Rammedragere og innerskjermer

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Rammedragere og innerskjermer

Post by Black Lemon »

Da var det tid for EU-kontroll igjen og ikke uventet begynner rusten å bli et problem. Venstre innerskjerm foran er så dårlig at det er vanskelig å finne feste for batteriet. Dermed blir det en 2er feil på dette. I tillegg begynner rammedragerne å bli dårlige selv om de nok holder en stund til. Rammedragere var i alle fall tidligere mulig å få tak i. Er det noen som vet om det er mulig fortsatt? Innerskjermer er det kanskje værre med så jeg får sjekke om jeg kan få sveiset inn noe friskt metall her.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by gopp »

Jeg mener det finnes noe på klubblageret. Dersom jeg husker riktig, reddet vi en frontseksjon med "kassettene" (bokskostruksjonen under batteri og LMM). Det er en overkommelig jobb å bytte disse komplett, men mye arbeid å gjenskape platekonstruksjonen mot rammevangen og over plasten som fører luft til bremsene.
Er det rammevangene (den som originalt er lakkert brun, og som tauekrokene er festet til) som er rustne, eller er det sideveggen på "kassettene"? Rammevanger finnes nok også, men det er vel ikke så ofte de er rustne, og resten av bilen fremdeles er noenlunde hel.

Få bilen sveiset opp igjen, og saus den inn med Owatrol og sagkjedeolje, så kan du nyte den noen ti-år til.

Det er planlaget en tur til Gran ganske snart, så det er en fin anledning å ta i et tak samtidig som du får kartlagt litt hva som finnes på Nord-Europas største CX-lager.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by jonsto »

Kasettene under batteriet og LMM er å få hos CXbasis.
Hvis du med rammedrager mener det som tauekroken sitter i så er det en del av framramma. Å bytte framramme er jo kurant. Å få tak i en bra slik er vel også enkelt. de fleste er ok. Alle rammene til 25 motorene er like.

Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:Kasettene under batteriet og LMM er å få hos CXbasis.
Hvis du med rammedrager mener det som tauekroken sitter i så er det en del av framramma. Å bytte framramme er jo kurant. Å få tak i en bra slik er vel også enkelt. de fleste er ok. Alle rammene til 25 motorene er like.

Mvh
Ja jeg så at CX-basis hadde både kassetten under batteriet og komplette innerskjermer, men det står at innerskjermen er for modeller frem til 6/82. Er det noen forskjell på serie 2 innerskjærmer og serie 1? Innerskjermen på venstre side er rusten og dårlig og batterikassetten er nesten helt borte av rust. Det er derfor fristende å skifte hele innerskjermen, men det er nok mye jobb.

Jeg var nok litt upresis når jeg sa rammedragere. Jeg har ikke sett hvor mye rust det er, men jeg tenkte på de to langsgående dragerne som går fra framramma til bakramma. Disse tror jeg var å få tak i for noen år siden.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by pål »

var det i -82 forstilling og skjermer ble breddet?? ellers er det litt forskjell på s1 og s2 i og med plastgangere og andre ytterskjermer, tror ikke forskjellen er større enn at det lar seg "justere" ( er vel bl.a. et hakk i fremre ytterkant )
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by Sturla »

"longerons" til salgs her, ser fine ut.
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=17_s
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by rundgren »

Det er sånne det er snakk om, ja. Finnes på delelageret:
http://www.flickr.com/photos/78742229@N ... 6463497946
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by jonsto »

rundgren wrote:Det er sånne det er snakk om, ja. Finnes på delelageret:
http://www.flickr.com/photos/78742229@N ... 6463497946
For ordens skyld, så er også disse like på Berline og Break.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by Black Lemon »

Da har jeg fått batterikasse og innerskjerm fra CX-Basis, men det lille stykket under batterikassa kunne de ikke skaffe. Jeg kan kanskje få laget til noe der, men om noen har noen andre tips, mottas de gjerne.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by gopp »

Black Lemon wrote:Da har jeg fått batterikasse og innerskjerm fra CX-Basis, men det lille stykket under batterikassa kunne de ikke skaffe. Jeg kan kanskje få laget til noe der, men om noen har noen andre tips, mottas de gjerne.
Er det delen som sitter på undersiden av bilen, på oversiden av plastplaten som styrer lufta inn til bremsene du sikter til? Denne har en litt vrien fasong å lage til, dersom du skal ha det korrekt. Jeg mener fremdeles raskeste vei til målet er å bytte hele denne bokskonstruksjonen fra en som ikke er rusten. Selv har jeg sånne liggende, men tror nok jeg trenger dem selv. Klubben har trolig et sett også.

Erik Serierstad har noen flinke folk som kan forme plater, så de klarer sikkert å lage et sett til deg.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by Black Lemon »

Er det delen som sitter på undersiden av bilen, på oversiden av plastplaten som styrer lufta inn til bremsene du sikter til?
Ja det er den jeg mener. Synd CX-basis ikke kunne skaffe den, men de har til serie 1. Kanskje den kan brukes?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:
Er det delen som sitter på undersiden av bilen, på oversiden av plastplaten som styrer lufta inn til bremsene du sikter til?
Ja det er den jeg mener. Synd CX-basis ikke kunne skaffe den, men de har til serie 1. Kanskje den kan brukes?
Har du bilen og et passelig stykke blekkplate burde det ikke være noe problem å lage denne. Den er jo også helt skjult av plast.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Rammedragere og innerskjermer

Post by Black Lemon »

Da har CX fått sveiset på plass ny venstre innerskjerm og batterikasse. Nydelig arbeid. Bilen levert tirsdag morgen og ferdig torsdag ettermiddag. Da er det bare å få gjennomført etterkontrollen for eu-godkjenning og vi kan kjøre CX i to år til.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply