Hvor mange er vi?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Hvor mange er vi?

Post by pigland »

Genial link, Tronde! Prøver nå å få tastet inn alle Citroen fra tidenes morgen til godt opp på 80-tallet. Litt jobb med copy/paste, men det går :D Er det noen som vil være interessert i det, så deler jeg gjerne.

Tok noen stikkprøver i lista, og kan foreløpig konkludere med at den er nok litt optimistisk med tanke på hvor mange som er registrert. På mange biler står det at den er avskiltet og det stemmer jo, men alle bilene som ikke er satt som avskiltet er ikke nødvendigvis registrert. Hvis man søker opp noen reg.nr på vegvesenet, så har jeg fått opp biler som ifølge registeret ikke er avskiltet, men bilen har aldri vært inne til eu-kontroll og aldri lest av km. i forbindelse med eu-kontroll. Da er det noe muffens, og tydeligvis ikke helt orden i rekkene i autosys.. Men det er uansett et genialt grunnlag for videre undersøkelser å ha slike lister :D

For biler eldre enn en gang på 70-tallet så er det ikke sikkert at alt stemmer da heller. Har f.eks en Ami og en Azu stående som har hatt norske skilter som ikke finnes i denne lista. Fordi de ikke har vært registrert på over 40 år, og dermed ikke lagt inn i autosys.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hvor mange er vi?

Post by tronde »

Det er åpenbare bugs i systemet.


Der hvor man kan sette inn det man vet av et nummer, er det noen ganger at den ikke finner en bil selv om hele nummeret settes inn.

Den finner heller ikke alle hvis man utelater deler av nummeret.

Jeg prøvde med BL9257.
Da finner den BL92571 (min gamle CX), BL92572 og BL92573. Når jeg søker opp resten opp til 92579 hos vegvesenet, finnes alle der. 92579 er en CX. Når jeg søker den opp direkte hos regnr.info, finnes den. Nå dukker den også opp i det delvise søket når jeg prøver det på nytt.

Det som vises som "avregistrert" tror jeg er vrakede biler. Vegvesenet gir ut info om vrakingsdato på SMS-tjenesten, men ikke på nettet, så det finnes et eget felt for det i motorvognregisteret.

Det er begrenset med info å finne om gamle biler, så vi får ta det som seiler forbi. Hvis vi finner noen åpenbare bugs, kan vi jo sende en forespørsel til dem om å fikse. Du har vel sett at det gis ut maks 50 biler pr. søk, og da må man være litt kreativ for å få delt det opp. Da er det ekstra dumt at den ikke finner alt.


XM-klubben kjøpte utdrag av motorvognregisteret for noen år siden. Det er mange rare feil i det, for å si det diplomatisk.

Jeg klarte å få ut 1683 XM fra regnr.info. I utdraget fra motorvognregisteret er det 2587. Det rimer dårlig med at det er solgt ca. 3000 XM varebiler og rundt 2300 personbiler i Norge. I utdraget er det med biler som er vraket, så det er tydeligvis ikke der forskjellen ligger.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Hvor mange er vi?

Post by pigland »

Helt klart bugs her, avregistrert trenger ikke bety vraket for jeg finner biler som jeg vet ikke er det og som står som avregistrert.

Finner heller ikke en 2cv jeg mener burde stå der som ble importert våren 2016.

Er klar over begrensing på 50 biler pr søketreff så da slenger jeg på et tall til :D
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hvor mange er vi?

Post by tronde »

Finner du 2CV-en hos vegvesenet hvis du søker med rammenummeret?
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Hvor mange er vi?

Post by pigland »

Ja, hos vegvesenet er den, også på skiltnr. Vet ikke helt hvorfor den ikke dukket opp da jeg søkte på alle Citroen med bokstaven P først i skiltet og årgang 1982. Men etter at jeg søkte direkte på hele skiltnr så dukket den også opp hos regnr.info. Og ved neste søk på kun bokstaven P dukket den opp. Så hvorfor den ikke dukket opp første gang vet jeg ikke. Testet nå på en annen PC, og da er den med. Test gjerne andre også hvis dere kjenner til lignende, altså en 70-80 talls som er bruktimportert i nyere tid.

Kan det være at databasen til regnr.info bilr utvidet etterhvert som folk søker og får treff?' Skulle gjerne spurt dem som driver den :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Hvor mange er vi?

Post by pigland »

Testet nå med C1260 som er tilsalgs på finn. Den er tatt inn i 2017.

Først søkte jeg på alle Citroen med C-skilt fra 1960. To dukket opp, ikke denne.
Søkte på C1260, da fant regnr.info bilen.
Søkte så på alle Citroen med C-skilt fra 1960 igjen, tre biler dukker nå opp inkl. denne.

Så ser ut som min antakelse stemmer om at databasen utvides etterhvert som noen søker og får treff som ikke er i den fra før.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hvor mange er vi?

Post by tronde »

Jeg skal ikke få helt sjokk hvis regnr.info drives av noen kreative sjeler uten avtale med vegvesenet.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+o ... mmer=c1260

ser ut til å gi ut det vegvesenet vil vise oss om C1260 hvis vi leser i kildekoden for den siden.

Jeg kan alt for lite om dette, men tipper at de kjører et script som danner en søke-URL mot vegvesen.no såpass sjelden at de ikke blir sperret ute, og høster de fruktene de får grafset til seg.

regnr.info har skjult eier i whois, og jeg kan ikke se at de oppgir noen info om seg selv, bortsett fra et skjema som kan sendes inn.

Inntektene kommer fra litt reklame og folk som sender SMS til 2380 for å finne eier. De påstår at det er en uavhengig tjeneste som koster kr. 39. Vegvesenet tar vel tre kroner for et oppslag via 2282.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hvor mange er vi?

Post by jonsto »

Pr. 31.1|2.2013 var det 198 CXer med skilt på i Norge. Jeg har reg. nr. på alle disse.


JON
Post Reply