Dekk og felger til CX.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Göran W »

Matematiken för att räkna ut omkretsen måste vara fel.............. Såååå små däck används mest på skottkärror! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk og felger til CX.

Post by gopp »

Göran W wrote:Matematiken för att räkna ut omkretsen måste vara fel.............. Såååå små däck används mest på skottkärror! :wink:
Du har rett Göran, vi roter litt med begrepene "rulleomkrets" og "diameter". Målene er riktige de, men det er altså diameter vi snakker om :)

Se forresten denne fine dekk-kalkulatoren: http://www.motormann.no/dekk/
Gopp
-----------------
Har no' CX
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Göran W »

..... och talen för omkrets fås alltså genom att multiplicera med 3,14 (Pi). 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk og felger til CX.

Post by gopp »

Göran W wrote:..... och talen för omkrets fås alltså genom att multiplicera med 3,14 (Pi). 8)
Ja, men er det ikke greit å forholde seg til diameter da? Man kan ta tallene til Black Lemon og gange på 3,14, dersom man vil ha omkretsen.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Göran W »

gopp wrote:
Göran W wrote:..... och talen för omkrets fås alltså genom att multiplicera med 3,14 (Pi). 8)
Ja, men er det ikke greit å forholde seg til diameter da? Man kan ta tallene til Black Lemon og gange på 3,14, dersom man vil ha omkretsen.
Njaaa, diameter kan visserligen ge en antydan om hur det passar i hjulhuset men omkretsen säger mer om hur mycket det påverkar utväxling, hastighetsvisning och lagregler. Vill du dessutom jämföra med kända däck på t.ex. en netsida så anges ALLTID omkretsen - INTE diametern.
Blir nästan som att mäta vattenvolym i kilogram - man kan göra det men det förvirrar bara mottagaren. :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

Det er selvsagt jeg som forvirrer med begrepene. Tallene er for diameter og formelen for å finne omkrets er som vi vel alle husker fra skolen: 2 x pi x r, der pi=3,14 og r=radius; altså diameter delt på 2.

Beklager virvarret i begrepene. Rullediameter? Har man hørt makan til vås? Og denne mannen fikk 6 i eksamen i matematikk fra gymnaset? Nei makan!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk og felger til CX.

Post by gopp »

Ja, der kan du se, nå har jeg tråkket i baret igjen også. I følge mine uttalelser over, vil man få veldig stor rulleomkrets på hjulene :oops: :oops:
Black Lemon wrote:Det er selvsagt jeg som forvirrer med begrepene. Tallene er for diameter og formelen for å finne omkrets er som vi vel alle husker fra skolen: 2 x pi x r, der pi=3,14 og r=radius; altså diameter delt på 2.

Beklager virvarret i begrepene. Rullediameter? Har man hørt makan til vås? Og denne mannen fikk 6 i eksamen i matematikk fra gymnaset? Nei makan!
Gopp
-----------------
Har no' CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by pål »

OMkrets er vel : D x pi og arealet er vel pi x r2 (altså r i annen)(som igjen betyr r x r )

eller er det jeg som er på jordet
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by jonsto »

pål wrote:OMkrets er vel : D x pi og arealet er vel pi x r2 (altså r i annen)(som igjen betyr r x r )

eller er det jeg som er på jordet
Ikke på jordet pål. Men d x pi og 2 x pi x r er det samme. :wink:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by pål »

nei Jon, ; 10 x 3,14 = 31,4
3,14 x (5x5) = 78,5
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by pål »

Eller ?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by jonsto »

Nei, pål, det gjelder å ha tunga rett i munnen. :wink: Jeg og Black Lemon skrev 2 x pi x r. Blir 6,28 x 5 = 31,4. Eller 3,14 x 5 x 2 = 31,4. :D
r x r er r2 og ikke r x 2. :wink: :D
Men nå holder på å utvikle seg til en mattetime. :roll:

Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk og felger til CX.

Post by Black Lemon »

Det er viktig å friske opp matematikkunnskapene en gang i blant.

Pi er en gresk bokstav. I matematikk står denne bokstaven for et helt spesielt tall, nemlig det tallet du får dersom du tar omkretsen til en sirkel og deler på diameteren. Pi er det samme tallet i alle sirkler. Pi er en konstant.

Omkretsen til en sirkel er lengden en gang rundt sirkelen. En diameter er en rett linje gjennom senteret som deler sirkelen i to like deler.

pi = omkrets / diameter ≈ 3,14.

Hvorfor man lærte regelen: 2 x pi x r istedenfor det mye enklere pi x d, kan man jo undres på. Det kan jo være at den andre formelen vi måtte lær nemlig p x r2 (les r i annen) gir flateinnholdet for en sirkel. Ved å bruke 2 x pi x r for omktretsen og p x r2 for flateinnholdet, slapp man å blande inn en ny variabel, nemlig (d) diameter som i en god og skikkelig sirkel utgjør 2 x r. Som man også husker, er faktorenes orden likegyldig.

Leser man den siste boken til Saabye Christensen, noe som sterkt kan anbefales, med det klingende navnet "Bernhard Hvals forsnakkelser", får man vite at "de kantetes" sirkel ikke er rund, men en umulig geometrisk figur. Da begynner det å bli vanskelig, men det skulle ikke forundre meg om at en del av oss Citroënister eller CX-ister kjenner oss igjen i "de kantetes" verden. Hvorfor i alle dager skulle man ellers kjøre rundt i en slik gammel og merkelig bil? "This is the old Citroën CX. It was mad in every ways, but I loved it" for å sitere Jeremy Clarkson.

Hvis noen nå vil påstå at vi er off-topic, er vi jo ikke det så lenge felger har å gjøre med en sirkel.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Dekk og felger til CX.

Post by pål »

ikke r x 2
det har da ikke jeg påstått heller det?? (måtte opp å se i tråden) forøvrig ganske oppklarende fra Svarte Sitron, jeg har ALDR engang hørt om 2 x p x r . JEG ER NEMLIG FOR UNG!!!!!
har masse Citroèn:-)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Dekk og felger til CX.

Post by tronde »

pål wrote:eg har ALDR engang hørt om 2 x p x r . JEG ER NEMLIG FOR UNG!!!!!
En mattelærer jeg kjenner som underviser på VG1 elektro var lettere oppgitt. Dagens tema var nettopp dette mystiske med omkrets og flateinnhold av en sirkel.
Han tegnet opp en sirkel på tavla, og en mystisk stiplet linje fra sirkelens senter og ut mot periferien.

"Æ d fo'no a lærer'n?"
Post Reply