Ikke klikk her om du er originalfreak

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by gopp »

Og hvis du gjorde det likevel, pass på å sette ned kaffekoppen :)

Jeg synes de originale Turbo-felgene er utrolig stilige, men det var dette med TRX og priser på dekk :(
Mange har montert 16" eller 17" felger, og selv om det finnes felger som passer CX designmessig, er det ingen jeg har likt skikkelig før jeg fant denne felgen på bildene. Et av kriteriene var at den skulle være anderledes enn andre felger, akkurat som CX ikke er i nærheten av andre biler designmessig. Mange synes kanskje dette er en skikkelig "bling-bling" felg, men det spesielle designet på CX synes jeg klarer å matche felgen godt. Det at felgen er nesten helt "tett" og at den har en konkav form er jo også designelementer som vi kjenner igjen.

Det var ikke uten utfordringer å få tak i felgen, når jeg først hadde sett den på bilder. Produsenten av avviklet modellen, og etter minst 60 epost til Tyskland og UK fikk jeg endelig tak i et sett som lå hos en forhandler. Dimensjonen 7" x 17", som jeg egentlig ønsket var solgt ut, så det ble massive 8 x 18 ET35. Noe så stort har vel aldri blitt montert på en CX tror jeg. Foran ser det ut til å passe, og med noen mindre modifikasjoner vil de passe bak også.

Image
Image
Image
Image

Store hjul belaster også hjulopphenget mer enn originalt, og fordi det er litt slakk i en bærekule fremme bytter jeg alle fire. Gasskulene skal etterfylles, og alt sjekkes før jeg drar på veien med denne.

Det kommer også andre modifikasjoner på denne bilen, men trolig ikke noe som andre enn folk her inne vil legge merke til. Jeg ser ingen grunn til å skulle ha denne bilen helt original, for ikke er den veldig spesiell, eller verdifull. Min gamle -75 2000 er noe annet, og den skal være så tett opptil slik den forlot fabrikken som mulig.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by jonsto »

18" synes jeg ble litt stort. Litt lite dekk da. Men er det ikke annet å få så OK. Spesielt blir det i alle fall. Ser ut som om felgene er svartlakert innvendig. Stemmer det? Hvis ikke bør du gjøre det. Bremsestøvet vises mindre da.
Så var det noe som slo meg. Hva med å få gravert inn Turbo T-en med ei 1 eller 2 mm linje som blir svartlakert. Gjerne i ytterkant av hver "eike". Skjønner du hva jeg mener?
Kan noen Photoshoppe en slik felg?
Men, så var det vel ikke flere å få da. :(
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by gopp »

Felgene er svartlakkert innvendig ja, og de ser veldig ut til å være veldig enkle å holde rene.
De blanke feltene er lakkert med klarlakk, og felgene blir fort stygge om det går hull på denne klarlakken, men jeg er enig med deg at det hadde vært stilig med "T" på felgene.

Jeg er enig med deg i at 18" er ganske ekstremt, og om jeg kunne fått tak i 17" hadde jeg valgt det.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by Robert »

Dropp gravering - dette blir rent! Tror ikke mer detaljering ville høynet inntrykket.
EirikØ
Posts: 1
Joined: Mon 08 Jun, 2009 12:38

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by EirikØ »

Dette blir sikkert rått. Dvs at hvis det blir cx på meg igjen så må jeg opp på 19-20". Hadde 8x17 med samme innpress på en gti. Tror du må satse å dekk med veldig smal bane i 225/40R18. Eksempel Falken. det er veldig mange med bred slitebane. ett forslag kan være 215/40 bak og 225/40 foran. på mine måtte jeg slipe vekk hele kanten på dekselet. Måtte også banken ytre innerskjermen bak ganske mye for at de ikke skulle subbe.
Lykke til.
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by seggan »

Kjempestilig!!! Har selv fine turbofelger, med det var pris paa dekk da....:) Lakkerer opp Trxfelger jeg har, saa faar det holde en stund.... :D
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by givretto »

Jaja, smaken er som baken... Synes egentlig at alle andre felger både passer bedre og SER bedre ut en disse felgene da men... :roll:
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by Black Lemon »

Disse ser veldig bra ut, men jeg vil ikke ha noe større enn 7x16 på CX. Kan man få disse felgene i f.eks. 7x16 og 7x15? Jeg har kjørt med 205/55 R 16 i 12 år om sommeren og 205/60 R 15 og 195/65 R 15 om vinteren de siste 12 årene. 205/55 R 16 fungerer bra, men 205/60 R 15 eller 195/65 R 15 gir mer dekkfjæring og dermed bedre fjæringkomfort. 17 eller 18 tommer kommer jeg aldri til å sette på min CX eller XM da slike dimensjoner innebærer større slitasje på hjuloppheng og dårligere fjæringskomfort og da kan jeg likegodt kjøpe Audi eller BMW som er laget for å gi "go-cart"-komfort.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by gopp »

Felgene kom i 17" og 18", men de er som sagt ikke lenger i handelen, og det ble derfor 18" fordi det var det eneste som var tilgjengelig, og jeg hadde forelsket meg i designet.
Det kan være at noe av CX-følelsen blir borte med disse felgene, men de var ikke veldig dyre, og jeg er villig til å ofre litt for design. Om det blir for ille kan jeg bytte til noe annet, for bilen blir i mitt eie uansett.

Slitasje på hjulopphenget er ikke noe problem, det er bare å bytte deler litt oftere. Det er evt. andre ting som vil gjøre at hjulene ikke er greie å bruke, som økt uavfjæret masse, for stor styrevinkel (pga. mindre ET.), stivhet i dekk, og skarpere vinkel på dekkskuldre. Kvaliteten på dekkene har mye å si, men man vet ikke om dette er greit å kjøre med før man har forsøkt :)
Gopp
-----------------
Har no' CX
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by Fredrik »

Herlig å se at bilen har kommet i gode hender.
Blir spennende å se bilen på bakken med gummi på de felgene.
blir litt rart når den henger slik.

lykke til videre

Fredrik

(må vel ha 19" eller 20" på min neste cx nå da... :? )
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by RolandM »

Jeg er stort sett originalfreak, men dette synes jeg fungerer helt fint, og det er helt i ånden til GTi Turbo - det var jo egentlig en "rånebil" for mennesker med god råd (og smak). 8) Jeg kommer ikke på andre samtidige karrosserier som tåler en slik oppdatering som Turboen. Sett disse felgene på en hvilken som helst konkurrent fra 80-tallet, og du er mentalt på vei til Strömstad... :lol:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
took
Posts: 27
Joined: Tue 22 Aug, 2006 10:28
Location: Oslo

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by took »

Skal si du får utrettet ting :D Dette blir bra altså, får det jo ikke bedre bil enn en Cx turbo i fin form.. Synes disse felgene ser ut til å gjøre seg veldig bra på en serie 2 turbo. Som du sier, er det jo ikke fryktelig om denne ikke er original. Hvis man skal holde seg til originalt blir det jo trx eller 14 tommer og da begrenser dekkutrustningen seg ja..
Min gamle -75 2000 er noe annet, og den skal være så tett opptil slik den forlot fabrikken som mulig.
Ser frem til å en gang se denne i sin opprinnelige prakt. Fantastisk bil :)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by tronde »

Å bytte felger medfører vel ikke den helt store katastrofen. Det er verre ting du kan gjøre :shock:

http://fotosmotor.anuntis.com/cnet/2008 ... 8700_n.jpg

http://fotosmotor.anuntis.com/cnet/2008 ... 8701_n.jpg
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by gopp »

tronde wrote:Å bytte felger medfører vel ikke den helt store katastrofen. Det er verre ting du kan gjøre :shock:

http://fotosmotor.anuntis.com/cnet/2008 ... 8700_n.jpg

http://fotosmotor.anuntis.com/cnet/2008 ... 8701_n.jpg
I alle dager :shock: Hvordan går det an?
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ikke klikk her om du er originalfreak

Post by jonsto »

gopp wrote:
tronde wrote:Å bytte felger medfører vel ikke den helt store katastrofen. Det er verre ting du kan gjøre :shock:

http://fotosmotor.anuntis.com/cnet/2008 ... 8700_n.jpg

http://fotosmotor.anuntis.com/cnet/2008 ... 8701_n.jpg
I alle dager :shock: Hvordan går det an?
Facelift?? :shock: :?
Mvh
Post Reply