Skal CX ekporteres?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Skal CX ekporteres?

Post by gopp »

Hei,

Jeg ser at CX kan plukkes opp for "lommerusk", og jeg har selv kjøpt noen biler som har vært billige. Ingen av bilene jeg har er strøkne, men flere av dem har potensiale til å bli bra. Nå har jeg et dilemma, for jeg har flere biler enn sunt er, og jeg har lovet meg selv å trappe ned til kun to stk. CX, og 7 biler totalt.

Markedet for veldig pene CX i Norge vet jeg lite om, for det er så sjelden pene biler dukker opp på til salgs. Jeg har fått med meg at Prestige har gått for summer som tilsier at det kan lønne seg å vedlikeholde en bil, men ellers er vel problemet at det er dyrere å sette i stand bilen enn man kan forvente å få igjen. Ergo er det like greit å kaste bilen, eller selge den til noen som kjører den helt ned, og så setter fyr på den.

Hvor billig skal en CX bli for at den skal kunne plukkes opp av en entusiast? Hva kan man få for en bil som er veteran om to -tre år, og som er i god stand? Jeg vet det vil avhenge av modell, men dersom en 22 TRS ikke kommer til å bli verd mer enn denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25914055 de første 5 årene, tror jeg det er like greit å kaste alle biler som ikke er GTI eller bedre isteden for å reparere dem (fra et økonomisk perspektiv).

Nå er jeg i utgangspunktet en positiv type, så jeg har tenkt å hellakkere en rustfri -84 TRI jeg har, og så gi den en full mekanisk gjennomgang. Innvendig er den omtrent perfekt, så da bør bilen trigge kjøpelysten til de som liker at alt er i orden. Bilen vil så bli lagt for salg, trolig til våren. Jeg er utdannet biloppretter og har jobbet som lakkerer, så jobben som legges i dette skal holde mål. Jeg har kontakter, så kostnaden min blir ganske lav, men regner likevel ikke med at dette blir en god butikk. Da kunne jeg heller tatt "svartjobber" (noe jeg ikke gjør, så ikke spør), eller kjøpt nyere biler av kurante merker (BMW, Audi, Toyota) med mindre defekter. Nå er ikke dette en bi-jobb for meg, men en hobby, så derfor tenker jeg ikke maks profitt. Jeg vil likevel ikke betale andre for å kjøre CX, så dersom mine kostnader ikke blir dekket er det bare tull.

Spørsmålet blir derfor, hva er en slik bil verd i Norge? Bør jeg annonsere den i f.eks. Nederland? Der er markedet mye større, og jeg innser at det er få i Norge som er interessert i å ha en CX som entusiastbil som ikke har en eller flere allerede. Det er i alle CX-entusiasters interesse at markedet er villige til å betale for gode biler, ellers vil det snart ikke være biler igjen, så spørsmålet mitt handler også litt om miljøets eksistens.

Innlegget er konstruktivt ment, så jeg håper på konstruktive svar.

Hilsen Marius Sorteberg
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Skal CX ekporteres?

Post by jonsto »

Er enig i det du skriver. Jeg skal heller ikke uttale meg om hva som bør være prisnivået. Det er det vel mer eller mindre opp til markedet å bestemme. Den røde du henviser til ville jeg ha kjøpt på flekken om den ikke var opprustet under. Et strøkent eksemplar av denne type hadde vel jeg prøvd å selge for 20 - 30.000. Det er vel bare snakk om å treffe riktig person. Riktig pris er når selger synes han har fått litt for lite, og kjøper synes han har betalt litt for mye. :wink: :D
Det som må vurderes med hensyn til "kasting" er hva en kan få for deler.
Synes du skal fullføre det prosjektet med TRIen. Synd vi ikke bor nærmere hverandre så kunne vi sammarbeidet. :wink:
Jeg har også tenkt på dette med utlandet og har ingen problemer med å selge ut av landet. Har jo ingen problemer med de som importerer heller. Har fundert mye på hva det ville koste og eksportere til f. eks. Nederland eller Tyskland.
Ser jo på nettet at strøkne eksemplar ligger vesentlig høyere i pris enn her til lands. Men om det gjelder bare enkelte modeller er jeg ikke sikker på. Sverige er også en mulighet. Særlig de med lysgrønn met. lakk. (ERA) Har forstått det slik at denne fargen ikke ble importert til Sverige.
Jeg har jo forsøkt å selge prosjekter, men det ser det ikke ut som det er noen interesse for. Men jeg har jo flere telefoner hver måned med spørsmål om ferdigrestaurerte biler. Pris har vi aldri snakket om i disse samtalene.
Men, Marius, hadde det ikke vært en ide og undersøkt litt om hvor vanskelig det er med eksport?
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Skal CX ekporteres?

Post by gopp »

Takk for svar Jon!

Jeg er helt enig med deg ang. hva som bør være riktig pris, og det er jo til syvende og sist hva selger og kjøper blir enige om som er prisen, ikke det bilen annonseres for. Din vurdering av TRSen og prisen på virker også helt riktig, under de forutsetningene du kommer med. Det er også godt å høre at folk spør deg om hele og pene biler, for det betyr at det er interesse for dette.

Etter å ha sett alle delene på klubbens lager, er jeg litt skeptisk til om det er lurt å ta vare på så mye deler ved hugging. Klubben har enormt mye, og prisene er hyggelige. Utfordringen er at det er vanskelig å handle av klubben fordi ingen formelt har ansvaret for delelageret og salg til medlemmer. Når jeg hugget -89 TRDen jeg hadde tok jeg vare på alt, men noe har blitt kastet eller gitt bort i ettertid.

Av delesalg, så er det vel modellen du har nevnt som jeg har mest tro på. Selge f.eks. bærearmer med nye lagre og monterte fettnipler, overhalte kalipere, fjærbein, rustfrie og behandlede bakrammer, osv. Du har jo også muligheten med tanke på deletilgangen. Som du sier, så er det synd den fysiske avstanden ikke tillater at vi samarbeider om dette, da vi nok har ganske like mål.

Jeg skal sjekke eksportreglene, men tror ikke det er der det stopper opp. Utfordringen er heller importen til f.eks. Nederland på biler som er nyere enn 30 år. Jeg har en kontakt i Nederland (som liker og kan Citroën), så jeg skal høre litt med ham ved anledning.

Prosjektet med TRIen blir et en test på om dette er noe jeg skal gjenta. Jeg synes det hadde vært fint om jeg kunne bidra til å få flere CX tilbake på veien, helst da i hender som vil ta vare på dem. Jeg har vel også tro på at dersom bilen er fin, og prisen er endel høyere enn mange CXer selges for i disse dager, så vil ny eiere heller ikke ta bilen ut i saltsørpa (eller sette fyr på den). Bilen blir tatt inn i varmen og påbegynt i løpet av januar. Full fototdokumentasjon vil bli gjort, og noen bilder havner vel også på dette forumet etterhvert.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Skal CX ekporteres?

Post by jonsto »

Det var importen til de forskjellige land jeg tenkte på. Eksporten fra Norge er vel grei nok, men regelverket kan det jo være greit å vite. Vet ikke hva som er riktig instans her. Kan vi ikke høre litt rundt begge to? Har en kontakt i Tyskland. Jeg skal høre med ham om import.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Skal CX ekporteres?

Post by rundgren »

Spennende og kult at du prøver deg på dette, Marius!

Inntrykket mitt (advarsel: ukvalifisert synsing følger) er at prisene er gode i Nederland. Tror også Nederland er et greit sted å gjøre business. Men: Spesielt Tyskland, men også Nederland tror jeg, har fått seg diverse miljøkrav som vel er en del strengere enn i Norge. Disse reglene kan kanskje gjøre det litt kronglete å importere? En mulighet som kanskje kan gjøre ting enklere avgassmessig, kan være å få montert gass-anlegg før kjøper registrerer bilen..

Er miljøkravene tilfredsstilt, tror jeg ikke import er vanskelig. Skal vel ikke være noe særlig med avgifter utover mva og kanskje en miljøavgift eller tre i disse landene?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Skal CX ekporteres?

Post by RolandM »

Jeg tror prisvurdering av CX i Norge biter seg litt i halen: Prisen vil ikke gå opp før vi har flere fine vogner som er verdt en høyere pris - og folk tar seg ikke råd til å sette dem i stand så lenge prisene er så lave. Det har også noe med modellens status å gjøre. Så lenge veldig mange CX'er fortsatt er slitte bruks-CX'er gjør det noe med folk flest sin oppfatning av om det er en bil å ta vare på, og det er klart det også gjør noe med en potensiell eiers vurdering av hva man betaler for bilen. CX er i en brytningsfase, og vil nok ta overgangen fra bruksbil til samlerbil i løpet av få år. Selv XM er jo delvis kommet i den fasen nå. Ikke noe galt med dem som bruker CX som bruksbil, jeg har jo en selv som nr 2-bil, men den bruken vil nok også ha sin grense etter hvert.

Teknisk og optisk strøken TRI fra 84, nylakkert og rustfri? Jeg synes ikke 30 000 er for mye, langt i fra. Det er vel noe slikt jeg har brukt på vedlikehold og utbedringer på min egen TRD de siste fire årene (men så har den da også blitt kjørt noen km). Tre nye hjullager, samtlige motorfester, registerrem, diverse el-feil, håndbrekkwire, klosser, bytte kuler bak (ikke gjort i en håndvending på Break), Tectyl-behandling og diverse andre utgifter som jeg ikke kommer på her, utover rent vedlikehold. Så en bil som er gått over ordentlig teknisk har en betydelig verdi bare ut fra det perspektivet.

Jeg har også tro på tanken om en litt bedre "ettermarkedsservice" på deler som er overhalte og klare til montering. Det er en nødvendig komponent hvis man skal begynne å snakke seriøst om samlerbil, slik som det er det for andre merker/modeller.

Hvis det er noen som faktisk begynner å foredle det råmaterialet vi har i dag av FINN-objekter (og deler), tror jeg det er bare å applaudere - og det kan kanskje gjøre CX mer tilgjengelig som veteranbil for andre enn den harde kjerne også. :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Skal CX ekporteres?

Post by gopp »

Takk for konstruktive betraktninger!

Jeg tror også CX er i en overgang fra å ha status som bruksbil til entusiastbil, akkurat som mange andre bilmodeller som nå er 30 år. Vi har sett at serie 1 biler har hatt denne status en stund, og serie 2 kommer nå etter. Dette med kritisk masse tror jeg også på, og så lenge det ikke er noen fine CX som blir omsatt forblir prisene lave. Dette resulterer i at biler ikke blir satt i stand, og så er ringen sluttet. De som har fine biler vil ikke selge, for de har trolig lagt mer i bilen enn de får igjen.

Det skal bli spennende å se hva TRIen kan gå for, og hvor fin den blir. Det er et veldig bra utgangspunkt og den har heller ikke gått mer enn 140k. En hellakkering koster fort 20k, dersom man har gode kontakter, og mye mer dersom man setter bilen på et verksted til full timepris. For at mitt regnestykke skal gå opp må jeg nok derfor sikte en del høyere enn 30k som salgspris. Det sier seg selv at det er en del timer og penger som trengs med full service av hydraulikk med rør der det trengs, alle kuler, rensing av høydekorrektører, ny clutch, full motorservice, full gjennomgang av opphengskuler og lagre med bytte der det trengs. I tillegg kommer det kosmetiske med lakkering og rensing av interiøret, og full rustbeskyttelse under. Først når dette er på stell kan man hevde at bilen er bra, så da er spørsmålet hva entusiasten er villig til å gi? Med dette arbeidet inkludert er det billig selv om man dobler Rolands anslag, men er bilen verd det?

Tiden vil vise :-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Skal CX ekporteres?

Post by RolandM »

gopp wrote:Takk for konstruktive betraktninger!



For at mitt regnestykke skal gå opp må jeg nok derfor sikte en del høyere enn 30k som salgspris.

(...)

Med dette arbeidet inkludert er det billig selv om man dobler Rolands anslag, men er bilen verd det?

Tiden vil vise :-)
30 000 var ikke mitt anslag, det var Jons, legg merke til hva jeg skrev: "Jeg synes ikke 30 000 er for mye, langt i fra".

Hva "langt i fra" innebærer må man jo diskutere med en aktuell kjøper, og det er jo der din usikkerhet ligger. For selvsagt får du 30 000 for en bil som er gått over på den måten du beskriver, spørsmålet er bare hvor mye mer. Du spør jo egentlig om bilen er verd det dobbelte av 30, altså 60 000, og jeg tror det vil være svært få i Norge i hvert fall som vil betale det for en Break, men de kan finnes. Men noen flere vil kanskje betale det for en GTi eller GTi Turbo. Dette vet du dessverre ikke før du har prøvd. Mest sannsynlig må det begynne å gå noen andre biler for 20, 30, 40 000 før du får solgt en ikke-Prestige for 60 000. Det er derfor jeg i en annen tråd har hevdet hårdnakket at man skal ikke selge en relativt strøken 20RE Break for under 20. :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Skal CX ekporteres?

Post by gopp »

RolandM wrote: 30 000 var ikke mitt anslag, det var Jons, legg merke til hva jeg skrev: "Jeg synes ikke 30 000 er for mye, langt i fra".
Du har rett, beklager!
Hva "langt i fra" innebærer må man jo diskutere med en aktuell kjøper, og det er jo der din usikkerhet ligger. For selvsagt får du 30 000 for en bil som er gått over på den måten du beskriver, spørsmålet er bare hvor mye mer. Du spør jo egentlig om bilen er verd det dobbelte av 30, altså 60 000, og jeg tror det vil være svært få i Norge i hvert fall som vil betale det for en Break, men de kan finnes. Men noen flere vil kanskje betale det for en GTi eller GTi Turbo. Dette vet du dessverre ikke før du har prøvd. Mest sannsynlig må det begynne å gå noen andre biler for 20, 30, 40 000 før du får solgt en ikke-Prestige for 60 000. Det er derfor jeg i en annen tråd har hevdet hårdnakket at man skal ikke selge en relativt strøken 20RE Break for under 20. :wink:
Dette er nok riktig. Det kan bli vanskelig å få 60k for en Break i Norge, men som jeg nevner innledningsvis skal jeg sjekke om eksport er en mulighet. Jeg vil hevde at det er veldig stor forskjell i verdi på en bil som er i bra bruksstand, og en som har full gjennomgang mekanisk og strøken lakk, uansett modell og bilmerke. Dette har vi dessverre ikke en tradisjon på å anerkjenne i Norge, og halvgode biler blir ofte omsatt for det samme som helt strøkne. På kontinentet ser man at det er større betalingsvilje for biler som er helt i orden og mellomgode biler blir omsatt for lavere priser enn her hjemme.

Som jeg også nevner, dette blir ikke en god butikk for meg, men jeg ønsker å prøve. Dersom bilen ikke blir solgt, har jeg 160 kvm. lager, så da får den kose seg der sammen med de andre bilene mine til tiden er rett, eller jeg beslutter å beholde den.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Skal CX ekporteres?

Post by jonsto »

Du vet jo det Marius at folk flest er skeptisk når noe er lakkert. Vi som har erfaring i bransjen er ikke det. Du nevner god dokumentasjon og det tror jeg er viktig. Bilder før det blir gjort noe og bilder underveis slik at en kan dokumentere at jobben er gjort skikkelig tror jeg er viktig. har sett alt for mange som er "juksreparert" med stålplast og tettningsmasse.
Limer inn et svar jeg fikk fra en i Biltilsynet på spørsmål om det var noe i forhold til dem når det gjalt eksport.

Hei!

Biler som eksporteres til 3-land(f.eks Afrika) kan ikke være vrak. Ikke vrak vil si at bilen bør være EU-godkjent.

Er bilen 50 år eller eldre må man i tillegg ha godkjenning fra teknisk museum.

Før eksport må bilen avskiltes.

Ekspedisjonsfirmaet som sender bilen ut eller du selv må sørge for å kontakte tollvesenet for å få utførselsdeklarasjon (eksportpapirer).


Så det er jo ingen problemer her. Så da spørs det hva mottagerlandet sier. ;-)
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Skal CX ekporteres?

Post by gopp »

jonsto wrote:Du vet jo det Marius at folk flest er skeptisk når noe er lakkert. Vi som har erfaring i bransjen er ikke det. Du nevner god dokumentasjon og det tror jeg er viktig. Bilder før det blir gjort noe og bilder underveis slik at en kan dokumentere at jobben er gjort skikkelig tror jeg er viktig. har sett alt for mange som er "juksreparert" med stålplast og tettningsmasse.
Dette er jeg veldig klar over Jon, og jeg kommer til å ta mange bilder av bilen før jeg begynner, underveis, og resultatet. En som kjenner faget ser fort om det skal ringe noen alarmklokker ved inspeksjon av en nylakkert bil, men det gjelder ikke alltid for den glade amatør.
Limer inn et svar jeg fikk fra en i Biltilsynet på spørsmål om det var noe i forhold til dem når det gjalt eksport.

Hei!

Biler som eksporteres til 3-land(f.eks Afrika) kan ikke være vrak. Ikke vrak vil si at bilen bør være EU-godkjent.

Er bilen 50 år eller eldre må man i tillegg ha godkjenning fra teknisk museum.

Før eksport må bilen avskiltes.

Ekspedisjonsfirmaet som sender bilen ut eller du selv må sørge for å kontakte tollvesenet for å få utførselsdeklarasjon (eksportpapirer).


Så det er jo ingen problemer her. Så da spørs det hva mottagerlandet sier. ;-)
Mvh
Takk for dette Jon!

Det var som forventet egentlig. For en tid siden var jeg på tollkontoret i forbindelse med import av en bil, og der var det en kar som skulle eksportere en Toyota Hiace. Bilen var avskiltet, men så rimelig hel ut. Den skulle til Afrika (hvor ellers?), og tollvesenet ville ha en erklæring fra SFT om at dette ikke var skrot før vedkommende fikk eksportpapirer.

En nylakkert og strøken CX får man nok eksporttillatelse på uten problem.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply