Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by ThomasWH »

Nå har ikke jeg sittet i en C6, eller en helt ny C5 med Hydraulikk for den saks skyld.. Men jeg har sittet i mange andre Citroener.. Og jeg tør påstå at CX er den mykeste og mest komfortable bilen jeg har sittet i noensinne. Mykest.. Deiligst.. Kall det hva du vil! Som å fly på en sky, eller noe i den duren. Nå hadde min bestefar flere CX'er, men jeg husker best den siste. Mener å huske det var en 82 eller 83-modell lyse sølvgrå CX 20, med lyseblått interiør/seter.. Vanvittig myk og god å sitte i.. Vi kjørte ofte i 60 over fartsdumpene.. Noen ganger raskere.. Uten at vi, eller bilen, tok skade av det! :) Jeg må finne meg en slik CX... Og DEN skal jeg ta godt vare på! Da setter jeg heller min 2002 modell C5 ute på vinteren! Har ikke bestemt meg for om min neste Citroen blir en BX eller en CX, men en av dem blir det nok! Om jeg ikke kjøper en splitter ny C5 - Jeg har en liten crush på den bilen! Nybil-crush! ;) Husker jeg hadde det da XM kom! Gode tider... Tror forresten at min far var en av de første som kjøpte BX i Asker-området da BX'en kom i 1982 også! Fikk vi BX i 1982 eller var det i 1983 den rullet inn her til lands? Off-topic, jeg vet. Men uansett. CX'en var myk... Og er myk fortsatt.. Men nå er det farlig mange år siden jeg satt i en sist.. Rundt 16-17 år siden! Må se å få stumpen min over på et eller annet treff.. Jeg MÅ sitte i en CX (helst 20) igjen snart!!! Er det noen her som har en sølvgrå CX 20 fra rundt 82-83?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by jonsto »

Har en -84 CX20 Pallas. :wink: :D

Image

Mvh
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by ThomasWH »

Du har ikke bare en.. Du har over 40 (!) CX'er! Urealistisk mange! Er det sant? :D Hvilken liker du best? Og ER CX den mykeste bilen noensinne?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by gopp »

ThomasWH wrote:Du har ikke bare en.. Du har over 40 (!) CX'er! Urealistisk mange! Er det sant? :D Hvilken liker du best? Og ER CX den mykeste bilen noensinne?
Jon hadde vel enda flere enn 40 på et tidspunkt, men trapper ned. CX er billig i Norge, så bytt ut ZX'en med en CX som er veteran. Da slipper du unna med rundt 800,- i full kasko og årsavgift, og kan bruke penger på en bil som vil stige i verdi fremover. Det er flere hele biler som er omsatt for rundt 10.000,-, og legger du det dobbelte på bordet kan du få en som er en god "bruks-veteran".
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by RolandM »

Jeg tror nok du må prøve en DS før du utroper en CX til den mest komfortable Citroën noensinne. :) Men tidlig serie I CX Prestige kommer virkelig ikke langt bak, det skal jeg innrømme. 8)

Enig med Gopp: Hvis du virkelig vil ha en CX, og ikke helt vet om utgiftene til å fikse ZX'en din er rettferdiggjort, ville jeg lagt pengene i en CX i stedet. Faste kostnader er lavere, og det er akkurat like dyrt/billig å feilsøke på en CX som på en ZX - spesielt når man er utsatt for verksted som ikke kjenner bilene. En del deler til CX er selvfølgelig dyrere fordi de er vanskeligere tilgjengelig, og rust er en større utfordring. Hvilket er årsaken til at du bør ta deg en tur til Jonsto for å finne en pen nok bruksveteran der han har gått over det tekniske og rustmessige, så vet du hva du kjøper. Eller besøk en annen "leverandør" eller selger som også er kjent i miljøet og til å stole på. Men hvis jeg var deg, ville jeg prøvd å unngå å havne på "Finn-kjøret" inntil videre. Kom deg på de treffene du snakker om først, prat med folk, lær hvor du skal kikke etter rust og hvor spennende grønne dammer under motorrommet kan komme fra (stort sett kommer de heldigvis fra en returslange, har jeg forstått).
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by BEO »

Ingen ting kan sammenlignes med DS... siden har det bare gått nedover! :wink:
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by jonsto »

BEO wrote:Ingen ting kan sammenlignes med DS... siden har det bare gått nedover! :wink:
Det har du nok rett i. :-) DSen ble folk sjøsyke i. Men det var vel ikke så rart når de på den tiden var vant til å hoppe rundt på bladfjærer. CXen var noe stivere. XM enda litt stivere osv. Helt til vi nå har fått C5 med spiralfjærer. :( :(
Jaja, verden vil bedras, og de om det. Men min erfaring er at folk som har vært meget negativ til mine biler har blitt utrulig mye mer positiv etter en kjøretur. Spesielt når vi er på tomannshånd. :wink: :D
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by jonsto »

gopp wrote:Jon hadde vel enda flere enn 40 på et tidspunkt, men trapper ned.
Er vel desverre fremdeles opp mot 40, men RIP lista kan dobbles. Men det går nedover. Har vel 20 på "dødslista" nå. For det meste 22 og sugedieseler med mye rust.
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by RolandM »

Hentet svigerfar og hans kone på flyplassen i går, i utgangspunktet noe trette og slitne etter å ha reist med siste kveldsfly. Fru ble behørig plassert i baksetet på Prestigen, og det kom et sukk av lykke fra henne i det vi duvet ut på veien. "Noe så helt hæærlig!" 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by ThomasWH »

Springfjær-utgaven av C5 er overraskende komfortabel! Slår lett de dyreste Merchedes med hydraulikk. Satt senest i 2 Benz'er i dag. Ble IKKE imponert. Ble derimot imponert over nye C5. Har ikke sittet i nye C5 med hydraulikk enda, men VET at den er helt rå. Har snakket med mange som har kjørt den. Noe av det beste du får kjøpt av komfort på nybil-markedet i dag. Men CX'en gjenstår som min mykeste opplevelse, hittil.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by rundgren »

ThomasWH wrote:Springfjær-utgaven av C5 er overraskende komfortabel! Slår lett de dyreste Merchedes med hydraulikk.
Tenker du på luftfjæring, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Var vel bare én Mercedes S-etellerannet fra seint 80-tall som hadde hydraulikk..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by RolandM »

rundgren wrote:
ThomasWH wrote:Springfjær-utgaven av C5 er overraskende komfortabel! Slår lett de dyreste Merchedes med hydraulikk.
Tenker du på luftfjæring, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Var vel bare én Mercedes S-etellerannet fra seint 80-tall som hadde hydraulikk..
Visstnok hadde også T-modellen hydraulisk fjæring på bakhjulene på 80-tallet, og firehjulstrekkutgaven av denne hadde hydraulisk fjæring på alle fire hjulene. Så påstår i hvert fall en tidligere CX-sjåfør som nå nettopp kjører rundt i en slik T 4Matic. Det var eneste alternativet etter at CX'en hans ble skrotet pga rust.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by ThomasWH »

Jeg vet ikke noe om Benz, men jeg vet at den nye C5'en i normalvariant er flott på veien! Bedre enn alt annet jeg har prøvd med samme type fjæring...
Tviler ikke på at nye C5 med hyperdyperfjæring er bedre, dog! :) Den må prøves snart......! MEN tviler på at den er like mye som CX'en! ;) Eller DS'en...... Nå har jeg ikke sittet i en DS enda da.. *Skamme seg*
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by Black Lemon »

Å sitte på eller kjøre en ID eller DS er helt spesielt. Jeg har bare kjørt DS én gang og det var i 1990 like etter at jeg hadde kjøpt min 1986-modell CX 25 GTI Turbo. DSen jeg prøvde var en 1975-modell 23 IE Pallas med C-matic halvautomatisk gear, sort som min egen CX med sorte skinnseter og meget fristende. Å kjøre en DS kan slik jeg ser det, sammenlignes med å kjøre avgårde i Kølnerdomen eller kanskje mer presist notre Dame de Paris, mens en Traction Avant kanskje er som å kjøre av gårde med notre Dame de Chartres. Å kjøre CX blir vel da mer som å kjøre av gårde med den fantastiske nye kirken ute på Mortensrud. Sakral føler du deg uansatt. Det gjør du derimot ikke i en Passat e.l., men det er vel heller ikke meningen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Er C den mykeste og mest komfortable Citroen noensinne?

Post by citro1cx »

RolandM wrote: Visstnok hadde også T-modellen hydraulisk fjæring på bakhjulene på 80-tallet,.
Dette stemmer nok. Hadde en grusom kjøretur i en slik en for ikke så lenge siden. Eieeren mente at fjæringen var utslitt :o

en 126 som hever seg :o
http://www.youtube.com/watch?v=IvjNobeqjps
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply