Farge, igjen!

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Farge, igjen!

Post by pål »

Er dette en org. CX-farge og evnt. hvilken?
Image
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ligner veldig på min gamle brunhild. Har alltid trodd at dette er AC 427 Brun Scarabé, men da jeg sjekket dette netopp på citroencx.no så jeg at det ikke stemmer.

Kan det være Brun cigale AC 436 eller Brun des Andes AC 434?

Image
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

citro1cx wrote:ligner veldig på min gamle brunhild. Har alltid trodd at dette er AC 427 Brun Scarabé, men da jeg sjekket dette netopp på citroencx.no så jeg at det ikke stemmer.

Kan det være Brun cigale AC 436 eller Brun des Andes AC 434?
Det er ikke Brun des Andes, det var GS'n min og den var mye mørkere. Det er en UR-CX til salgs hos del'Est i Nederland i en farge som ligner (eller er den lysere?) - kan jo sjekke om det står noe i annonsen der:

http://www.delest.nl/html/detail/dc00000615.htm

Min gamle Brun des Andes GS:

Image

Faktisk er CX'n det spørres om ganske lik min gamle GSA X3 fra 1979/80:

Image
(den ser mer blass ut på bildet enn den egentlig var når den var nypolert...)

Jeg tipper at CX'n på bildet har fått ekstra klarlakk - det gir jo dypere glans og en illusjon av mørkere nyanse. Brun Scarabée er mørkere og har ikke denne grad av rødt i seg.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg husker den fargen fra da CX var ny. Det var denne og en lys grønn som var svært moteriktige og populære på den tiden i tillegg til den blåturkise som dere sikkert kjenner. Når det gjelder betegnelser må jeg dessverre melde pass.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Hva med AC 078 - Beige Opale?
(www.citroencx.no, Om CX, farvekoder)

Ami med denne fargen:
http://www.ami-2cv.com/images/product/6 ... 53d8b6be2c
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Eller kanskje den er omlakkert i den nye "Citroen C3 Pluriel-fargen": Orange Aerien metallic?

http://www.citroen.no/article.asp?ArticleID=2847
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dette blir jo rene gjettekonkuransen, men hvis fargen først skulle være "uorginal" kan det likegjerne være en farge hentet fra SM: AC430 Brun de Roquebrune Métallisé:

Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

SM'en synes jeg ser ut som nærmest. Den Nederland'ske ser nok lysere ut ja. Men den blåturkise som nevnes er det noen som har bilder på denne?
Er ikke de beste alle de som ligger i fargekode oversikten :(
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:SM'en synes jeg ser ut som nærmest. Den Nederland'ske ser nok lysere ut ja. Men den blåturkise som nevnes er det noen som har bilder på denne?
Er ikke de beste alle de som ligger i fargekode oversikten :(
den blåturkis fargen kan være AC 640 Bleu Delta, en flott farge som kler serie 1 berline biler veldig godt etter min smak. Denne fargen finnes også på DS.

Image

Image

en annen fin blåfarge finnes på Nyere serie 1 biler som f.eks "Citrusens" 78 Gti.

Image
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Ah!!!!

CX er utrolig fin i disse blåtonene!!!
Vil ha! Vil ha!

:)
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Enig med Black Lemon at dette ser ut som den mest populære CX-fargen fra 1975-76 (i hvert fall fra brosjyrer og annonser fra denne perioden).
De første CX'ene som ble vist frem for pressen var også denne fargen.

Jeg trodde også at dette var Brun Scarabée - det var en farge som også som ble tilbudt på DS'en de siste årene, men som ikke var like populær der. Det var noen få farger som overlevde fra DS til CX - blanc meije, bleu delta og brun scarabée, mener jeg å huske.
Den første CX'en jeg så (våren 1975) var i denne brune metallic'en. Den var til forveksling lik Opel og Fords brune metallic-lakker. Kunne sikkert også få Toyota Carina og SAAB 99 i noe som liknet... :)

Men i dag, 30 år senere, begynner det å bli litt mer eksotisk med brun metallic...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Hei citro1cx.
Din(og min)brunhild var nok ikke original i lakken. Hun var opplakkert når jeg kjøpte henne i 1984. Mener å huske at selger sa at den var opplakkert i en peugeotfarge, men er litt usikker. Begynner jo å bli noen år siden. Men vakker var hun og tur til Italia fikk hun også. Men det ble ingen palme ved reisens slutt der i gården,bare nye gasskuler hos ett lokalt verksted i norditalia :D . Solgte henne i 1989 :cry: og kjøpte en 1981 CX GTI :D .


67 DS 21 Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

NEWCX wrote:Hei citro1cx.
Din(og min)brunhild var nok ikke original i lakken. Hun var opplakkert når jeg kjøpte henne i 1984. Mener å huske at selger sa at den var opplakkert i en peugeotfarge, men er litt usikker. Begynner jo å bli noen år siden. Men vakker var hun og tur til Italia fikk hun også. Men det ble ingen palme ved reisens slutt der i gården,bare nye gasskuler hos ett lokalt verksted i norditalia :D . Solgte henne i 1989 :cry: og kjøpte en 1981 CX GTI :D .
ok, så det er slik det henger sammen. Brunhild hadde forresten ei rustfri søster som jeg mener var i samme farge, men når jeg tenker meg om så hadde jeg aldri de to søstrene stående sammen, så det kan likevel ha vært en fargenyanse forskjell på dem (har detsverre ikke bilde). Det siste jeg så til Brunhild var at hun i Mai 1993 var på vei til Bergen med flyttelass. Den andre havnet hos en mer kjent/mindre populær bilopphugger i Bjugn. :cry:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

har tatt en søk på diverse forum for å finne ut av denne fargen og jeg har kommet fram til at det må være Brun Roque-Brune", AC 444. fant denne bilen på det tyske forumet http://forum.acc-intern.de/ . Ut ifra bildeneser det ut til å være samme bilen eller en helt maken bil. Som en liten kuriositet bruker de farvkodesiden på citroencx.no som henvisning til fargen:

http://www.citroen-cx.net/le-cx-Portal/ ... ortal.html

Image
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Brunfarvet CX

Post by webmaster »

Den brune farven som Pål spør efter er efter min mening AC 444 "Brun Rocque-brune" som ble benyttet på CX i 1976. Den fremviste bildet tyder vel på en tidlig série 1, og da kan dette stemme ganske fint.

Kontrollen kan være at man stiller spørsmålet "hva annet kan det være" ... Til den som forslår Beige Opale kan jeg klart bekrefte at den farven er det definitivt ikke. Opale er praktisk talt gullfarvet. Jeg henviser forøvrig i min farvetabell under knappen "Om CX" på våre nettsider.

Roberts gamle GS med den meget nydelige farven "Brun des Andes" er ikke bare mørkere, men også en farve som aldrig er benyttet på CX.

Brun Scarabée (AC427) er langt mer grå enn den skarpe brune farven til Pål. Hvis man titter på "Vårmønstringen" på Bygdø 21/4-2005 under våre nettsider, knapp "Kalender" + "2005", vil man se en nydelig SM med denne farven.

I min farvetabell stemmer Påls brunfarve med den jeg har angitt i prøven. I virkeligheten er denne farveprøven et utsnitt av et CX-bilde med samme farve.

Den fremviste GSA X3 fra 1979/80 har en helt annen farve, mye mer i retning rosa ...
Post Reply