Takluken på CX.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Takluken på CX.

Post by jonsto »

Taklukene på CX er en historie for seg. Jeg har flere lukekasetter liggende, men i går demonterte jeg min første. Da fikk jeg anledning til å se patenten. Og den er jo, for å si det mildt, helt på trynet.
En av årsakene til at denne bilen blir skrotet er rust rundt, og spesielt i forrkant, av takluka.

Image
Image
Image

Først demonterte jeg taktrekket. Jeg åpnet luka (manuelt), og det som kom til syne da var dette:

Image

Etter å ha lagt den ned (med luka lukket) så kasetten slik ut:

Image

I taket sitter det ei plate. Den er delvis falset og delvis sveiset rundt lukehullet. Ellers ligger den oppå noen fester. En del av boltene som kasetten er skrudd fast i sitter sveiset i plata og noen ligger løse på toppen av festene. De rundt hullet i taket sitter i plata. Denne på høyre side. Her ser en også at taket er "brettet" ned og plata er sveiset i denne bretten på sidene og forran.

Image

De to til høyre (forrover) her sitter løst oppå festene. Den til venstre sitter i plata. Disse er på bilens venstre side.

Image

I forkant så det slik ut:

Image

Så brekkte jeg ned plata i akterkant. Her ser en baksiden av de boltene som er festet i plata. En ser også at plata er rustet på oversiden.

Image

Men det verste er at taket så slik ut: Ikke rart det blir blærer og hull.

Image

Så til slutt noen flere bilder av selve hullet. :wink: Plata er altså falset i bakkant. Med sveising på sidene og forran, tror jeg.

Image
Image
Image

Det går muligens å få behandlet med noe mellom denne plata og taket, men da må det gjøres før det er kommet for langt. Om noen har noen gode ideer om hvordan en skal få reparert taket om det er rustet hull så må de komme med dem. :wink:
Har vært inne på tanken om å skjære bort det som er rustet og lime på repp bota (under taket), men har ikke prøvd det.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Takluken på CX.

Post by Black Lemon »

Artig å se hvordan takluken henger sammen (eller skulle vi si henger frahverandre). Jeg har et problem ved at takluken "henger" i høyre bakre hjørnet slik at vann lett renner inn i bilen. Jeg må vel driste meg til å fjerne inntrekket og se om jeg kan får justert opp bakkanten.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Takluken på CX.

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:Artig å se hvordan takluken henger sammen (eller skulle vi si henger frahverandre). Jeg har et problem ved at takluken "henger" i høyre bakre hjørnet slik at vann lett renner inn i bilen. Jeg må vel driste meg til å fjerne inntrekket og se om jeg kan får justert opp bakkanten.
Kan jo være hull/sprekk i dreneringsslangen, eller at tettningen mot motordelen ikke er tett.
Hvis du skal ned med trekket, har du gjort det før? Hvis ikke ring meg før du begynner.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Takluken på CX.

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Kan jo være hull/sprekk i dreneringsslangen, eller at tettningen mot motordelen ikke er tett.
Hvis du skal ned med trekket, har du gjort det før? Hvis ikke ring meg før du begynner.
Mvh
Alternativt kan dreneringen være tett og må stakes opp. På en Gti jeg hadde var dreneringen tett helt i enden av slangen, altså der vannet kommer ut ved bakskjermen.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply