg tar av meg hatten for alle dere som gjør sånne ting selv. :)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

du kan jo også sjekke opp f. eks Polen, der er det en del som spesialiserer seg på restaurering av vetaranbiler og den slags oppretting. NB har ikke prøvd selv. Kombinert med en uke i Warzava og Krakow.. kanskje det totalt blir billigere, inkl. ferie..

Jeg fant denne lenken, kjenner ikke firmaet.
http://www.sl-service.no/restaurering.html
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Vurderer faktisk å kjøpe meg eget lakkeringsutstyr, ta noe opplæring, øve på de gamle dørene, finne et egnet lokale og gjøre jobben selv... Så får vi se hvor vakkert det blir. Selvgjort er jo velgjort?
Jeg har gjort det selv engang for ca 12 år siden, men da med en enkel lakk og så var det jo bare en Granada lokevel, resultatet ble, synes jeg selv, ganske ålreit med tanke på lakk-kvalitet, lokale (utendørs) vann i lufta osv. Med andre ord allt tilsa at resultatet skulle bli fiasko.
Jeg er i full gang med restaurering av fruen's CX og har tenkt å lakke selv, kommer til å kjøpe lakk hos TotalAuto (tror det er det de heter) på Oppdal, der får du base (fargen) for ca 500,- pr liter og klarlakken for 100,- totalt regnet han med ca 2000-2500 for hele bilen, jobben gjør jeg selv. Det blir veldig spennende så får vi bare se åssen det blir. Jeg skal lakke med CassisNacre som også er metallic.
har masse Citroèn:-)
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

De angitte nettsider til SL-service ser attraktive ut, men jeg kan opplyse at det ikke er registrert noe firma i foretagsregisteret i Brønnøysund under dette navn. Ei heller er telefonnummeret oppført i telefonkatalogen. Det er heller ikke oppgitt noen kontaktperson, ingen adresse eller noe foretagsnummer. Til et slik sted hadde ikke jeg sendt min bil ...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

fant noen fine bilder av cx i denne fargen på cxbasis:

Image

Image

kilde:
http://www.cx-basis.de/cx_basis_2003/en ... kauft.html
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Jeg er ganske sikker på at sistnevtne innlegg med bilder fra CX-Basis gjør seg skyldig i en sammenblanding ...
De øverste bildene er Sable Doré (AC335), men de nederste bildene er Beige Sphinx (AC077).
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

webmaster wrote:Jeg er ganske sikker på at sistnevtne innlegg med bilder fra CX-Basis gjør seg skyldig i en sammenblanding ...
De øverste bildene er Sable Doré (AC335), men de nederste bildene er Beige Sphinx (AC077).
I.f.t. min kilde CX-basis står begge disse bilene oppgitt som fargen "sand-met", hviket jeg tolket som sable (sand) Dorè. Webmaster får da ha meg unnskyldt hvis det viser seg at jeg har blandet sammen farger og bilder, men jeg trodde faktisk at det som står i teksten er den riktige fargen og ikke det som øyet kan oppfatte ved forskjellige eksponeringer i forskjellig lys og variabel kvalitet på foto/trykk.

CX 25 Pallas i.e.
EZ 16.03.1984, 136 PS, automatic, 1. Hand, 81.236 km, sand-met.



CX 25 TRD Turbo
EZ 02.05.85 / PS 95 Diesel / schadstoffarm 03 / sand-met. /org. 110.000 km / Das Fahrzeug wurde von uns auf rostfreier Basis technisch komplett neu aufgebaut. Das Ergebnis: ein fast neuer CX,der Wirtschaftlichkeit perfekt mit Komfort und Alltagstauglichkeit verbindet.


ellers kan webm. påstand stemme i.f.t. årstall fordi Beige Sphinx (AC077) fra og med 1985 modeller. Hadde det vært en bensinturbo hadde saken vært klar, men dette er en turbodiesel som muligens kan være en "overligger" fra 1984, jmfr tidlig innreg. EZ 02.05.85.
Last edited by citro1cx on Wed 14 Sep, 2005 00:20, edited 1 time in total.
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Jeg har ikke monopol på "sannheten" selv om jeg har satt opp farvetabellen, men jeg vet at CX i 1985 gikk over til Beige Sphinx som for øvirg kan sees i min farvetabell. Den avbildede CX 25TRI var min en gang, derfor er jeg litt ekstra oppmerksom på denne farven.
Jeg mener at bilen fra CX-Basis er en 1985-modell - derfor min erbødige påstand ...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

man kan alltids sende en mail til CX-basis gjengen for å få sannheten :D :wink:
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Neida, vi trenger ikke lage så mye styr rundt det. Jeg bare leste teksten som er knyttet til fotografiene hos CX-Basis og fant datoen 02.05.85.
Derved konkluderte jeg. Generelt kan jeg si at Sphinx er mer brun-aktig og sable dore er typisk mer gull-aktig, hvis du ser dem ved siden av hverandre.
Post Reply