Fylle AC

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Fylle AC

Post by dagmatti »

Hei,

har en cx med ac. Ifjor var jeg innom et verksted som ikke kunne fylle dette anlegget, men de kunne bygge det om til å bruke en gass de kunne fylle.

Har hørt fra flere at man kan fylle en kompatibel gass istedetfor å bygge om, men hvor kan jeg gjøre dette? Noen som vet om noen som fyller slik gass? Satser på godvær i august... :lol:


-m
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Fylle AC

Post by givretto »

Ta kontakt med Jürgen Vogel, tlf 97720164. Han fyllte nettopp den gamle gassen på min '91 XM. Han holder til på Jessheim. Tar ca 1200,- for jobben.
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Fylle AC

Post by tronde »

dagmatti wrote:Hei,

har en cx med ac. Ifjor var jeg innom et verksted som ikke kunne fylle dette anlegget, men de kunne bygge det om til å bruke en gass de kunne fylle.

Har hørt fra flere at man kan fylle en kompatibel gass istedetfor å bygge om, men hvor kan jeg gjøre dette? Noen som vet om noen som fyller slik gass? Satser på godvær i august... :lol:


-m

Du har jo denne beskrivelsen fra Citroën:

http://pepon1.free.fr/CITROEN%20XM_fich ... 20r134.pdf
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fylle AC

Post by dagmatti »

Hei,

for de som lurer/trenger, har jeg kjøpt meg alt som trengs for å fylle ac både på r12 og r134a systemer nå. Det kostet litt under 200 kroner for alt sammen, og fungerer utmerket dersom man ikke trenger å vakuumere systemet (må man det koster en pumpe 1500 på jula).

Har fyllt butan/propan mix til 19,90 på biltema, og r134a kjøpt via ebay (kjølespray) til 8 euro inkl. frakt, og begge deler fungerer. R134a fungerer best, er nok litt lite propan på biltemaboksene. Ellers selges jo r134a på biltema i sverige til meget lave summer... :D

Olje som fungerer med begge typer systemer er også innkjøpt, og r134a fungerer helt supert på cx. :D


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Fylle AC

Post by pigland »

Fantastisk, dagmatti,

Har funnet ut at jeg vil ha slikt utstyr selv, så er veldig interessert i hvor du fikk tak i det, alt fra hvor du kjøpte gassen til hvor du fikk dingsen du fyller på med, samt en oppskrift på jobben. Har lite lyst til å fylle på 3-4 biler på verksted til 1500+ når jeg vet det kan gjøres rimelig :)

Hilsen Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fylle AC

Post by dagmatti »

Hei,

ja dette var meget enkelt. La meg starte med det jeg kjøpte, så tar jeg oppskriften/erfaringer/osv litt senere idag. Er en liten baby som maser fælt om mat her nå... :lol:

Jeg handlet hos disse to. De har alt du trenger og mere til:

http://stores.ebay.com/Frosty-Freeze-A- ... ts-Company
http://stores.ebay.co.uk/Discount-Cooling

Du trenger bare denne for å fylle på r134a:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R134a-Au ... ccessories


For å fylle på r12 bruker du samme slangen, men du må ha en r12 til 134a low side adapter, jeg kjøpte den hos autokool. Denne måtte modifiseres litt for å passe på cx! Aner ikke hvorfor, men det kan se ut som cxen ikke er helt standard, evt. finnes det flere standarder. Mer om det senere.

Jeg ønsker å fylle hva som helst, og gjerne det billigste som er å få tak i, og da holder det ikke bare med slangen over. Den passer kun på 134a bokser (men de koster ikke stort de heller forsåvidt).

For å gjøre det kjøpte jeg en tang på frostyfreeze butikken, som punkterer en hvilken som helst boks, og lar det koble slangen til boksen. Som vist på bildet:

Image

Boksen som er punktert på bildet er en 400ml boks med elektronikk kjølespray, alias r134a. Jeg kjøpte 3 slike bokser av en på tyske ebay og betalte 4 euro pr boks. Hvis man leter litt finner man tilsvarende. Ellers selger biltema i sverige slik kjølespray for en overkommelig sum også. Evt. kan man kjøpe butan/propan mix på biltema. Jeg har prøvd det også, og det fungerer, men ifølge de lerde trenger man helst 60% propan. Etter min fylling vil jeg anslå at kjøleeffekten var ca 60%, så det manglet nok noe propan, men man kan kjøpe dette på bensinstasjoner for nesten ingenting.

På autokool kjøpte jeg også en flaste med PAG olje som er kompatibel med både mineral (r12) og pag (134a) systemer. Det finnes også ester oljer som takler blanding, men jeg tror pag er bedre, siden det lettere suger til seg fuktighet.

Selve fyllingen gjøres via lavtrykksporten, altså sugesiden til kompressoren. Kompressoren må gå for å få alt ut av boksen, og jeg lot også boksen ligge i 40 grader varmt vann; den blir iskald når den tappes på systemet, og da stopper flyten opp. Jeg evakuerte slangene enkelt ved å slippe ut litt gass før jeg koblet på. Olje kan du også helle på via slangen.

Det er 2 mnd siden jeg fyllte xmen og cxen nå, og de fungerer og kjøler supert!



-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Fylle AC

Post by pigland »

Stilig, slange er allerede kjøpt. Dette er etterlengtet verktøy, og jeg nevnte i lunsjen på jobb at jeg venter på verktøy for å gjøre dette. Fikk straks et oppdrag på en C5 som kjøler dårlig, var ikke noe problem å teste på den :D

Finner ikke tanga hos Frostyfreeze, og jeg ser det er en overgang mellom tang og slange som man sikkert trenger. Så et tips på hva tanga heter og hvilken overgang man trenger tar jeg gjerne imot. Jeg regner ikke med disse 134a-boksene er lette å få tak i her til lands?

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fylle AC

Post by dagmatti »

Hei,

r134a kan du kjøpe fra autokool:

http://stores.ebay.co.uk/Discount-Cooli ... ec0Q2em322

Det koster ikke mye hvis du bare kjøper til en bil om gangen, så du slipper moms/toll og import tull. Frosty har slike bokser han også. JEg har også en bestilling gående fra hong kong på latterlig billig r134a. Ellers, jeg kjøpte ingen overgang på tanga. Den var utstyrt med to ventiler, jeg bruker den ene til slangen. Jeg finner ikke eksakt den jeg kjøpte nå; denne koster 2x mere og har bare en ventil tror jeg (?) men så følger det med adapter for smale flasker også (det har ikke jeg).

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R134a-CA ... ccessories

Det er denne jeg kjøpte:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0197086276


Her er den billige gassen fra hong kong:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 8447999022

Men problemet er at den bruker 8 uker med skipsfrakt... :P



-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fylle AC

Post by dagmatti »

Kjøleoppdatering: Cxen fikk 150g butan/propan mix, og 2-300g r134a. Målte lufta i dysene i helga, det var 24 ute, og det som kom ut var 5 grader varmt. Helt ok! :D


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fylle AC

Post by pål »

Hvordan er erfaringene her nå ? En stund etter ?
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fylle AC

Post by dagmatti »

Hei,

hadde tenkt å lage en liten guide og legge ut, men rakk det ikke før ferien. :)

cxen kjøler enda, uten at jeg har fyllt mere på 2 år. Men det er ikke 5 grader ut lengre, heller kanskje 15. En liten runde til med litt r134 vil gjøre den som ny igjen, men siden den brukes relativt lite lar jeg det være. Den nye gassen lekker ut raskere enn den gamle.

Xmen byttet jeg påfyllingsventil i. Kjøpte billig ventil og verktøy på ebay. Brukte ikke vakuum pumpe etter byttet, men bilen kjøler som bare det, og er tett nå. Fyllte på 600g r134 på den etter byttet, og ikke noe mere etter det. Hvis bilen lekker ut raskere enn noen år er det anbefalt å bruke 50 kroner på å bytte ventil, da det ofte er denne som er gåen. :)



-m
Abutoma
Posts: 1
Joined: Fri 21 Mar, 2014 19:51

Re: Fylle AC

Post by Abutoma »

Bare et lite varsku:
JEg bestilte "Side can tap" fra Frosty-freeze og fikk en hvor mothakene på tangen var slått av. :cry:
Eneste løsningen var å returnere den, sa de, og det vil si 50% av nyprisen i porto.
Bilde av skaden var ikke tilstrekkelig. Fikk bare et ubehagelig svar.
De fleste firma godtar et bilde.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Fylle AC

Post by RolandM »

Hei, Dagmatti! Mener å huske at det er en CX 2000 du har; er det denne eller er det en nyere CX du har fylt opp/konvertert?

Jeg har en CX Prestige fra 1976 som det aldri har vært noe futt i A/C på. Har vi samme type kompressor mon tro eller har du en nyere?

Det er svært vanskelig å finne noen som tar service på eldre anlegg.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fylle AC

Post by dagmatti »

Hei,

Jeg har også en gti t2 med ac. Denne bruker r12 gass. Har fyllt denne noen ganger, senest tidlig denne sommeren. Sist gang fyllte jeg r134a sammen med en boks 'konverterings olje', for et par år siden fyllet jeg propan + butan, og noe r134a. Begge gangene var kjølingen formidabel, det varte i ca 2 år sist gang. I dette settet som jeg kjøpte på ebay nå i vår var det med en flaske olje og nye ventiler for ombygging av de gamle slik at man kan fylle med r134a utstyr. Disse passet rett på, og gjorde det mye enklere å fylle.

Hvis du hører det kommer ut gass når du klemmer på ventilen, ville jeg bare ha brukt denne metoden. Regn med å fylle en gang i året, men ikke noe er som å kjøre en kald cx. :)

Hvis det ikke kommer ut gass må du kjøpe en vacuum pumpe og pumpe den tom først, og evt. Finne lekkasjen som gjør at den lekker.

-m
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Fylle AC

Post by RolandM »

Takk for svar! Før jeg så dette hadde jeg vært på mail til firmaet Auto Utrustning i Oslo, og fått en hyggelig tilbakemelding som gjorde at jeg ringte dem. De sier at så lenge anlegget er intakt trenger man ikke en gang å bytte olje og ventiler, det holder å fylle på en godkjent erstatningsgass - R413. "Vanlige" firmaer som har A/C-vedlikehold har nok ikke denne tilgjengelig uten videre, men andre virksomheter som driver med kjøleteknikk kan ha det og kan evt. også trykkteste anlegget manuelt med nitrogen først. Men du mener det med å klemme på ventilen skulle være en god nok test på om anlegget er tett?

Auto Utrustning virket ellers veldig hyggelig og seriøse. Det blir litt for langt for meg å reise for å bruke dem i første omgang, men jeg lenker til hjemmesiden deres i hvert fall: http://www.auto-utrustning.no/ De har R413 på lager og kan trykkteste eldre anlegg (noe de som har automatisk trykktester ikke kan).
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply