Hvilken glede man sprer

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Hvilken glede man sprer

Post by Black Lemon »

Det har jo, som enkelte kanskje kjenner til, i en årekke vært arbeidet med å opprette et gledesdepartement her i landet for å spre glede blant medmennesker. Vi har jo eller departementer for det meste, men altså ikke noe gledesdepartement. Personlig opplever jeg en intens glede ved å kjøre CX, men ikke bare det, jeg opplever at det gleder andre mennesker at jeg kommer kjørende i en CX. I dag var jeg innom en forretning og handlet med CXen stående rett utenfor på fortauet. Mannen i forretningen kommenterte CXen og fulgte meg ut med varene for å beskue den overmøkkete gamle CXen som stod ved fortauet. Han drev selv en spesialforretning med sans for kultur. CX er jo ikke "blot en bil" som danskene ville ha sagt, men kultur. Som CX-sjåfører i 2011 burde vi transpirere til kulturminneprisen om man da ikke velger å opprette et gledesdepartement.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Hvilken glede man sprer

Post by gopp »

Jeg var på Biltema på Rud i dag med min CX Turbo. Ingen glede å spore der, så det må være feil publikum.
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hvilken glede man sprer

Post by RolandM »

Glede er ikke å betale mer for mindre (for å omskrive BMW sin reklame...), men å begeistre med CX, ja. Og det skal ikke en gang så mye som en GTi Turbo til for å spre gode vibber. Selv en falmet og tidvis noe bråkete TRD Turbo Break vekker positiv oppmerksomhet hos alt fra velkledde damer i 50-årene til herrer i 20-30-årene. Og hos åtteåringer på gaten, som peker og lurer på hva slags romskip som suste forbi... 8)

Biltema på Rud har jeg ikke prøvd meg på, og det ser ut som det kan være like greit å la være. :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hvilken glede man sprer

Post by citro1cx »

Litt gymnastikk med hydraulikken pleier å hjelpe på hvis man ute etter oppmerksomhet. :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Hvilken glede man sprer

Post by Lars A »

Opplever stadig vekk at folk enten klør seg i hue eller ler av bilen min, jeg. BX er tydeligvis ute av sinn hos mange, og ser såpass spesiell ut at folk ser på'n og lurer :)
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
Bjørn Vidar Lazar Braathe
Posts: 38
Joined: Wed 22 Aug, 2007 18:08
Contact:

Re: Hvilken glede man sprer

Post by Bjørn Vidar Lazar Braathe »

Har hatt 2 private visninger denne uken på Holmlia, og møtte potensielle boligkjøpere på borettslagets gjesteparkering. Begge kommenterte bilen. Han ene sa "kjører du i hjel denne bilen i vintersaltet". Fikk da litt dårlig samvittighet og dro for å vaske bilen.
Bjørn Vidar Lazar Braathen
Mobil 94 1881 49
________________________________

Peugeot 106 Electronic 2003
Citroën CX 2500 1978
Citroën CX 25 D 1983
Citroën CX TGI 1991
Citroën CX 25 GTI 1987
Citroën C5 2010
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Re: Hvilken glede man sprer

Post by Primajor »

Jo..det er altid glede, og rette folk finnes...og stolthet av å eie CX finnes også
Igår ble jeg stoppet av en patrolje fra biltilsynet mens jeg kjørte min break 86 turbo 1 diesel " Hanskebilen, Jon " :D .
Den ene som stoppet meg spurte om hva " dette " var. Så sa han at bilen tydelig ikke røyker fra eksosen bak men at røyken kommer fra under bilen. Eksosen begynte å synge på siste verset for en stund siden.
Enannen kar satt i patroljebilen ropte på sin kamerat som stoppet meg og de snakket litt sammen, så ropte de på meg :shock:
Den som var i bilen spurte om jeg husker ham. Ja, jeg kjenner deg igjen, sa jeg...men jeg husker ikke navnet..
Ja, smilte han...det er jeg som godkjente bilen til personbil med ny motor " Valerie var registrert som varebil og fikk ny motor "..og her kommer det viktigste: Du har en fantastisk bil, sa han...og jeg ble så stolt :D
Synd at den røyker " Feil vei " sa han...Nei, den skal få ny eksos ikveld...og hun fikk ny eksos " fra delelageret mitt "...
Ja, glede finnes, og riktig folk setter pris på CX finnes, og mange som spør om jeg har mange CX biler til salgs finnes også, men ikke mange som får sine ønsker oppfylt..Jo, de lover ikke på å passe på, de lover ikke på å mekke når dronningene trenger...og, ikke minst lover de ikke på å beskytte de mot rust...og dette er noe for Bjørn Vidar...Du har en fin bil og synd at den svømmer i salt lake uten rust beskyttelse. Funderud antirust er flinke med oljebehandling og holder til Spydeberg...Jeg har selv behandlet Valerie hos de i tre år men var mindre fornøyd ifjor, og tok det igjen selv hos meg...og det som jeg så idag når jeg byttet eksosen gjør meg sove godt om natta...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hvilken glede man sprer

Post by jonsto »

Kjempebra Hani. :D :D
Du skulle vel fortalt historien bak navnet "Hanskebilen" en gang. :wink: :D
Mvh
Erling
Posts: 11
Joined: Tue 07 Sep, 2004 17:10
Location: Gjemnes

Re: Hvilken glede man sprer

Post by Erling »

Jaa, få høre om hanskebilen :)
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Re: Hvilken glede man sprer

Post by Primajor »

:D Ja...Det var en dag i høst 2008 jeg jobbet for å få bilen på veien igjen. Kanskje ikke så dumt å si litt om den.
Ja, etter tips fra HelgeS " Takk Helge " dro jeg sammen med Hanne til Sandefjord og så på en break serie 2 " som jeg kjører siden ".
Et tykt lag av støv skjulte fullstendig en fin bil. Man ble enig og bilen med henger full av deler ble kjøpt. Bilen hadde stått i 12 år med en motor som kjært seg stående ved siden av " Turbo 1 diesel ".
Den fikk en sugediesel motor tatt fra en annen bil kollisjonskadet og deretter slaktet ved EU...og her kommer historien om hanskeblen :)
Ja, denne dagen i høst 2008 og etter at motoren ble satt inn og diverse pakninger ble byttet stått en kamerat ved siden av meg og tittet imponert på den store ny innkjøpte " Noah skip " som han kalte den...Han ble forresten lett smittet av Citroenisme, og ikke lenge etter det kjøpte han av meg en break og kjører med den per dags dato "...Ja, jeg spurte kameraten om han kunne fjerne en engangshanske som jeg satt når jeg tok slangen fra inssugsmanifolden og sette slangen igjen. Uten å se på hva som skjedde under det åpne panseret hørte jeg " JA " fra ham og alt skulle være klar for start etter at jeg koblet et par ledninger inn i bilen. Jeg hørte først " JA " og deretter en motor " halter " tre, to, eller kanskje en sylinder " det er for å overdrive "...
Kameraten tok jo ikke ut gummihanske, og ikke satt igjen slangen :evil:
Jo...takk og pris for at vi har Jonsto...han får hver dag noen telefoner av en lite erfaren som meg "...Han hørte hele historien, og det var en laaaang stund stillhet...Jeg trodde først et eller annet som gikk galt med mobiltelefonen, så hørte vi høyt latter fra mobiltelefonen...
Kameraten som prøvde å " svelge " sitt latter fikk ansiktet sitt " rouge florentine metallic " farget...skuldrene ristet, men kneene orket ikke å bre den store bamsen...
Jeg som var fortvilet, skuffet, frustert, og sint bare brgynte å le når jeg hørte Jon ler...
Takk Jon først for at du klarte å snu min fortvilelse til latter, og ikke minst for masse hjelp jeg får til stadighet..." Det er litt rolig nå så du slipper den daglige plage du får av meg, men bare vent litt og det er ikke lenge og det er på fullt etter jeg flytter til nye lokalet og blir foreløpig 3 breaker " til å begynne med med...så fremtiden er lovende med mas, Jon :D
Breaken serie 1 kjøpt fra Pål som skal få turbo 2 diesel motor " blir for tiden overhalt " og blir om ikke lenge mas om deler, rør, og stålplate som ligger under inter cooleren, og den skal få sine bulker levert gratis på kjøpet rettet opp, og kanskje " folrenge den " et par meter til sommer dersom biltilsynet godkjenner TÜV for Loadrunner fra sine tyske kamerater...
Ja, det var historien om hanske bilen, hun fikk ifjor en " turbo 1 " motor..
Hun heter Valerie på første navn og Hanskebil på etternavn...
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Hvilken glede man sprer

Post by Robert »

Glimrende historie! Hansker passer tydeligvis best i hanskerommet. :D
Post Reply