Dekk og felger til CX.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk og felger til CX.

Post by gopp »

Jeg tror R50 passer fint på biler i andre farger også, sølv f.eks. Om man ønsker et annet uttrykk, kan man evt. lakkere feltet hvor det er skrift i sølv, og felgen blir mer lik en stor kapsel, bare konkav.

Her er også artikkelen med dimensjoner og offset jeg nevnte: http://cx.zapto.org/gallery/Felger/Hjul ... dpi?full=1
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by jonsto »

R50 er den peneste synes jeg. Skal den brukes på CX er det en fordel at den er svart. Samme hvilken farge bilen har. Svart blir de uansett. Luftledeskjoldene som leder lufta mot skiva på innsiden sørger for det. Skal det kjøres KUN med uoriginale felger kan vel disse med fordel fjernes. Men da må det ikke settes på originale felger. Det være seg alu. eller stål.
Men kjære dere, ikke sett på større felger enn 16". Dess større felgdiam. dess lavere profil og dårligere veigrep. (Nå erter jeg sikkert på meg noen, men det får stå sin prøve). :wink: :D
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by dagmatti »

jonsto wrote:Men kjære dere, ikke sett på større felger enn 16". Dess større felgdiam. dess lavere profil og dårligere veigrep. (Nå erter jeg sikkert på meg noen, men det får stå sin prøve). :wink: :D
:D :D



-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

jonsto wrote: Men kjære dere, ikke sett på større felger enn 16". Dess større felgdiam. dess lavere profil og dårligere veigrep. (Nå erter jeg sikkert på meg noen, men det får stå sin prøve). :wink: :D
Jeg er enig med deg i det. Jeg synes verken CX eller XM kler noe særlig større felger enn 16 tommer. Dagens biler har jo mye større hjul enn det som var vanlig tidligere og den tvilsomme æren kan vi gi den tidligere Audi-sjefen og barnebarnet til Ferdinand Porsche, Ferdinand Piëch. Det var han som startet ballet som sjef hos Audi og økte både hjuldiameter (egentlig ikke så dumt) og bredde (ikke så smart; les: mer dekkstøy). Jeg synes faktisk det ser mer potent ut med litt mer dekkside enn det som mange kjører rundt med i dag. En annens sak er at de fleste av dagens biler er svært uoversiktlig og lavprofil kombinert med høye fortauskanter er ikke alltid en god kombinasjon. Men for all del - det er lov å være litt "jålete" til tider også.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:og bredde (ikke så smart; les: mer dekkstøy).
Leste akkurat interessant artikkel om hvor mye dette egentlig har hatt å si (se tallene, og husk at db-skalaen er logaritmisk så 1 db utgjør ganske mye forskjell..)
http://www.naf.no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/Mer-stoy/
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk og felger til CX.

Post by gopp »

jonsto wrote: Men kjære dere, ikke sett på større felger enn 16". Dess større felgdiam. dess lavere profil og dårligere veigrep. (Nå erter jeg sikkert på meg noen, men det får stå sin prøve). :wink: :D
Du erter ikke på deg meg, hvis det er det du er bekymret over. Jeg er egentlig ganske enig meg deg at stor felgdiameter drar med seg flere ulemper, trolig flere enn fordelene. Økt vekt på hjulet er en av dem, og for mye stivhet i dekket en annen. Nå er det slik at jeg har fått helt "dilla" på et felgdesign, og selv om felgen er i største laget, må det prøves. Nå skal det sies at utviklingen av dekk har gått et langt stykke siden CX var ny, og det har vært jobbet mye med å redusere ulempene med lavere profiler og økt bredde. Økt vekt av selve hjulet er det hjulopphenget på moderne biler som må håndtere, men selv om CX nå er en gammel bil, tror jeg den er bedre på dette feltet enn sine samtidige konkurrenter.

Blir det for ille kjøre med, selger jeg det til en med Opel, for der er det så ille fra før at det trolig ikke spiller noen rolle.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by jonsto »

gopp wrote: Blir det for ille kjøre med, selger jeg det til en med Opel, for der er det så ille fra før at det trolig ikke spiller noen rolle.
:D :D :D :D
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

rundgren wrote:
Black Lemon wrote:og bredde (ikke så smart; les: mer dekkstøy).
Leste akkurat interessant artikkel om hvor mye dette egentlig har hatt å si (se tallene, og husk at db-skalaen er logaritmisk så 1 db utgjør ganske mye forskjell..)
http://www.naf.no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/Mer-stoy/
Jeg leste denne artikkelen i Motor og Citroën C5 hadde et støynivå på 68 dB mot XM 64 dB. Som du riktig påpeker skalaen er logaritmisk så 3-4 dB økning oppleves av øret som en fordobling av støyen. Jeg tror at jeg med en C5 eller C6 ville gått ned i hjuldimensjon og ikke hatt noe bredere enn 225. 245/45R 18 som er stanard på C6 gir mer støy og er unødvendig for norske forhold.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

Nå er det slik at jeg har fått helt "dilla" på et felgdesign, og selv om felgen er i største laget, må det prøves.
istemmes. Her kjenner vi oss godt igjen.

Det slo mer at midtpartiet i Ronal R50 bygger utover felgkanten og at det dermed blir et problam bak på CX med hjuldekslene. Det er synd hvis det stemmer for disse felgene tror jeg ville blitt knallføffe på CXen. Det blir jo i så fall kult-felger på en kult-bil. Disse felgene skiller seg klart ut fra alt annet på markedet og det er i min ånd.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

Jeg var og så på Ronal R50-felgene i dag og de er fantastisk flotte. Midtpartiet stikker kanskje 5 mm ut fra felgkanten så jeg må måle nøye for å se om dette går. Går det, kommer dette til å bli knalltøft på svart GTi Turbo. Det ville ikke forundre meg om HM Kongen kommer til å stoppe for CX-klubbens-jakten-på-den-gule-pære nok en gang med disse felgene på.
Ikke nok med, både Kofi Annan og Nelson Mandela kommer til å stå bredvid å bukke.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Robert »

5 miliimeter ut i forhold til felgkant burde ikke være noe problem - dekkene bygger vel ut minst det samme - og hjul-lokka er vel trangest helt akter? Gleder meg til å se dette. Ellers har vel Compomotive noen felger som ligner (samt flere andre lekre felg-design som kan produseres i ønsket innpress/boltsirkel.

TH Mono fra Comp f.eks. ligner jo litt på Ronal-felgen.

http://www.comp.co.uk/wheels/replica.asp
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

Fine klassiske felger. Det er åpenbart at det er etterspørsel etter felger som skiller seg ut og er litt retro. Her er noen bilder;

Image
Image
Image
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk og felger til CX.

Post by gopp »

Ronalfelgene blir helt konge Black Lemon! De er designet på samme tid som CX Serie 2 var å finne i butikken, og det synes. Det er ikke noe å si på prisen heller, mye penger er det, men kvalitetsfelger koster såpass.
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Dekk og felger til CX.

Post by RolandM »

Jeg blander meg inn med et ikke-Ronal-spørsmål: Hva slags dekk velger man til en 1976 CX Prestige?

Originaldimensjon er 185HR14, antar det ville blitt 185/65?

I hvert fall går det an å få Michelin Energy Saver i riktig dimensjon, til en grei pris. Men dette er jo et moderne lavmotstandsdekk. Egenskapene er sikkert helt greie ut fra det jeg kan bedømme av testresultater, men er de "riktige" nok for en urestaurert Prestige av første årgang? Alternativet er dyre klassiker-Michelin, da kommer man vel fort opp i godt over 2000 kr dekket. Og jeg skal vel bytte clutch på et tidspunkt også, så....
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by ingkogni2 »

RolandM wrote:Jeg blander meg inn med et ikke-Ronal-spørsmål: Hva slags dekk velger man til en 1976 CX Prestige?

Originaldimensjon er 185HR14, antar det ville blitt 185/65?

I hvert fall går det an å få Michelin Energy Saver i riktig dimensjon, til en grei pris. Men dette er jo et moderne lavmotstandsdekk. Egenskapene er sikkert helt greie ut fra det jeg kan bedømme av testresultater, men er de "riktige" nok for en urestaurert Prestige av første årgang? Alternativet er dyre klassiker-Michelin, da kommer man vel fort opp i godt over 2000 kr dekket. Og jeg skal vel bytte clutch på et tidspunkt også, så....
185HR14 betyr såvidt meg bekjent at dekket har 80 eller 82 % profil, også kalt fullprofil... Har ikke alle CX 185/80-14 som standard dimensjon da (selvfølgelig utenom TRX-biler)?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply