Bensinpriser

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Bensinpriser

Post by ingkogni2 »

Jeg har tenkt meg på treffet på Kongsberg i Mai, og skal kjøre 85' GTI turbo. Den bruker som kjent litt ekstra (har ikke egg under gasspedalen). Har ikke prøvd den på 95 oktan, så den må ha 98 (tester ikke sånt på langtur).

Veit at bensinpriser kan varriere veldig fra sted til sted og fra dag til dag (har jobba 4 år på esso), så det jeg ønsker meg er en rapport fra andre forumbrukere på hva bensin og dieselprisene bruker å ligge på i uke og helg. Og hvilke stasjoner som er flinkest til å presse på prisen.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Bensinpriser

Post by cx25tgi »

Torsdager og søndag kveld/mandag før kl.14 gir vel vanligvis de laveste drivstoffprisene rundt om i landet.

Selv bruker jeg å følge med på DinSide sin drivstoffbørs: http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php

Samtidig kan jeg nevne at jeg har hatt svært god erfaring med dyserens.
Koster lite og helles på full tank, dyserensen løser opp avleiringer i innsprøytningssystemet.
På min TGI ble resultatet dramatisk lavere forbruk :D
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bensinpriser

Post by jonsto »

Du får trøste deg med at turboen bruker mindre enn GTIen. :wink: :D
Snakkes på Kongsberg.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bensinpriser

Post by tronde »

ingkogni2 wrote:Jeg har tenkt meg på treffet på Kongsberg i Mai, og skal kjøre 85' GTI turbo. Den bruker som kjent litt ekstra (har ikke egg under gasspedalen). Har ikke prøvd den på 95 oktan, så den må ha 98 (tester ikke sånt på langtur).

Veit at bensinpriser kan varriere veldig fra sted til sted og fra dag til dag (har jobba 4 år på esso), så det jeg ønsker meg er en rapport fra andre forumbrukere på hva bensin og dieselprisene bruker å ligge på i uke og helg. Og hvilke stasjoner som er flinkest til å presse på prisen.

IngKogni2
Uno-X selvbetjent pleier å ha greie prisen her nede. Og flere av dem har '98. Det er ikke like selvfølgelig på andre selvbetjente. Ca. 30 øre påslag ifht. '95.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bensinpriser

Post by mads »

ingkogni2 wrote:skal kjøre 85' GTI turbo. [...] Har ikke prøvd den på 95 oktan, så den må ha 98
Hvorfor? 95 er ingen problem på en slik, har gitt den blyerstatning uten å vite om det har noe for seg, arvet vane fra forrige eier.

TRI ca 250kkm på blyfri 95, ren vare ;) Tenkt på hva maskinen måtte klare seg med av olje da den var ny...
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Bensinpriser

Post by ingkogni2 »

mads wrote:
ingkogni2 wrote:skal kjøre 85' GTI turbo. [...] Har ikke prøvd den på 95 oktan, så den må ha 98
Hvorfor? 95 er ingen problem på en slik, har gitt den blyerstatning uten å vite om det har noe for seg, arvet vane fra forrige eier.

TRI ca 250kkm på blyfri 95, ren vare ;) Tenkt på hva maskinen måtte klare seg med av olje da den var ny...
98 fordi den kan få problemer med banking om man kjører på 95.
Blyerstattning har ingen ting for seg på noen av CX-motorene, og såvidt jeg veit, ikke på noen DS/ID heller...
Fantes det ikke 98 oktain i 85 da? (2 år før min tid, så her trenger jeg hjelp) :mrgreen:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Bensinpriser

Post by Göran W »

Gti Turbo ger INTE "banking" då den till skillnad från vanlig Gti har "banksensor" som ställer om tändningen efter bränslekvalitet. Du kan möjligen få något förhöjd bränsleförbrukning men inte några motorskador! "Blyerstatning" behövs inte.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bensinpriser

Post by tronde »

ingkogni2 wrote: Fantes det ikke 98 oktain i 85 da? (2 år før min tid, så her trenger jeg hjelp) :mrgreen:
Spørsmålet er vel heller om det var så veldig vanlig med 95...
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Bensinpriser

Post by ingkogni2 »

Göran W wrote:Gti Turbo ger INTE "banking" då den till skillnad från vanlig Gti har "banksensor" som ställer om tändningen efter bränslekvalitet. Du kan möjligen få något förhöjd bränsleförbrukning men inte några motorskador! "Blyerstatning" behövs inte.
Det kan gi banking fordet om man har bankesensor ved at 1: tenningsstyringen ikke klarer å forskyve tenningstidspunktet tilstrekkelig (alt har en grense) og 2: at drivstoffet selvantenner for tidlig pga varmen som følge av trykket. Sistnevnte er årsaken til at bensinmotorer med turbo og motorer med veldig høy ytelse eller som er trimmet må ha 98 oktan fordi at 95 oktan selvantenner for lett og kan gi banking...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Re: Bensinpriser

Post by jank »

Det kan jo hende at jeg er på viddene her ,men er ikke det største problemet med å bruke blyfritt på
biler fra tiden da bly var vanlig i bensinen at man kan få skader på ventiler og ventilseter.
Bly ble jo tilsatt både for å hindre selvtenning og fordi det har smørende virkning.
Blyfri krever annet materiale på ventiler.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bensinpriser

Post by dagmatti »

tronde wrote:
ingkogni2 wrote: Fantes det ikke 98 oktain i 85 da? (2 år før min tid, så her trenger jeg hjelp) :mrgreen:
Spørsmålet er vel heller om det var så veldig vanlig med 95...

Nei det var ikke vanlig. Det "vanlige" var Super. Altså 96 med BLY. :lol: :D



-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bensinpriser

Post by dagmatti »

jank wrote:Det kan jo hende at jeg er på viddene her ,men er ikke det største problemet med å bruke blyfritt på
biler fra tiden da bly var vanlig i bensinen at man kan få skader på ventiler og ventilseter.
Bly ble jo tilsatt både for å hindre selvtenning og fordi det har smørende virkning.
Blyfri krever annet materiale på ventiler.

Nei du er ikke på viddene. Blyet har flere funksjoner, to vanlige/viktige er:

1) Øke banketallet (fra f.eks. 60-70 til 95 eller kanskje 98)
2) Smøre ventiler / ventilsetene, noe som trengs pg.a. diverse effekter

En motor som er laget for å gå med bly går fint uten så lenge banketallet er ganske riktig; men det sliter. Ikke pg.a. banking; det er ikke noe vanskelig å øke oktantallet til 95 eller mere uten bly. Den enkleste måten å få til det på er å tilsette litt vodka, noe som også gjøres. Men ventilsetene på motorer laget for bly vil normalt ikke tåle dette over tid.

Det kan jo godt hende at ds/cx motorer fra blytiden tåler dette (skulle ikke forundre meg det minste), men jeg personlig kjører ikke den gamle nok til at jeg sparer noe på å prøve. :)


-m
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Bensinpriser

Post by Göran W »

Ventilsäten i en CX 25 bensinmotor är härdade och behöver inte blyersättningsmedel. Detta gäller i princip alla bilar med aluminiumtoppar. Har kört många tusen mil med dessa motorer, utan någon tillsats, i Gti och Prestige och dessa har inte ens banksensor!
Du kan förvisso få lägre bensinförbrukning/högre effekt med 98 oktan men det var ju inte det frågan gällde....... :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bensinpriser

Post by tronde »

dagmatti wrote:
tronde wrote:
ingkogni2 wrote: Fantes det ikke 98 oktain i 85 da? (2 år før min tid, så her trenger jeg hjelp) :mrgreen:
Spørsmålet er vel heller om det var så veldig vanlig med 95...

Nei det var ikke vanlig. Det "vanlige" var Super. Altså 96 med BLY. :lol: :D



-m
Nope. Super var blyholdig 98. :D

Det var masse styr tidlig på '90-tallet med tabeller som viste hvilke biler som kunne gå med 95 blyfri, selv om de var oppgitt fra fabrikk til 98 super.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bensinpriser

Post by dagmatti »

tronde wrote:
dagmatti wrote:
Nei det var ikke vanlig. Det "vanlige" var Super. Altså 96 med BLY. :lol: :D


-m
Nope. Super var blyholdig 98. :D

Det var masse styr tidlig på '90-tallet med tabeller som viste hvilke biler som kunne gå med 95 blyfri, selv om de var oppgitt fra fabrikk til 98 super.

Hei!

Jeg skal inrømme at jeg er på litt tynn is her, da jeg noen ganger TROR jeg HUSKER ting fra da jeg var liten, mens jeg egentlig bare TROR ting... :lol: :)

Jeg mener å huske at tidlig på 80 tallet (så tidlig jeg kan huske) ble 96 byttet ut med 98? Begge med bly så klart.. men er det noen her som husker om/når dette skjedde?

Jeg legger ved et fotografi av instruksjonsboka til cxen min fra 1978, der det står at bilen er laget for å gå på 96 oktan super. Men det kan være trykkfeil! :)

Image



-m
Post Reply