Vårrydding

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Vårrydding

Post by gopp »

Vi måtte omrokkere litt på låven i dag, og jeg tok noen bilder av noen veldig støvete, men tørre biler.
Image
Image
Image
Image
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Vårrydding

Post by RolandM »

Ai ai! Khamsin'en ser ikke akkurat ulekker ut heller... 8) Den har styring og bremser fra SM, ikke sant? Eller var det den som hadde dashbordet også?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Vårrydding

Post by gopp »

RolandM wrote:Ai ai! Khamsin'en ser ikke akkurat ulekker ut heller... 8) Den har styring og bremser fra SM, ikke sant? Eller var det den som hadde dashbordet også?
Den sorte er en Merak. Jeg hentet den på kaia i Drammen i dag, og den kommer fra USA.
Khamsin er hvit (egentlig sølv) og står inne på låven. Den er smekkfull av LHM, mens Meraken ikke har noe. Tidlige modeller av Merak (-74 og -75) hadde tannstang fra SM, dashboard fra SM, motor og girkasse med bakbremser fra SM, dørhåndtak fra GS, LHM bremser, clutch og løftesylindre til vippeslys. I -76 ble det vanlig tannstang, og i -79 ble all LHM byttet ut med "vanlige" komponenter. Dette er en -79 SS, som har 3.0 versjonen av SM V6 på 220 HK. Khamsin har 4.9 V8 med fire kammer og tørsumpsmøring. Den yter 320 HK og nesten 500 nm.
Gopp
-----------------
Har no' CX
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Vårrydding

Post by gopp »

Merak:
Image

Khamsin:
Image

Den fine røde er forresten ikke min, det er en -85 Reflex diesel som har hvilt hos oss i vinter.
Gopp
-----------------
Har no' CX
skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Re: Vårrydding

Post by skeken »

Ah lekkert, jeg bøyer meg i støvet. Ekte entusiastgarasje! :D
Det er vel mye brattere dash på senere Merak enn SM-dashen? Er det mye jobb igjen før Khamsin er på veien?
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Vårrydding

Post by gopp »

skeken wrote:Ah lekkert, jeg bøyer meg i støvet. Ekte entusiastgarasje! :D
Det er vel mye brattere dash på senere Merak enn SM-dashen? Er det mye jobb igjen før Khamsin er på veien?
Det er tre typer dashbord i Merak, hvor de første hadde komplett SM dashbord, så avløst av et rettere og mer kantete dashboard, og de siste som hadde dashboard fra Maserati Bora. De med den siste typen hadde ikke LHM, og min er av den typen. Det er litt blandende følelser ang. dette, for LHM er virkelig kult, men også dyrt å holde vedlike i disse bilene. F.eks. kan ikke løftesylinderen til vippelysene overhales, og en repro-del koster kr. 5.000,-.

Khamsin kommer ikke på veien på mange år, for den skal restaureres skikkelig. Den er komplett, men har stått i mer enn 15 år. Dette var en bil jeg ville sikre meg før de kommer helt utenfor økonomisk rekkevidde. De har steget mye i pris de siste årene, og gode biler koster nå 90.000 Euro. Det er desuten bare ca. 300 stk. igjen, av de 430 som er laget.

Jeg har en CX 25 GTI Turbo på låven også, sammen med en GTI delebil. Den trenger også endel jobb, så jeg har nok å fylle fritiden min med fremover. Den gamle CX 2000 er nok mer nærliggende at ser veien igjen om ikke så lenge, for den har ikke mye rust, annet enn i dørene, og et strøkent interiør ligger å venter på loftet. Teknisk er bilen svært bra, og den er godt kjent i klubben.

Nå er det bruksbil som skal gjøres i stand, en -84 TRI med 148.000 km. på metere, og kun en endre man som eier. Med litt innsats blir dette et skikkelig smykke, men den skal brukes året rundt.
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Vårrydding

Post by RolandM »

gopp wrote:
RolandM wrote:Ai ai! Khamsin'en ser ikke akkurat ulekker ut heller... 8) Den har styring og bremser fra SM, ikke sant? Eller var det den som hadde dashbordet også?
Den sorte er en Merak. Jeg hentet den på kaia i Drammen i dag, og den kommer fra USA.
Det forklarer mye, for jeg holdt på å skrive Merak i mitt opprinnelige svar på din post, ble så usikker, gløttet i signaturfeltet ditt og så "Khamsin"... Men jeg burde jo husket at du har en viss mengde italienske biler.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply