Taklast på høyt nivå

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Taklast på høyt nivå

Post by Citrusen »

Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Taklast på høyt nivå

Post by jonsto »

Reklameinnspilling, ja. :D :D Fantastisk! Morro at de bruker CX. Men hvem eier bilen??
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Re: Taklast på høyt nivå

Post by s.bjelke »

Dette ligner mystisk på bilen i filmen:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18569454

Kansje den er nylig innkjøpt for anledningen. På nyhetene synes jeg den lå utrolig lavt, tror man dette er et resultat av vekten, eller av at de kjører rundt på "lav"? Selv om lasten er høy virker den ikke kjempe tung. Noen vaskemaskiner greit nok, men skal vel en god del tonn til før CX'en setter seg nedpå bakken :wink:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Taklast på høyt nivå

Post by jonsto »

Er nok denne ja. Har de kjøpt den for anledningen er jeg redd neste stopp er huggeren. I så fall må noen få tak i den og eventuelt hugge den. Redde bakluka og felgene om ikke annet.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Taklast på høyt nivå

Post by trymgreg »

Det var også ett innslag med denne igår på NRK kveld, på Norge i dag (ca. kl. 21.30). Det var ett innslag fra NRK Østfold, snutten finns der.

Bilen er solgt til ett reklamebyrå i Oslo.
PARADOX REKLAMEFILM AS står som ny eier, er vel bare å ta kontakt med dem om noen er intressert i å overta den før den blir sendt til høggern etter endt bruk...

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Taklast på høyt nivå

Post by gopp »

trymgreg wrote:Det var også ett innslag med denne igår på NRK kveld, på Norge i dag (ca. kl. 21.30). Det var ett innslag fra NRK Østfold, snutten finns der.

Bilen er solgt til ett reklamebyrå i Oslo.
PARADOX REKLAMEFILM AS står som ny eier, er vel bare å ta kontakt med dem om noen er intressert i å overta den før den blir sendt til høggern etter endt bruk...

mvh
Jeg tok kontakt med dem for en god tid tilbake, men først nylig var de ferdig med å bruke bilen, og tok kontakt med meg. Bilen er nå min, og blir delebil for "Kongo-bilen" (ratmobile). Bilen er ikke noe å redde, for den var langt fra rustfri i utgangspunktet, og nå er taket så ødelagt at det evt. må skiftes pga. lasten den hadde (taket trykket ned, og det er flere hull i mot en innvendig bærende kostruksjon som er sveiset opp).

For meg har den verdi, for selv om ikke interiøret her er helt strøkent, er det i alle fall samme farge som det jeg har i min, og det lukter ikke rottepiss.
Bilen går på dynga når jeg har plukket ut det jeg skal ha, men skrotnisse som jeg er, blir det nok ikke mye igjen å ta vare på :)
Gopp
-----------------
Har no' CX
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Taklast på høyt nivå

Post by gopp »

Her er noen bilder av reklamefilmbilen:
Image

Hull i taket og bulker etter lasten:
Image

Her er deler av rammekonstruksjonen inne i bilen synlig. Alt skrotet slapp jeg heldigvis å ta med meg:
Image

Motoren virket kvikk og startet lett, clutchen løste ikke ut helt, litt småting som ikke var pent innvendig, håndtak som mangler og den innvendige døråpneren på førersiden virker ikke. Litt bulker og rust utvendig, men bakluka er rustfri, og trenger kun litt behandling med hammer og mothold.

Den var tung på rattet, og det kan jo være pga. lavt nivå på LHM-tanken (lampa "stop" lyste). Det var bekkmørkt når jeg hentet den i kveld, så jeg fikk ikke sjekket, og skulle heller ikke lange stubben. Når jeg fikk litt fart på bilen var det en irriterende summing, og speedometeret virket ikke. Kan det ha en sammenheng med at den er tung på rattet? Drevene i enheten som splitter speedometerkabelen? Det er ikke så farlig, for nå har jeg opp til mange slike biter liggende :)

1 CX har blitt til 5 i løpet av et år. Med dette tempoet tar jeg snart igjen en kar i Surnadal ;)
Gopp
-----------------
Har no' CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Taklast på høyt nivå

Post by pål »

Simen er tilbake ??? Etter to års taushet :-) Har du fått deg bil?
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Taklast på høyt nivå

Post by gopp »

pål wrote:Simen er tilbake ??? Etter to års taushet :-) Har du fått deg bil?
Jeg er nok ikke Simen. Mitt navn er Marius, og jeg kjøpte meg en -75 2000 Berline i fjor. Etter 20 års fravær ble savnet etter en CX for stort, men så begynte det å balle på seg når jeg også skulle ha en CX som bruksbil. To av de fire serie 2 bilene er delebiler, og de to andre blir bra bruksbiler.
Gopp
-----------------
Har no' CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Taklast på høyt nivå

Post by pål »

Neida :-)

Skjønte det, men det er ett innlegg litt oppi tråden her fra s.bjelke, og han har vært borte en stund;-)

Forresten ; hva gjør du med motor/gir på denne?
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Taklast på høyt nivå

Post by gopp »

pål wrote:Neida :-)

Skjønte det, men det er ett innlegg litt oppi tråden her fra s.bjelke, og han har vært borte en stund;-)
OK! Da var jo den misforståelsen oppklart.
Forresten ; hva gjør du med motor/gir på denne?
Det kastes ikke, men det er lite trolig at jeg setter det inn i TGI'en. Det frister jo litt med lavt forbruk og fine egenskaper for å trekke tung henger, men det er jo et rakleverk. :wink: Det ryker også litt av den, men den har jo gått 277k.

Det som er litt ille er at den er litt for bra til å hugges, og siden jeg egentlig skulle hatt en arbeidsbil i går pga. garasjebygging, kan det være at jeg forsøker å tyne den gjennom en siste EU-kontroll for å bruke den frem til ut på sommeren neste år. Den er ikke egnet for annet enn slikt, for det er ikke taktrekk og lydisolering, og den er dessuten ganske shabby å se på. TGI'en der i mot har meget stort potensiale (se egen tråd).
Gopp
-----------------
Har no' CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Taklast på høyt nivå

Post by citro1cx »

Litt over middels interessert i Citroën cx!
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Taklast på høyt nivå

Post by gopp »

Kult :) Jeg er jo eier av en kjendisbil..

I dag gjorde jeg noe jeg vet man ikke skal gjøre, parkere en diesel-cx med fronten i nedoverbakk. Jeg bygger garasje om dagen, så terrenget ved det som var en biloppstillingsplass er mer ulendt enn godt er. I det jeg skulle starte "buttet" det, og jeg skjønte umiddelbart hva som hadde skjedd. Ut med glødepluggene, og dra i gang starteren mens fontenen med diesel sto til værs. Alt vel, og trolig ingen skade skjedd, annet enn at jeg kom til å miste den ene glødepluggen ned i bakkant på motoren. Etter mer enn en time med magnet og speil ga jeg opp, ny glødeplugg bestilt fra Mekonomen, og ca. kr. 250,- (har gode rabatter) fattigere. Jeg la en klut over det åpne hullet, startet bilen og rygget den opp fra gropa den sto i slik at det ikke skulle gå galt en gang til. Da sto nabofrua og vinket forskrekket, jeg måtte stoppe straks, det var tydeligvis brann i bilen fordi det røyk så mye der fremme. Jeg vinket og smilte, og rygget videre opp bakken mens jeg tåkela hele nabolaget :).

Det er mye Auda, X5, V70, Range Rover og annet nymotens tull i nabolaget, så det er svært lite folk med peiling på bil. Snart blir jeg vel bannlyst i vellet med min Citroën- og Fiat-samling.
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Taklast på høyt nivå

Post by RolandM »

Ikke parkere en diesel-CX med snuten nedover i bakke? Dette må du være snill og forklare en stakkar som ikke har peiling på slikt, og som ikke finner noe om det i instruksjonsboken heller.... Og siden jeg har diesel-CX og ofte beveger meg i kupert gateterreng, er dette høyst relevant stoff. :shock:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Taklast på høyt nivå

Post by jonsto »

Du fyller motoren med diesel. Men det skal egentlig ikke kunne skje. Når det skjer så sier det at du har utette dyser og dieselen kommer inn via returen. Så, gopp, det er nok en idè å trykkprøve/ skifte dysespisser.
Mvh
Post Reply