Behandling av understell

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Behandling av understell

Post by webmaster »

Jeg vandrer rundt å tenker på Kjells (min kjøre CX) understell om dagen. min '85 CX 25 GTi er forholdsvis bra under. Men nå nærmer en våt, møkkete og saltfull vinter seg med stormskritt.
Jeg tror som sagt at den er bra under (litt smårust er det sikkert her og der)

Jeg har vel noen alternativ:

1. Tectylbehandling på verksted - dyrt?(3490.- inkl mva. og fjerning av overflaterust)
2. Selv spraye på Biltema sin billige variant av Tectyl, billig men samme problem som ved Tectyl?
3. Ovatrol, har hørt mange skryte av dette, men hvordan i all verden påfører jeg det? Er det noen firmaer som utfører slik behandling?


Finnes det flere alternativer?

Noen andre som går i samme tanker som meg?
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Tectyl har dessverre en tendens til å stenge inne gammel fukt - og dermed aksellerere allerede påbegynte rustprosesser - eller noe i den dur :?

Jeg ville gått for den mer tyntflytende varianten - Owatrol er en type, Tuff Cote Dinol er en annen type.

Om du velger Tectyl, vil jeg anbefale Torleif Ås på Vålerenga - de gjør grundig jobb (gjorde ihvertfall det på en GSA jeg hadde - fikk pålegg om å øke vekta i vognkortet etterpå... :D )

Tror også Kjell Hall i Bærum gjør god jobb med Tuff Cote. Mener at vi har klubbrabatt hos Kjell... Du får kanskje ekstra rabatt når du forteller at bilen heter Kjell... :)
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Kjell Hall i Bærum? har du noe mer info? :-)

Satser på knallrabatt :-D
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

KJELL HALL AS
Telefon kontor: 67 13 49 60

Olav Ingstads vei 7D Telefon privat: 66 78 36 04

1351 RUD Mobiltelefon: 90 11 25 80


Lykke til!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Når jeg driver med mine biler. Sveiser rust mm. :? sprøyter jeg først på den tynne varianten som er på voksbasis. Det ser ut som den på en måte "pennetrerer" rusta og lukker oksygenet ute. Rust utvikler jo sitt eget oksygen, men hele prosessen går mye mye seinere. Så sprøyter jeg det tykke svarte stoffet utenpå. Inne i kanalene og i dører og andre hulrom er det bare å pøse på med det tynne stoffet. Jeg har ei sprøyte jeg kjøpte av Würth til dette formålet, men går ut fra at Biltema kan ha noe lignende. Tilgang til løftebokk og trykkluft er et must!
Det er selvfølgelig best å høytrykkspyle og tørke før man begynner, men trykkluft og ei stålbørste fungerer også på et vis.
Mvh
Jon
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Hmm.. Jeg ringte Kjell Hall nå, som medlem av klubben så får vi faktisk 20% der ute. men han hadde jo ikke mulighet før 23. januar :shock:

Han hadde vist forresten gått over til voksbaserte han også.. mente at olje-baserte produkter, ikke fungertde så bra med eksisterdende voksbehandlign som "moderne biler" har idag og at det ville koke.

A
Kristian
Turgeneral
Posts: 160
Joined: Thu 09 Oct, 2003 16:03
Location: Oslo

Post by Kristian »

Owatrol er fint å bruke på fast rust og inne i dørene. Jeg har brukt det med stort hell. Gå på med stålbørste først så litt owatorl og så Owatrol Primer før du tar på Tectyl, tykk olje eller hva du føler for. Både du og Kjell vil da gå vinteren i møte med god samvittighet!
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Men hvordan påfører men Owatrolen? må man bruke pensel? eller kan man bruke spray/spruteflaske?

A
Kristian
Turgeneral
Posts: 160
Joined: Thu 09 Oct, 2003 16:03
Location: Oslo

Post by Kristian »

Det går like fint med pensel som med sprøyte. Den er ganske tyntflytende så det går fint å bruke en vanlig håndsprøyte.
Jeg kjøpe en pumpesprøyte på Biltema som fungerte veldig bra. I dører har det samme firma en håndsprøyte med lang fleksibel slange.
Torres
Posts: 59
Joined: Tue 04 Nov, 2003 13:56

Post by Torres »

Rustforbyggende tiltak er også diskutert i andre bilsammenhenger:

http://www.autoclassic.no/cgi-bin/ikonb ... topic=3119

(Linken fører deg til et diskusjonsforum for Mini (rust er et like stort problem der). Siden temaet er det samme, og det kom frem en del gode råd, tar jeg med denne linken her.)
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

...
og beste rustbeskyttelsen for en MINI er nok å plassere den tørt og trygt inne i bagasjerommet på den nye Break'en din...

:P
Post Reply