Siste reis.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Siste reis.

Post by jonsto »

The End.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mvh
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Siste reis.

Post by seggan »

Maatte den faa nok LHM aa drikke paa de evige motorveier :D :shock: :D
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Siste reis.

Post by jonsto »

Det er egentlig tragisk når en tilsynelatende strøken bil blir levert til hugging.

Image

Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Siste reis.

Post by jonsto »

Men for denne er livet slutt.

Image

Image

Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Siste reis.

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Det er egentlig tragisk når en tilsynelatende strøken bil blir levert til hugging.

Image

Mvh
Vedder på at denne ble kastet da venstre fjærbeinsfeste kom opp igjennom pansret fordi det rett og slett har rustet av. Med skadene det medfører kan det fort bli dyrere å reparere enn å kjøpe ny bil.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Siste reis.

Post by pål »

Dessuten er sikkert fremre jekkfester gått til kompost :roll:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Siste reis.

Post by jonsto »

Det med fjærbeinsfetet stemmer. Den ble løftet opp for demontering av fanger. Noe rust under på venstre side, men jeg har da sett det værre. :mrgreen: :mrgreen:
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Re: Siste reis.

Post by Ørjan Nagelsen »

Huff, stakkars XM'ene :( Nå ryker vel de fleste til skroting utenom entusiastbilene og andre som tilfeldigvis overlever. Rart å tenke på, det er ikke sååå lenge siden XM var det nyeste og stiligste som fantes. (etter min smak i 1990) :(
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Siste reis.

Post by Black Lemon »

At fjærbensfestene på XM er et svakt punkt må jo alle XM-eiere har fått med seg for lengst. Selv sørgtet jeg for å få skiftet mine på min 98-modell for flere år siden i god tid før de ble farlige. Det ble gjort på Citroën-verksted og ikke var det dyrt heller. Nå har den rundet 140.000 km og er fortsatt nesten som ny både å se på og å kjøre og har i de 12 årene jeg har hatt den vært enestående. XM er som svenskene sier en skikkelige glidare.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Siste reis.

Post by citro1cx »

Black Lemon wrote:At fjærbensfestene på XM er et svakt punkt må jo alle XM-eiere har fått med seg for lengst. Selv sørgtet jeg for å få skiftet mine på min 98-modell for flere år siden i god tid før de ble farlige. Det ble gjort på Citroën-verksted og ikke var det dyrt heller.
...men det var før det. Nå er det ikke billig lenger. Hvis du er heldig greier de å skaffe fjerbensfester til din XM, og det koster mer enn de fleste vil koste på en en gammel bil. Jeg skiftet på min 98 modell i fjor høst hos Aunan (som er kjent for å være billig) og betalte snaue 6000 kr for 1 stk fjærbensfeste + jobben. Tør ikke tenke på hva Citroën verksted skal ha for dette i dag. :evil:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Siste reis.

Post by knut »

Ikke rart at Citroen bare er et marginalt merke når de fører en slik prispolitikk på deler til biler som egentlig ikke er så gamle. Dette bidrar til at bilene detter fort i pris. Det er mulig Citroen er så dumme at de trur folk på nytt kjøper en Citroen når de oppdager at en bil som begynner å nærme seg 10 år ikke lønner seg å reparere p.g.a. deleprisen. Denne prispolitikken passer bare for de som ikke bryr seg om kostnader, men bare kjøper nytt uten å måtte tenke på prisen.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Siste reis.

Post by tronde »

knut wrote:Ikke rart at Citroen bare er et marginalt merke når de fører en slik prispolitikk på deler til biler som egentlig ikke er så gamle. Dette bidrar til at bilene detter fort i pris. Det er mulig Citroen er så dumme at de trur folk på nytt kjøper en Citroen når de oppdager at en bil som begynner å nærme seg 10 år ikke lønner seg å reparere p.g.a. deleprisen. Denne prispolitikken passer bare for de som ikke bryr seg om kostnader, men bare kjøper nytt uten å måtte tenke på prisen.
Prispolitikk er en ting. Noe helt annet er alt som er merket "NFP" i delelistene. Clutchwire til XM TCT f.eks er merket med det. Og det betyr ikke "Nær Fremtid Produksjon"...

For snart to år siden mente Bilbutikken i Drammen at det var helt naturlig at man ikke fikk kjøpt slikt noe til en 1996-modell. Det var visst like naturlig at det ikke var å få til de 2000-modellene som noen har heller. Men Citroën sentralt synes det er helt naturlig å be eiere av eldre biler om å stille opp for å feire dem.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Siste reis.

Post by Black Lemon »

...men det var før det. Nå er det ikke billig lenger. Hvis du er heldig greier de å skaffe fjerbensfester til din XM, og det koster mer enn de fleste vil koste på en en gammel bil. Jeg skiftet på min 98 modell i fjor høst hos Aunan (som er kjent for å være billig) og betalte snaue 6000 kr for 1 stk fjærbensfeste + jobben. Tør ikke tenke på hva Citroën verksted skal ha for dette i dag.
Det er dessverre korrekt. Jeg var selv redd for at nettopp dette skulle skje og sørget for å være ute i god tid for å skifte fjærbensfestene til min 98-modell (som ble gjort av Citroën Storo). Jeg har til og med sørget for å få skiftet registerreim to ganger til tross for at bilen ikke har gått mer enn 140.000 km og Citroën Storo mente det ikke var nødvendig. Jeg lærte et uttrykk av min far; "Det er alltid en råd med den pølsa som er for lang" og han lærte det av en pølsemaker. Dette ordtaket har jeg hatt stor glede av. Dermed har jeg hatt meget komfortabel og billig bil i 12 år. Jeg kjører jo fortsatt CX som jeg har gjort i over 20 år og har forstått at PSA-gruppen ikke ønsker å ha disse gamle bilene på veien i motsetning til Daimler Benz og Volvo som gjerne bruker gamle Mercedeser og Volvo i reklamer. Mercedes var i ferd med å få så dårlig rykte pga. rust på sine modeller fra 1990-tallet spesielt, at de nå i dag har bruker helsider i aviser på å vise frem gamle Mercedes-modeller. At PSA ikke forstår å utnytte at deres biler kan gå flere hundretusen km, er en tragedie og de kommer til å tape kampen mot tyskerne akkurat som de gjorde i 1940 om de ikke innser dette og endrer sitt tankesett.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Siste reis.

Post by citro1cx »

Gjenbruk er nok ikke franskmenns sterkeste side. Når vinflaska er tom blir den kastet, ikke som i Norge, pantet på polet... :? :lol:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Siste reis.

Post by mads »

Min erfaring med biler er begrenset til Citroën og så langt heldigvis ikke nye biler. Det jeg lurer på er om andre merker rævkjører kundene like jævlig når det gjelder å få vekk biler over 6-8-10 år? Hører litt blandet og lurer på hvordan det egentlig er med andre merker. Når man er på et jorde blir det fort grønnere på andre siden av gjerdet. Hva syns de på de andre jordene, tro..?
Post Reply