Vrakpant?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Vrakpant?

Post by trymgreg »

Skal levere en CX til hugger'n, og tenkte å bare levere inn karrosseriet.

Hva er det man får vrakpant for? Karr. eller ramme? Chassi nr. står jo på karrosseriet, følger da papirene karrosseriet?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Vrakpant?

Post by gopp »

trymgreg wrote:Skal levere en CX til hugger'n, og tenkte å bare levere inn karrosseriet.

Hva er det man får vrakpant for? Karr. eller ramme? Chassi nr. står jo på karrosseriet, følger da papirene karrosseriet?

mvh
Jeg skal levere en Break til hugging i dag, og det er en nokså reinplukka bil, men rammen og mesteparten av karosseriet er med. Jeg tror ikke rammen må være med på en CX, for chassisnummer står på karosseriet, og papirene følger det innstemplede nummeret. For biler med bærende ramme (noe CX ikke har), står chassisnummer på ramma, og da følger papirene denne.

Jeg tror de forlanger at man skal kunne identifisere bilen visuelt, slik at man må kunne se at vraket har vært en CX, men jeg har levert en Autobianchi A112 som var kappet opp i så små deler at den lå i søppelsekker på en varehenger, og det gikk bra det også :)
Gopp
-----------------
Har no' CX
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Vrakpant?

Post by tronde »

§ 4-8. Vrakpant

Vrakpant utbetales for kasserte kjøretøy som ble registrert (påskiltet) etter 1. januar 1977 eller ble registrert (påskiltet) tidligere og som fortsatt var registrert 1. januar 1977.

Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg med hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget.§ 4-8. Vrakpant

Vrakpant utbetales for kasserte kjøretøy som ble registrert (påskiltet) etter 1. januar 1977 eller ble registrert (påskiltet) tidligere og som fortsatt var registrert 1. januar 1977.

Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg med hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget.

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2004 ... 0-020.html

Noen huggere er nok mer medgjørlige enn andre.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vrakpant?

Post by jonsto »

Har levert flere til oppsamlingsplass. Senest en i dag. De fleste har vært helt ribbet og uten ramme. Ikke noe problem. Men så kjenner jeg folka på oppsamlingsplassen også. Men du kan nå skru av det det går an å skru av, og det inbefatter jo ramma også. men er det noen krokkette typer på huggeriet så kan det jo lønne seg å spørre først.
Og så blir de glad om det ikke er vesker igjen. Uten hjul er også svært. Sparer dem for en del utgifter og arbeid.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Vrakpant?

Post by pål »

Vesker er vel mer brukt på MC ?? :wink:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vrakpant?

Post by jonsto »

pål wrote:Vesker er vel mer brukt på MC ?? :wink:
Har du hørt om Sveitseren som var sveiser på en gård og samtidig utdannet sveiser?
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Vrakpant?

Post by gopp »

Siste reis for min TRD
Image
Image

Det var en TRI til på huggeren, levert av en som ikke var like flink som meg til å ta vare på reservedeler. Det virker også som bilen hadde vært brukt helt inntil den ble levert inn, og kanskje for fin til å vrakes. Sørgelig.
Image
Image
Gopp
-----------------
Har no' CX
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Vrakpant?

Post by Citrusen »

her på Notodden forlangte de ramma når jeg snakka med dem. Så jeg leverte et annet sted. :( Jeg sa at det er selvbærende karros og at det ikke er noe ramme nr på den, men det hjalp ikke...
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply