Dilemma / Markedsverdi på CX Break

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Dilemma / Markedsverdi på CX Break

Post by RolandM »

pål wrote:Si hva du vil om Break, men den, sammen med Prestige ahr jo en helt sinnsyk "lokomotivfølelse" etter veien. Det klarer ikke berline som blir litt mer "stutt" i bevegelsene ;)
Istemmes! :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Dilemma / Markedsverdi på CX Break

Post by Black Lemon »

Noe av det jeg liker best med CX er at den skulle være en særegen bil til en pris ganske mange kunne ha råd til. De fleste særegne biler koster/kostet langt mer enn det de fleste har råd til. Egentlig var jo CX et utrolig spenstig fremstøt fra Citroën, men franskmenn ga oss jo også Facel Vega og det finnes vel ikke noe vakrere enn denne:

Image

Skulle tro C6-designerne har kikket litt på baklyktene til Facel Vega Facel MkII da de designet baklyktene på C6 - fantastisk lekkert!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Dilemma / Markedsverdi på CX Break

Post by Robert »

Interessant diskusjon.
Eg kjenner humøret stige kvar gong eg les om den første gangen BlackLemon såg ein CX. CX er framleis magisk - ein fin Berline har aldri sett "out of place" ut - uavhengig av tid og stad.

Når det gjeld utsegner om pris - så er det vel slik at Prestige stiller litt på sidelinja. Modellen figurerer ikkje i listene over klassikarar med prisvurdering. Derimot skal det seiast at det er lenge sidan typ Classic & Sportscar, Thoroughbred & Classic Cars osv. oppdaterte sine CX-prisar. Ein topp GTI Turbo er svært ettertrakta - det vert omsett bilar for over 10 000 Euro. Det er "hestehandlarar" som hevdar å ha folk på venteliste etter ein slik bil.

Break har vel i stor grad fått skipla imaget sitt her til lands pga. stigebil, vareulv osv. Bilen har ei litt anna utstråling og magien her ligg først og fremst i at det vel framleis er den mest suverene stasjonsvogna 34 år etter introduksjon. Vakker er ikkje eit ord eg vil bruke - men funksjonalistisk tiltalande og uhyre rasjonell. Ein fint presentert Break (altså med fangarar på plass / intakt, hjul-lokk montert, bulkfri og fin med lakkfinish over snittet - det siste skal ikkje så mykje til) bør ikkje ligge langt tilbake for ein tilsvarande Berline. Men det krever altså at ein tek seg bryet/kostnaden med å få bilen ship shape - også visuelt.

Kva er prisen for denne 20RE'n?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Dilemma / Markedsverdi på CX Break

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Noe av det jeg liker best med CX er at den skulle være en særegen bil til en pris ganske mange kunne ha råd til. De fleste særegne biler koster/kostet langt mer enn det de fleste har råd til. Egentlig var jo CX et utrolig spenstig fremstøt fra Citroën, men franskmenn ga oss jo også Facel Vega og det finnes vel ikke noe vakrere enn denne:

Image

Skulle tro C6-designerne har kikket litt på baklyktene til Facel Vega Facel MkII da de designet baklyktene på C6 - fantastisk lekkert!
Facel er helt nydelige! Har hatt gleden av å treffe en HK500 med eier på treff en gang (tror det må ha vært denne: http://home.online.no/~tegranen/Dritt/facel.jpg )- den ser kanskje på bilde ut til å ligne på en del andre biler fra samme tid, men den hadde en helt spesiell utstråling i virkeligheten.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Dilemma / Markedsverdi på CX Break

Post by givretto »

Robert wrote:Kva er prisen for denne 20RE'n?
Akkurat nå står den til kr 12500,- inkl omreg, men det har svingt fra 10000,- og opp til 23000,- mener jeg å huske. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply