Dekk og felger til CX.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by rundgren »

gopp wrote: De er store ja, men det blir faktisk endel dekkvegger likevel, og kvaliteten på dekkene vil ha mye å si for kjørekomfort. Hvis det viser seg å være ubehagelig å kjøre med, er det bare å ta dem av, bilen er jo ikke ødelagt.

Alfa-felgene blir nok ikke tilsalgs. Det er mulig de havner på TRI'en til våren :)

Det er et slikt sett til salgs nå, men det følger med en hel bil, en meget sjelden 164 Q4. Denne er visst bare to av i landet, og er en 164 med firehjulstrekk. Prisen er over 100k.

En annen felg som ligner er Ronal A1. Den finnes i både 4 x 98 og 5 x 98 i dimensjon 7 x 15. De er også ganske uvanlige i 5 x 98, og et fint sett koster nok minst 4.000,-.
Tenkte du ville beholde dem selv, ja :-)
Så den 164-en til salgs på alfaforumet, virker som en strålende bil!

Var vel noe her inne(?) som nevnte at Michelin var tingen for myke dekksider.. Så tenkte å gå for det hvis det lar seg ordne.

Har sett de Ronal-felgene før, ganske så kule faktisk, var ikke klar over at de kom i rett boltsirkel. Så det var et bra tips! Kan godt strekke meg til 1000 per felg, har bare tenkt å kjøpe ett sett og beholde dem lenge.. Du får si fra hvis du vet om noen til salgs!

Sjekka hjemmesida til Ronal, og ble litt nysgjerrig på disse:
http://www.ronalwheels.co.uk/r10turbo.php
Kunne kanskje tatt seg bra ut på CX Turbo? Finnes jo i rett størrelse, men boltsirkel står ikke og "Check Fitment"-linken er defekt...

(Apropos: Er det bare meg som er over gjennomsnittet kresen, eller har mange produsenter/leverandører av bil-relaterte varer elendige hjemmesider?)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk til CX.

Post by gopp »

rundgren wrote: Var vel noe her inne(?) som nevnte at Michelin var tingen for myke dekksider.. Så tenkte å gå for det hvis det lar seg ordne.
Ja, jeg hadde tenkt å prøve noen Michelin, dyre, men bra.
Har sett de Ronal-felgene før, ganske så kule faktisk, var ikke klar over at de kom i rett boltsirkel. Så det var et bra tips! Kan godt strekke meg til 1000 per felg, har bare tenkt å kjøpe ett sett og beholde dem lenge.. Du får si fra hvis du vet om noen til salgs!
Det er gjerne på CuoreSportivo de dukker opp, eller den Svenske Alfaklubbens sider
Sjekka hjemmesida til Ronal, og ble litt nysgjerrig på disse:
http://www.ronalwheels.co.uk/r10turbo.php
Kunne kanskje tatt seg bra ut på CX Turbo? Finnes jo i rett størrelse, men boltsirkel står ikke og "Check Fitment"-linken er defekt...
Ronal Turbo er stilig, og tidsriktig. Jeg tror de kunne blitt riktig så fine på en CX. Hvis de leveres i 5-bolt er det stor sannsynlighet at de kan leveres i rett dimensjon. Det er bare snakk om å stille inn bormaskinen. Det vil forresten gå bra med 5 x 100 også, dersom du bruker "slingrebolter".

(Apropos: Er det bare meg som er over gjennomsnittet kresen, eller har mange produsenter/leverandører av bil-relaterte varer elendige hjemmesider?)
Nei, du har rett. Det er så mye elendige websider, og jeg tror enkelte sjapper har potensiale til å øke omsetningen sin betraktelig dersom de hadde hatt en brukervenlig hjemmeside, og ikke brukerfientlig (som er i flertall).
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by rundgren »

Ser faktisk ut som det finnes Ronal Turbo i 5x98! Fant dette etter litt googling:
http://www.alfisti.ch/forum/showthread.php?t=12029

Men etter antall desperate alfister å dømme, så disse ikke enkle å få fatt i i det hele tatt..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Re: Dekk til CX.

Post by Ørjan Nagelsen »

gopp wrote:
rundgren wrote:
En annen felg som ligner er Ronal A1. Den finnes i både 4 x 98 og 5 x 98 i dimensjon 7 x 15. De er også ganske uvanlige i 5 x 98, og et fint sett koster nok minst 4.000,-.

Image
Har ett sett med disse felgene. Kjøpte de billig på en høgger i 2002, da stod de på en CX Turbo noen hadde levert inn.
Husker de ble veldig tøffe på bilen, for de kommer litt mer ut og har den lille kanten som gir en tøff effekt.. Er ikke sikker på hva jeg skal bruke på bilen når den blir klar... for har også ett sett alfa felger av mer moderne type, et sett Turbo felger som trenger oppussing og et sett veldg fine GTi felger i TRX størrelse.. Og faktisk et sett "RW" felger eller hva det var, som visst var et alternativ kundene kunne velge istedet for Turbo felgene når bilen var ny (vet ikke om det stemmer, men var en som påstod det)

Hilsen Ørjan
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by rundgren »

Ørjan Nagelsen wrote: Har ett sett med disse felgene. Kjøpte de billig på en høgger i 2002, da stod de på en CX Turbo noen hadde levert inn.
Husker de ble veldig tøffe på bilen, for de kommer litt mer ut og har den lille kanten som gir en tøff effekt.. Er ikke sikker på hva jeg skal bruke på bilen når den blir klar... for har også ett sett alfa felger av mer moderne type, et sett Turbo felger som trenger oppussing og et sett veldg fine GTi felger i TRX størrelse.. Og faktisk et sett "RW" felger eller hva det var, som visst var et alternativ kundene kunne velge istedet for Turbo felgene når bilen var ny (vet ikke om det stemmer, men var en som påstod det)

Hilsen Ørjan
Du får si fra om du har noe til overs når du har bestemt deg, da. Nysgjerrig på disse RW-felgene, har du kanskje et bilde? De er vel i TRX-størrelse de også?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by Black Lemon »

Disse ligger på mitt loft for å bli montert på min Turbo en gang i fremtiden. Ganske ekstremt, men jeg forelsket meg i det konkave designet. Det er noen i XM-miljøet (vel, de er vel like mye i CX-miljøet også) som har kjørt mye med denne dimensjonen på XM med diravi, og mener det er helt greit å kjøre på. Vi får se, jeg sikret meg et nytt sett av disse etter at de var gått ut av produksjon, men skal innrømme at jeg helst ville hatt 17" x 7".
Dette var kledelige felger for CX Turbo. De er av merke Dotz stemmer ikke det?

8 x 18 blir nok noe ekstremt på CX, men de finnes kanskje i noe mindre dimensjoner også?
Last edited by Black Lemon on Sun 26 Sep, 2010 12:07, edited 1 time in total.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by rundgren »

Fått napp på Alfa 164 V6-felger, nå. F.eks fire av disse for en grei pris (maks. 1000 kroner)
Image
Kan bli bra, tror jeg, to av dem er pene og kan stå framme, to er mindre pene og får kanskje stå bak (satse på at det verste havner under dekselet, hehe) eventuelt spandere glassblås og klarlakk (noen som har tips til folk som gjør dette billig i Oslo, forresten?)
Lurer også på om det kunne være mulig å bytte ut Alfa-logoen...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by rundgren »

Forresten så virker det som om eneste Michelin-dekk som er å få i 15-tommer er Energy Saver, og det er litt mindre interessant.
Kan se ut som jeg må gå for noe annet enn Michelin...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by Black Lemon »

Ta kontakt med Kjelsås Dekkservice. Veldig hyggelig kar som driver der og gir god service. Jeg vil tro du kan få Pilot Primacy HP i 205/60 VR 15. Jeg har selv disse i dimensjonen 205/55 VR 16 på Turboen min og er meget godt fornøyd med dem.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk til CX.

Post by gopp »

rundgren wrote:Fått napp på Alfa 164 V6-felger, nå. F.eks fire av disse for en grei pris (maks. 1000 kroner)
Image
Kan bli bra, tror jeg, to av dem er pene og kan stå framme, to er mindre pene og får kanskje stå bak (satse på at det verste havner under dekselet, hehe) eventuelt spandere glassblås og klarlakk (noen som har tips til folk som gjør dette billig i Oslo, forresten?)
Lurer også på om det kunne være mulig å bytte ut Alfa-logoen...
Jeg tror disse felgene blir fine på bilen din rundgren, men vær så snill å lakker dem før du legger dekk på og tar dem i bruk. Det e rslett ikke sikkert du trenger å sandblåse disse, bare slipe dem med eksentersliper og lakke dem opp med 2k-lakk. Slipingen tar du sikkert lett selv, og jeg kjenner en lakkerer....

Merket i senter er sikkert ikke noe problem. Søk på Ebay.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by Black Lemon »

De klassiske Ronal-felgene er jo knalltøffe. R10 ser kun ut til å være tilgjengelig med 4 bolter, men de har også sittet på Alfa 75, men med offset 25. R50 kan passe på både CX (5x100 7,5x16 ET38 med slingrebolter) og XM (5x108) men da i 16 tommers utgave. De er jo råtøffe og litt anderledes enn annet på markedet. Se mer på http://www.ronal-kultrad.de Svart GTI Turbo med disse felgene kan jo bli ganske røft.

Image

Image
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by Black Lemon »

Jeg har 7 tommers felger med offset 42 mm. Dette passer perfekt. 7,5 tommers felger med offsett 38 mm gjør at felgen stikker 2 mm lenger inn og 10 mm lenger ut. Jeg regner med at man må fjerne falsen på hjuldekslet, men det er vel noen her som har 7,5 tommers felger på CX. Hva er deres erfaring? Jeg er litt fristet av Ronal R50 i 7,5x16 og 5x100 med offset 38mm.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Dekk til CX.

Post by gopp »

Black Lemon wrote:Jeg har 7 tommers felger med offset 42 mm. Dette passer perfekt. 7,5 tommers felger med offsett 38 mm gjør at felgen stikker 2 mm lenger inn og 10 mm lenger ut. Jeg regner med at man må fjerne falsen på hjuldekslet, men det er vel noen her som har 7,5 tommers felger på CX. Hva er deres erfaring? Jeg er litt fristet av Ronal R50 i 7,5x16 og 5x100 med offset 38mm.
R50 så ut til å være en felg som passer CX fint, og jeg er overbevist om at 7,5 x 16 blir bra. Det var en artikkel i medlemsbladet om felgbredder på CX, og der sto det også litt om offset. Kopi av denne artikkelen ligger ett eller annet sted i galleriet. Noen som husker hvor? Jeg har ikke tid til å lete den frem nå.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:De klassiske Ronal-felgene er jo knalltøffe. R10 ser kun ut til å være tilgjengelig med 4 bolter, men de har også sittet på Alfa 75, men med offset 25. R50 kan passe på både CX (5x100 7,5x16 ET38 med slingrebolter) og XM (5x108) men da i 16 tommers utgave. De er jo råtøffe og litt anderledes enn annet på markedet. Se mer på http://www.ronal-kultrad.de Svart GTI Turbo med disse felgene kan jo bli ganske røft.
Det kan bli råbra! Men det funker kanskje best på svart bil... Og lurer på om jeg syns R10 er et lite hakk kulere, men som du sier virker de å være utgått i fembolt. Forøvrig så er det norsk forhandler av disse her: http://www.partsandretards.no/webshop/category/7004
Ikke billig, men såpass må man kanskje regne med?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dekk til CX.

Post by Black Lemon »

rundgren wrote:
Black Lemon wrote:De klassiske Ronal-felgene er jo knalltøffe. R10 ser kun ut til å være tilgjengelig med 4 bolter, men de har også sittet på Alfa 75, men med offset 25. R50 kan passe på både CX (5x100 7,5x16 ET38 med slingrebolter) og XM (5x108) men da i 16 tommers utgave. De er jo råtøffe og litt anderledes enn annet på markedet. Se mer på http://www.ronal-kultrad.de Svart GTI Turbo med disse felgene kan jo bli ganske røft.
Det kan bli råbra! Men det funker kanskje best på svart bil... Og lurer på om jeg syns R10 er et lite hakk kulere, men som du sier virker de å være utgått i fembolt. Forøvrig så er det norsk forhandler av disse her: http://www.partsandretards.no/webshop/category/7004
Ikke billig, men såpass må man kanskje regne med?
Ja jeg la merke til denne forhandleren gjennom et søk på finn.no. Jeg tenkte først på R10 da de er klassiske og råfine, men disse er åpenbart forbeholdt mindre biler ved at de kun leveres med fire bolter. Du får dem blant annet til Citroën C2. R50 derimot kan man få til både CX, XM og C6 og det er ikke værst, men som du sier, jeg tror de passer best til svart bil. Jeg har jo både svart CX og XM (meget sjelden med svart XM Break, selv Grangaard hos Auto Elite som jeg kjøpte den av brukt ett år gammel visste ikke at man kunne få svarte XM Breaker). På siden ronal.de kan man se hvordan felgene ser ut på XM og C6, men slike websider gir jo ikke noe fullgodt inntrykk.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply