LMK - "blivende klassiker"

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

LMK - "blivende klassiker"

Post by PLI »

Et CX T2 restaureringsprojekt nærmer seg sluttføring. I den forbindelse ønsker jeg å dvele litt ved forsikring av bilen. Min DS er forsikret via LMK (kr. 373.- i året). Disse tilbyr også forsikring for "blivende klassikere", noe man vel etterhvert kan kalle t.o.m en 1986 CX. Der er flere krav som må innfris, for å oppnå forsikring. Bl.a krever disse at medlemsklubben er tilsluttet LMK. Er CX klubben det?
I så fall,- hvem besitter vervet som forsikringskomite/ansvarlig? Dette emnet tror og håper jeg kan være av allmen interesse. Ikke minst når en gjerne oppnår en meget god og billigere forsikring.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by gopp »

CX-klubben er ikke medlem av LMK, men dersom DS-klubben er det vil det holde. Erik S. her på forumet kan forteller deg mer, for Hr. Seierstad er oppnevnt som LMK-mann. Jeg mener du må ha en bil forsikret i LMK før du kan få godkjent en i "blivende klassiker" kategorien. CX bør utvilsomt være godkjent i kategorien, så det skulle ikke by på problemer.
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by RolandM »

DS-klubben er tilsluttet LMK, ja. Du må ha en veteranbil forsikret i LMK for å få en blivende klassiker-forsikring, og du må ha en dagligbil i tillegg som ikke er din blivende klassiker. BEO her på forumet er jo også besiktigelsesmann (kanskje er det enda flere?), og han eller hr Seierstad kan nok fortelle mer.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by BEO »

Jeg er nok ikke besiktigelsesmann, men derimot sitter jeg som ett av seks styremedlemmer i LMK og har derfor en viss innsikt i hele forsikringsproblematikken.
Siden CX-klubben av en eller annen merkelig grunn ennå ikke er medlem i LMK må PLI ha medlemskap i en annen veteranklubb. Det kreves minst ett års medlemskap for å få den gunstige forsikringen, og besiktigelsesmannen til den klubben han er medlem av må fylle ut et skjema (alle skjemaer og all informasjon finnes på www.lmk.no under fanen "forsikring" til venstre på hovedsiden). Mange ganger er det mest fordelaktig å være tilknyttet den regionale klubben der bileieren bor, for at ikke det skal bli snakk om lang reise for å få bilen besiktiget.
Det gjelder spesielle regler for Blivende Klassiker, blant annet dette (klippet fra LMK-siden)

Forsikringen er beregnet på registrerte biler som er i bruk som samleobjekt og ikke ment for
nyttekjøring.
Blivende Klassiker (BK) er en forsikringsordning tilpasset samlere som har en bil med alder
mellom 20 og 30 år som de ønsker å bevare. Akkurat på denne forsikringen gjelder 5000
kilometer begrensning. Kjøretøyet er ikke ment for vinterbruk.
For å få en BK må søker ha en LMK helforsikring enten på bil eller på Mc. Dersom det søkes
BK i annen gruppe enn det man har helforsikring i, må man kunne vise til brukskjøretøy i
samme klasse som det søkes BK for. Sier du opp din Helforsikring, gjelder heller ikke
forsikringen for BK.
Kjøretøyet besiktiges av besiktigelsesperson for originalitet og teknisk stand.
Forsikringsutvalget foretar en nøye vurdering av innsendt dokumentasjon. Dette er en
forsikring med en høyere risiko enn LMK's andre forsikringer, og vurderingen av hvilke
kjøretøy som tas inn vil være strengere, og mer basert på skjønn enn for vanlig Helforsikring.
Bilen skal være meget velholdt.
Bil med verdi inntil kr. 150.000,- må ha FG godkjent alarm, alternativt originalt montert
alarmanlegg. Biler med verdi over 250.000 skal ha Guard. Originalt alarmanlegg skal
selvfølgelig fungere uansett forsikringssum.
Bilen skal oppbevares i låst garasje med maksimum 3 biler på samme oppbevaringssted.
For BK gjelder forøvrig de samme vilkår som beskrevet ovenfor under "Helforsikring".
Forsikringspremien starter på kr. 1.600,- med forsikringssum inntil 150.000,-. Du kan også
øke denne forsikringssummen for kr. 500,- per 50.000,-.


Skulle det være noen flere spørsmål i denne forbindelse, eller i forbindelse med at CX-klubben tar det store skritt å søke opptakelse i LMK, står jeg med glede til tjeneste både nå og senere.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by mads »

BEO wrote:Siden CX-klubben av en eller annen merkelig grunn ennå ikke er medlem i LMK
Det er valg på hvert årsmøte, så om noen har lyst til å ta et tak er det bare å si fra. Og man trenger ikke vente til verken valg eller årsmøte for å gjøre noe :)
BEO wrote:Bil med verdi inntil kr. 150.000,- må ha FG godkjent alarm
..??? Det må vel være for å sikre at bilen er ubrukelig i praksis. Syns dette henger dårlig sammen med å bevare biler, f.eks er det uaktuelt for meg å montere alarm i en '85 CX gti Turbo
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by BEO »

mads wrote:
BEO wrote:Siden CX-klubben av en eller annen merkelig grunn ennå ikke er medlem i LMK
Det er valg på hvert årsmøte, så om noen har lyst til å ta et tak er det bare å si fra. Og man trenger ikke vente til verken valg eller årsmøte for å gjøre noe :)
BEO wrote:Bil med verdi inntil kr. 150.000,- må ha FG godkjent alarm
..??? Det må vel være for å sikre at bilen er ubrukelig i praksis. Syns dette henger dårlig sammen med å bevare biler, f.eks er det uaktuelt for meg å montere alarm i en '85 CX gti Turbo
Først: Det er jo ikke noe arbeid å melde CX-klubben inn i LMK.... det er bare for styret å sende et brev til LMK, Øvre Slottsgate 2 B, 0157 Oslo. Verre er det ikke!

Dernest: Jeg reagerte også på formuleringen om alarm og sjekket opp. Det viser seg at det var blitt feil i teksten, det skal være biler med verdi over 150.000 som skal ha alarm montert (og det skyldes flere tyverier av slike biler og er et krav fra vårt samarbeidende forsikringsselskap. Nå skal det tilføyes at LMK for tiden arbeider med å finne en ny samarbeidspartner siden avtalen med den nåværende går ut til nyttår).
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by mads »

BEO wrote:Det er jo ikke noe arbeid å melde CX-klubben inn i LMK.... det er bare for styret å sende et brev til LMK, Øvre Slottsgate 2 B, 0157 Oslo. Verre er det ikke!
Det skal vi (jada, det er fler enn meg som holder på :)) klare. Så spørs det om, og i så fall hvilke forpliktelser det hører med. En snakk med noen som er inne i systemet hjelper nok. Emnet er på ingen måte nytt.

Takk for oppklaring omkring alarm!
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by epifant »

Image

Hva er nytt på innmeldingsfronten? Gunstig LMK-forsikring vil jo unektelig være et pluss for både nye og eksisterende medlemmer. Etterspørres fra denne kanten ihvertfall :D
Last edited by epifant on Fri 20 Apr, 2012 16:56, edited 1 time in total.
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by rundgren »

epifant wrote:http://images.encyclopediadramatica.se/ ... _hippo.jpg

Hva er nytt på innmeldingsfronten? Gunstig LMK-forsikring vil jo unektelig være et pluss for både nye og eksisterende medlemmer. Etterspørres fra denne kanten ihvertfall :D
Ingenting nytt. Det er på sakslista til styremøte kommende uke, men der er det _mye_ annet også, så det er ikke sikkert vi får tid. I så fall blir det bumpet til neste møte.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by epifant »

Er det noen argumenter MOT å bli LMK-tilknyttet? Koster det penger? Jeg bare spør, for jeg har ikke peiling :mrgreen:

EDIT: Jeg jobber mye netter, og har således endel ledig tid frem mot høsten. Etter det er det mer usikkert, men til da har jeg ihvertfall mulighet til å ta på meg oppgaver som krever tid. Sortering av lister eller liknende. Gi lyd om det skulle være behov for noe!
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: LMK - "blivende klassiker"

Post by fido »

Norsk 2CV-klubb ble medlem i LMK høsten 2010. Ettersom majoriteten av rullende 2CVer faktisk har ganske lik alder som CX hadde vi sittet på gjerdet en del år før vi tok skrittet. Den største fordelen med LMK er jo veteranforsikringen, og det er litt viktig at man treffer sine medlemmer på hjemmebane når man forplikter klubben til et slikt medlemskap. LMK er en god porsjon messing og slangefylte dekk, men etter hvert som veterangrensa kryper oppover 80-tallet vil jeg absolutt mene at CX-klubben bør vurdere dette.

Fritt etter eget hode er erfaringene slik:

Krav:
* Klubben må ha (levere) revidert regnskap og årsberetning og rapportere inn antall betalende medlemmer.
* Klubben må ha et valgt styre, og ha vedtekter eller formålsparagraf hvor det går fram at klubben jobber for å ivareta motorhistoriske kjøretøyer.

Fordeler:
* Tilgang til LMK-forsikringene. Både veteranforsikring (helforsikring med kasko og fri kjørelengde til ca 500 kroner pr år (noen begrensninger gjelder)), blivende klassiker, som dekker biler 15-30 år (men krever at man har en lmk veteranforsikring) og en rekke andre gunstige forsikringer som dekker lagring, restaurering osv.

* Makt bak kravene. Hvis man er enige i det LMK står for og arbeider for bør man jo også sørge for å øke head counten :)

* Gunstige priser på it-system for medlemsregister/fakturering. (Aner ingenting om hvor bra eller dårlig dette fungerer)

* Klubben får noen kr utbetalt for hver nytegning av forsikring gjennom klubben

"Ulemper":
* Det koster 20 kr pr år pr klubbmedlem

* Klubben må etablere opp et nettverk med besiktigelsesmenn, samt en forsikringskomitè som skal gjennomgå og anbefale/avvise forsikringssøknader. Hvor mye arbeid dette er avhenger jo av hvor hardt man pusher forsikringer. Her er det mulig å samarbeide med andre klubber, jeg har begynt å få taket på papirmølla og stiller gjerne opp i Østlandsområdet.

* Leser man Norsk Motorveteran ser man at det ikke er alle som er helt enige i det LMK står for og arbeider med. Selv om det er bra med innspill utenfra, og bør være rom for uenigheter er jeg nok av den oppfatning at man bør bestrebe seg på å legge energien i konstruktive innspill framfor destruktiv kritikk. Sittende styre i LMK ser imidlertid ut til å være en bra gjeng, og de har fått utrettet mye de siste årene, så jeg velger å se forbi og utenom sutrekoppene.

Ellers finnes det sikkert andre enn meg som har mer og bedre peiling på LMK her. ;)
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Post Reply