List takluke

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

List takluke

Post by PLI »

Har liggende en ny gummilist til takluka bak. Vil gjerne skifte denne i.f.m
lakkering av bilen. Noen som har erfaring og/eller tips til framgangsmåte?
mvh
Paul
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: List takluke

Post by PLI »

Hei!
Har ikke fått noen respons på mitt "rop om hjelp". Om grunnen er at problemet og løsningen er så innlysende at engasjementet uteblir,- eller ingen har svar, vites ikke. Hvorom allting er, har jeg lykkes i å få ut/delt takluka. I morgen overtar lakkereren det videre arbeidet. For eventuelle interesserte vil jeg likevel beskrive prosessen:
- Med luka litt åpen.Sitter i førersete.Se opp. I taklukas forkant er det en bred gummilist. Ta i dennes
bakkant og bøy den ned. Her kommer tre skruer (8mm nøkkel) til syne. En på høyre side, en på
venstre side, og en midt på. De to ytterst løses, den i midten skrus av.
- Nå kan luka vippes opp i forkant, 10-15 cm. Kjør den i fremre stilling (el). Stå på venstre side og dra
luka forover og mot høyre. Nå kommer "slidevingen" v/s til syne. Jeg fjernet denne. 2 stk stjerne-
skruer. Og vips så sto jeg der med 1 stk øvre del takluke i hånden. (Fjær m/hjul vippes ut).
m.v.h
Paul
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: List takluke

Post by Black Lemon »

Forstod jeg det riktig at du fikk løsnet hele takluken så enkelt? Jeg trodde man måtte ta av innertaket for å komme til mekanismen. Luken min hever seg ikke opp i høyre bakkant når det er lukket. Dermed renner vann inn i bilen og jeg har hele tiden gruet meg for å gå løs på det å løsne innertaket.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: List takluke

Post by PLI »

Hei igjen!
Nei. Jeg antok at det måtte være mulig å skifte gummilist, uten å ta ned hele kasetten m/luke. Jeg hadde bare behov for å fjerne minst mulig i forbindelse med lakkering og skifte av gummilist i bakkant av luka.Takluka er todelt . Jeg formulerte meg kanskje ikke godt nok, men skrev at jeg hadde "lykkes i å få ut/delt takluka". Men i og med at dette var en så enkel operasjon, kan det kanskje være lurt å begynne med dette.Mulig det går an å ta opp underdelen samme vei? I alle fall ser en ,-etter å ha fjernet øvre del,- bedre en god del av "leamikken". Jeg hadde ikke tid til å gå grundigere inn i materien , - bilen er nå i lakkerers varetekt.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: List takluke

Post by Black Lemon »

Takk for tilbakemelding. Jeg skiftet den fremre gummilisten for en god del år siden, men oppdaget den gangen at det ikke var like enkelt å skifte den bakre gummilisten. Når det blir varmere i været, skal jeg se nærmere på dette. I mellomtiden gjør gaffa-teipen jobben med å holde det tett, selv om det ikke akkurat er en vakker løsning.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: List takluke

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:Takk for tilbakemelding. Jeg skiftet den fremre gummilisten for en god del år siden, men oppdaget den gangen at det ikke var like enkelt å skifte den bakre gummilisten. Når det blir varmere i været, skal jeg se nærmere på dette. I mellomtiden gjør gaffa-teipen jobben med å holde det tett, selv om det ikke akkurat er en vakker løsning.
Er det sikkert at det bare er listene som er utett? Blir vel aldri helt tett der. Så en servicemelding en gang med noen rettelser av selve systemet7kanten som dreneringene sitter på.
Mvh
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Re: List takluke

Post by Ørjan Nagelsen »

Jeg har tatt ned hele innertaket og takluken på min CX ifm. rustreparasjon av tak. Gjorde to oppdagelser. Den ene var at det ikke var så vanskelig å ta ned innertaket som jeg hadde sett for meg. Den andre var at 3 av dreneringsrørene hadde rustet av selve kassetten! Ikke rart det har lekket vann inn i bilen.
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: List takluke

Post by Black Lemon »

Da fikk jeg endelig tid til å konsentrere meg om soltaket. I tillegg til den gode beskrivelsen til Paul, kan jeg legge til at man først må ta av de to plastbitene som sitter i bakkant på hver side av karrosseriet. Disse sitter med to stykk 10 mm bolter og har til hensikt å sikre at takluken heves i bakkant når takluken lukkes. Disse kommer man til med takluken i åpen stilling. Feilen hos meg viste seg å være at den ene skruen til sliden hadde rustet tvert av slik at sliden hadde kommet ut av stilling. De øvrige tre skruene var også helt rustne og jeg benyttet derfor anledningen til å skifte alle fire. Dette er 5 mm maskinskruer. På høyre side måtte jeg bore opp begge de gamle skruene, mens jeg på venstre såvidt fikk løsnet begge skruene etter at de hadde stått et døgn sauset inn med rustløser. Nå lukker luken som den skal, men jeg burde skifte det bakre gummilisten. Er det noen som vet hvor man får tak i nye slike lister? Jeg kunne ikke finne det på CX-basis' hjemmeside.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply