Dekk og felger til CX.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

Etter det jeg kan se av mønsteret er det vel Michelin Energy til høyre på det første bildet? Jeg har nettopp fått fire nye Michelin Energy til XMen min i dimensjonen 205/60 R 15 91V. Dette er meget komfortable og ikke minst støysvake dekk.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by dagmatti »

Hei,

energy dekket er det til venstre. Disse er faktisk veldig gode å kjøre med, og eneste grunn til at jeg byttet var fordi jeg ville teste større dimmensjon pg.a. 4. gir. Kan være enig i at de er støysvake, men faktisk er nankang dekket (dette er ikke den billige cx serien de har) nesten enda stillere (subjektivt så klart, mulig det bare føles slik pg.a. lavere turtall). Jeg _tror_ de har brukt en teknologi der avstanden i mønsteret ikke er det samme rundt hele dekket, og på den måten blir støyen vesentlig lavere da man sprer energien i flere frekvenser. Men ikke sikker på dette, og for alt jeg vet bruker energy dekket det samme. :D Uansett gode å kjøre med begge to synes jeg. :)


-m
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Dekk og felger til CX.

Post by reflex1984 »

dagmatti wrote: Image

Har ikke vasket felgene enda. Synes jo at stålfelgene har litt sjarm de også! Men synd at akurat denne varianten faktisk ikke er tette for bremsestøv.

Image

Image

Eneste skavank er at de som la om dekkene ikke byttet de gamle ventilene; og på den ene av de er gummien ganske slitt på ene siden.

Fornøyd med rulleomkretsen, de er ca 5,5% større. Med 4 gir er det nok aldri 195/70-r14 på meg foran mere. Men bak er de jo fine.


-m
Hvilken modell er denne bilen? Har sett den flere ganger og synes den er utrolig flott. Liker at det ikke er sidelister, bl.a., samt fargen og ellers at det er en serie 1.

Mvh JRO
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by dagmatti »

reflex1984 wrote:
Hvilken modell er denne bilen? Har sett den flere ganger og synes den er utrolig flott. Liker at det ikke er sidelister, bl.a., samt fargen og ellers at det er en serie 1.

Mvh JRO

Heyey, hehe, ja bortsett fra litt lurvete lakk er den ok! Den er registret første gang i 79. Den ble kjøpt ny av den franske ambassaden her i oslo, og de hadde den i 3 år. Det er en bruksveteran, har gått over 300 kkm, og jeg bruker den en god del i sommersessongen. Jeg bruker den gjerne til jobb også, dersom jeg av en eller annen grunn trenger bil. På lørdag var hele familien (3 barneseter og 2 vokse) på tur, og i ferien var den med oppover østlandet. Til helga blir det ny langtur oppover østerdalen. Som regel når jeg stopper og fyller bensin kommer det noen bort og slår av en hyggelig prat. Ofte er det ikke folk som er spesielt interessert i citroen eller cx! Men de ser at det er en gammel bil, og de har tydligvis en interesse for biler/gamle biler. Artig! :D Etter at jeg satte på nye kuler foran, 4 nye dekk, og fikk løsna opp i svingarmslageret bak har den blitt helt latterlig god å kjøre på virkelig dårlige veier, spesielt i 80-90 og oppover. Har liksom vendt meg til xmen min, og synes at den også tar dårlige veier eksemplarisk; men dersom veiene får veldig store "telehivliknende" utslag, spesielt i kantene, er denne gamle her rett og slett fabelaktig stabil.


-m
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Dekk og felger til CX.

Post by reflex1984 »

Høres ut som en skikkelig godbil, rett og slett. Blir glad av å se slikt. Er det en CX2000?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by dagmatti »

reflex1984 wrote:Høres ut som en skikkelig godbil, rett og slett. Blir glad av å se slikt. Er det en CX2000?
Hey,

ja det er en 2000, billigste og enkleste variant tror jeg. Men cx var uansett ingen billig og enkel bil, så jeg trenger ikke mere! :D Før vi sporer denne tråden helt av, så bør vi nok fortsette her: viewtopic.php?f=31&t=5165


-m
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Dekk og felger til CX.

Post by epifant »

Ronal R50 Aero har tydeligvis kommet i en polert utgave - 7.5x16 og 8x18 tommer 8)

Image
Last edited by epifant on Fri 19 Apr, 2019 12:18, edited 1 time in total.
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

Det er korrekt og dette er realt frekke felger! 7,5 x 16 kan bli litt i bredeste laget på CX, men går muligens dersom man fjerner falsen på hjuldekslet bak. Selv er jeg kommet til at 205/60 R 15 er den best egnete dimensjon til CX om man skal gå bort fra de originale TRX.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply