Delebestilling

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Delebestilling

Post by PLI »

Hei!
Den 22.10.d.å forsøkte jeg å bestille deler til min bil.
Jeg brukte CX-klubbens side og framgangsmåte pr. mail.
Ingen tilbakemeldinger. Hverken i form av deler eller annen for-
klaring. Leser i "Citrophile" at klubben ikke er i stand til å
betjene husleie for februar? Synes ikke det er merkelig, all
den tid det synes som om klubben ikke er interessert i inn-
tekter fra delesalg?
Jeg setter ting på spissen med vilje, i håp om å oppnå et
engasjement blant medlemmer.
Eks. Hva med å gi hele lageret til Storløkken (hvis han vil ta
imot)- gratis. Så kan han selge deler og betale en viss prosent
tilbake til klubben?
Ha en fin dag!
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Delebestilling

Post by gopp »

Du har jo helt rett, delebestilling fungerer ikke i dag. Det er for ille at man har alle disse delene og kostnadene ved å lagre dem, men ikke en god måte å selge delene til medlemmer. Det har vært søkt etter en som kan ta ansvaret for denne jobben, uten at man har lykkes med det. Dersom det skal gjøres skikkelig vil det være en stor jobb, så slik sett kan man forstå at folk vegrer seg. Skal man lykkes med en slik løsning må man få til en større dugnad hvor det blir sortert og kategorisert, og så en ryddig og pålitelig person som kan forvalte det.

Alternativet du nevner bør vurderes, for da vil vedkommende få litt inntjening for innsatsen.
Gopp
-----------------
Har no' CX
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Delebestilling

Post by trymgreg »

Leser i "Citrophile" at klubben ikke er i stand til å
betjene husleie for februar? Synes ikke det er merkelig, all
den tid det synes som om klubben ikke er interessert i inn-
tekter fra delesalg?
Er vel fordi det er så få medlemmer i klubben for tiden, 50-60 stk. kanskje? De får ikke inn penger til å betale leien.
Har jo spurt i en annen tråd her om hvor mange medlemmer det er i klubben, og selv om leder+++ (han har vel tatt alle vervene selv!) har vært innom forumet en rekke ganger etter at spørsmålet ble stilt, har han ikke nedverdiget seg til å svare.
Er jo kanskje en grunn til at folk ikke gidder å være medlem i klubben lenger...

Å ta verv i klubben skal man være forsiktig med! Før du vet ordet av det, så er man ikke med lenger ut å få noen forklaring fra leder. Dette etter å ha stått på og lagt ned en masse tid på arbeid for medlemmenes beste. Snakker av erfaring :evil: :evil: !

Når det gjelder delesalg ifra klubben, så burde jo dette vært lagt opp slik at lageret var selvfinansierende. Men dette fordrer jo at delene blir katolgisert slik at det blir lettere å finne frem og det blir lettere å få solgt deler til medlemmene. Og at det ble laget en oversikt slik at man kunne bestille direkte - og få svar!
Nå er det slik også at det er mange rundt omkring i landet som sitter på mye deler fra biler de har høgd, så jeg foretrekker heller å forespørre disse enn å spørre klubben om de har noe jeg trenger. Da får jeg som regel ett kjapt svar og delene iløpet av en uke.
Jon er jo nevnt her, men det er mange flere rundt omkring i landet, Sjalg på Mo og Munkeby på Setermoen bare for å nevne noen.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Delebestilling

Post by gopp »

Dette er ikke gode signaler Trym!

Skal en klubb fungere så må alle dra i samme retning, for det er mye jobb å drive en klubb med det målet som er satt. Alle medlemmene i styret er demokratisk valgt, så det betyr at et flertall har villet organiserer klubben slik den er nå, men det er jo lov å ombestemme seg hvert år (litt verre med stortingspolitikere).
Det hadde utvilsomt vært en fordel om samme person satt med litt færre verv enn det Mads har nå, for det gavner ikke hverken ham eller klubben at han sliter seg ut og blir lei.

Dette var ikke kritikk til hverken deg Trym eller Mads, heller en observasjon om at det er behov for en endring. Forvaltningen av delelageret kan være en slik endring, og andre ildsjeler i styreverv en annen.
Gopp
-----------------
Har no' CX
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Delebestilling

Post by mads »

trymgreg wrote:Er vel fordi det er så få medlemmer i klubben for tiden, 50-60 stk. kanskje?
Det står litt om det her borte, logg inn for å se oppdaterte lister:
http://www.citroencx.no/1-Klubben/2-Med ... .htm#Login
trymgreg wrote:Å ta verv i klubben skal man være forsiktig med! Før du vet ordet av det, så er man ikke med lenger ut å få noen forklaring fra leder.
Hvis du virkelig vil ha en reptisjon i plenum: Da du var medlemsansvarlig var det ingen ut over kanskje deg selv som hadde oversikt over medlemmene. En slik oversikt må være tilgjengelig for klubben generelt. Det er den korte, pene versjonen.

Til noen kommer med noe bedre, løste jeg det ved at listene ligger på lenken over. Ved utsendelse av Citrophile23 kom et eksemplar i retur pga feil postnummer. Det er nå rettet.

Ellers tolker jeg tråden slik at siste blad har sporet til interesse for klubben. Det gleder meg og jeg håper det kan gi en diskusjon som munner ut i beslutninger på årsmøtet i Trondheim.
trymgreg wrote:Nå er det slik også at det er mange rundt omkring i landet som sitter på mye deler fra biler de har høgd, så jeg foretrekker heller å forespørre disse enn å spørre klubben om de har noe jeg trenger. Da får jeg som regel ett kjapt svar og delene iløpet av en uke.
Jon er jo nevnt her, men det er mange flere rundt omkring i landet, Sjalg på Mo og Munkeby på Setermoen bare for å nevne noen.
Jeg heller også til modellen med utveksling av deler mellom de som har noe liggende. Alle som har vært innvolvert i klubbens lager vet at det innebærer mye arbeid. Å fordele arbeidet på flere personer er avgjørende for å lykkes. Når det gjelder å beskrive hvordan det kan gjøres er det viktig at forslag ikke begrenser seg til hva andre skal gjøre.
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Delebestilling

Post by knut »

Prøvde å åpne fila med medlemslista, men fikk bare en drøss med tegn som likna på arabisk. Hvordan løser jeg problemet?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Delebestilling

Post by rundgren »

knut wrote:Prøvde å åpne fila med medlemslista, men fikk bare en drøss med tegn som likna på arabisk. Hvordan løser jeg problemet?
Det er en vanlig pdf-fil og funker fint her (testa på to maskiner). Får du lest andre pdf-filer som f.eks denne? http://info.citroen.co.uk/Assets/pdf/ne ... ochure.pdf

Uansett kan et tips være å prøve å høyreklikke på linken, velge "Lagre" e.l. og så finne igjen fila og dobbeltklikke på den etter at den er lagret..

Har du fortsatt problemer så send meg en PM, så kan jeg gjette litt til. Sikkert lurt å ikke fylle denne tråden med forsøk på datahjelp.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Re: Delebestilling

Post by Primajor »

Problemstilling om delelagret har gått langt og lenge, tror jeg. Jeg har opplevd et klubbens delelager som ikke fungerende siden det var i Årnes, og grunn var omtalt at det er for lite ” Jeg selv har ikke sett det en gang hverken i Årnes heller Gran ”. En del frem og tilbake og gjerne krangling har jo skjedd, og man blir med glede spurt av ledelsen i den tiden om hva en forventer seg når spørsmålet er konkretisert om deler. Man opplever ikke at lagerflytting til Gran har medført noe forandringer. Riktig nok at folk her i Østfold fant greie steder egnet godt som delelager, men betingelsen var jo at det ikke skal være over fem mil fra Oslo. Dermed ble det glemt om folk som hadde tid og ikke minst vilje.. Johs Kleppe, Christian Ebbesen, Ragnvald Angeid er bare eksempler ” Jeg unngår å nevne meg til tross for at jeg fortsatt har enormt med tid og driver med CX på full tid 7 dager i uka 364 dager i året ”.
Høgging av biler utveksling av deler blant medlemmer er det naturlige og eneste alternativet som en har for å få deler, og dette blir imidlertid veldig kririsert !!
En klubb som ikke har råd til husleie for februar er mer eller midre et under når klubben er selvfinansierende og har en haug deler men ikke folk å jobbe..
Jon Storløkken er aktuelt alternativ, som mange vet er han en av de mest aktive i klubben, tar på seg bryet, og er rask med levering av det som har av deler...
Det ser klart ut at dersom denne klubben vil eksistere må delelagret ordnes som aktivt lager, og ” finanskrisen ” løsner seg også.
Er det noe som jeg kan bidra med e det bare å si ifra. Jeg kommer antakelig til å leie et større løkale ” Kyss fingrene for meg ”, og jeg kan da ha plass for klubbens deler ” Gratis lagring ”..
MVH
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Delebestilling

Post by trymgreg »

Mads wrote:Hvis du virkelig vil ha en reptisjon i plenum: Da du var medlemsansvarlig var det ingen ut over kanskje deg selv som hadde oversikt over medlemmene. En slik oversikt må være tilgjengelig for klubben generelt. Det er den korte, pene versjonen.

Til noen kommer med noe bedre, løste jeg det ved at listene ligger på lenken over. Ved utsendelse av Citrophile23 kom et eksemplar i retur pga feil postnummer. Det er nå rettet.

Ellers tolker jeg tråden slik at siste blad har sporet til interesse for klubben. Det gleder meg og jeg håper det kan gi en diskusjon som munner ut i beslutninger på årsmøtet i Trondheim.
Tar dette gjerne i plenum!

Da jeg var medlemsansvarlig (2007-09) begynte vi med arbeidet for å få en god oversikt over medlemsmassen og rydde opp i listene som var. Dette skulle vi gjøre i fellesskap du og jeg, jeg sendte deg lister og du meg og vi fikk tilslutt en god oversikt. Dette foregikk over ett par-tre måneder til vi hadde fått ryddet opp. Jeg fortsatte med å ajourføre listene etterhvert som jeg fikk opplysninger ifra kasserer om innbetalinger av kontingent. Listene ble lagt ut på hjemmesiden til klubben etterhvert og nye medlemmer ble ønsket velkommen i Citrophile. Men etterhvert ble ikke listene ikke lagt ut på klubbens sider, selv om jeg sendte de til Trond! Purret flere ganger men fikk aldri noe svar.
Fikk ALDRI noen forespørsel om å få oversendt noen medlemsliste, men sendte både lister til webmaster(Trond) og deg. Fikk jo lister ifra deg (du drev og lagde egne lister!!!) med gjevne mellomrom, og oppdaget da at du fikk flere opplysninger ifra kasserer enn jeg hadde fått - mange ganger måtte jeg purre flere ganger på kasserer for å få ut opplysninger. Skjønte etterhvert at her fikk jeg ikke de opplysningene jeg skulle hatt. Er litt kjedelig når man snakker med medlemmer på telefonen eller får mail ifra de om at de har betalt og ikke fått Citrophile, og jeg ikke har noen opplysninger om dette, men det visste det seg at du hadde fått, Mads!

Drev også med en del arbeid for å få medlemmer til å betale kontingenten med å sende SMS og mail. Klarte på denne måten å få inn igjen enn del som hadde vært borte ifra klubben ett par år! Mente jo også vi burde sende ut giro til alle for kontingentinnbetalingene, men du mente at vi skulle sende ut mail og hurtigkula/Citrophile. Resultatet ble at det ble færre som betalte, og jeg måtte sette meg ned på høsten å sende SMS til folk for å purre. Dette var slikt jeg måtte dekke selv, sendte vel ca. 100 SMS...

Etter årsmøtet på landstreffet i 2009 fikk jeg vite (etter å ha purret flere ganger etter ref. ifra årsmøtet...) at jeg ikke var medlemsanvarlig lenger, men den jobben hadde Mads tatt :shock: ! Fikk aldri noen redegjørelse ifra Mads hverken før eller etter årsmøtet... Hadde svært lyst fortsette, men de nede i Oslo hadde vel andre planer...

Ser frem til å få den lange stygge versjonen din!

Og Matrikkelen?

Ser frem til å få en ordentlig diskusjon på årsmøtet i Trondheim. Jeg lover deg jeg kommer :twisted: :twisted:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Delebestilling

Post by citro1cx »

som Moderator vil jeg minne dere på at denne tråden har utviklet seg ganske langt bort fra det opprinnelige temaet om Delebestilling. Hvis dere ønsker en debatt om verv og oppgaver i Norsk CX klubb oppfordrer jeg dere til å starte en ny tråd.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Delebestilling

Post by skogn »

Nå vet jeg ikke hvordan ting fungerer(eller ikke fungerer for den delen) i Cx klubben men det er en ting jeg tror kanskje kunne vært en fordel.
Jeg kan ikke i finne noen mailadresse til styret i klubben. Finnes det ikke noen slik adresse? En slik mailadresse som alle hadde fått og alle kunne fulgt opp etter beste evne kunne nok gjort svar tiden litt kortere. Den i styret som er kvalifisert til å svare på en slik mail måtte da også sendt en kopi til "styret" slik at alle hadde sett at klubben hadde kommet med ett svar.

Helge S som står oppført som deleansvarlig kunne vel med fordel også hatt en slik mailadresse som videresendes til alle i styret(og eventuelt andre som har noe med delelageret å gjøre). Da er det flere som kan svare og kanskje hjelpe til med deler. Her måtte også en kopi av svarmailer sendes til samme fellesadresse så en ikke risikerer at flere sender ut deler til samme person.

Jeg har ingen som helst erfaring eller grunn til å uttale meg om respons/svar tiden som Cx klubben har eller om klubben kunne vært styrt på en bedre måte MEN hvis det er flere en PLI som ikke får svar på henvendelser til klubben iløpet av en rimelig tid er dette noe som det burde vært gjort noe med. Nå drives vel også Cx klubben av frivillige og ingen har vel betalt for svare på mailer døgnet rundt men mange dager burde det ikke ta før noen kan svare.

Håper Cx klubben får fart på delesalget og at det blir dekning for husleien når den nå snart forfaller
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Delebestilling

Post by citro1cx »

skogn wrote:Nå vet jeg ikke hvordan ting fungerer(eller ikke fungerer for den delen) i Cx klubben men det er en ting jeg tror kanskje kunne vært en fordel.
Jeg kan ikke i finne noen mailadresse til styret i klubben. Finnes det ikke noen slik adresse?
Disse finnes lett tilgjengelig på CX klubbens hjemmeside ved å trykke -> Klubben -> Styret : http://www.citroencx.no/

direkte link til styret: http://www.citroencx.no/1-Klubben/3-Styret/3-Styret.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Delebestilling

Post by tronde »

citro1cx wrote:
skogn wrote:Nå vet jeg ikke hvordan ting fungerer(eller ikke fungerer for den delen) i Cx klubben men det er en ting jeg tror kanskje kunne vært en fordel.
Jeg kan ikke i finne noen mailadresse til styret i klubben. Finnes det ikke noen slik adresse?
Disse finnes lett tilgjengelig på CX klubbens hjemmeside ved å trykke -> Klubben -> Styret : http://www.citroencx.no/

direkte link til styret: http://www.citroencx.no/1-Klubben/3-Styret/3-Styret.htm
Problemet med denne løsningen er at alle styremedlemmene har hver sin e-postadresse. Det er en bedre løsning å ha én adresse for styret, som så videresendes til alle styremedlemmene.
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Delebestilling

Post by skogn »

citro1cx wrote:
skogn wrote:Nå vet jeg ikke hvordan ting fungerer(eller ikke fungerer for den delen) i Cx klubben men det er en ting jeg tror kanskje kunne vært en fordel.
Jeg kan ikke i finne noen mailadresse til styret i klubben. Finnes det ikke noen slik adresse?
Disse finnes lett tilgjengelig på CX klubbens hjemmeside ved å trykke -> Klubben -> Styret : http://www.citroencx.no/

direkte link til styret: http://www.citroencx.no/1-Klubben/3-Styret/3-Styret.htm
Dette har jeg jo sett og det var pga det jeg så på denne jeg skrev dette innlegget. Hvis du leser hva jeg skrev noen ganger til ser du nok hva jeg prøvde å skulle fram til(mulig jeg skrev det litt rotete men tror det bør være forståelig)

Som du ser så skrev jeg også mailadresse og ikke mailadresser.

Det er vel og bra med en privat mail til alle styremedlemmene, men han stakkaren som fikk mailen om delebestillingen og som av en eller annen årsak trolig ikke har svart, hadde kanskje satt pris på at denne maien hadde blitt sendt til hele styret pluss ev dem som har med delesalget å gjøre. Slike mailer burde da hele styret følt seg litt forpliktet til å svare på. Hvis ingen i styret da hadde greid det innen en rimelig tid tror jeg kanskje det hadde vært på høy tid med litt utskifting/fornying av styret.

Jeg skriver ikke dette for å kritisere noen, men det er bare ett lite forslag til noe jeg mener kunne vært gjort/løst på en annen og forhåpentligvis bedre måte. Blir kanskje litt feil av en ikke medlem å komme med dette men det får så være........
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Delebestilling

Post by dagmatti »

Hei,

det er et bra forslag (som vi sikkert bør fikse), men slik jeg ser det har det lite eller ikke noe med problemet i klubben å gjøre. Uheldig vis...


-m
Locked