Problemer med å få start.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
sigge
Posts: 5
Joined: Fri 15 Apr, 2011 15:52

Problemer med å få start.

Post by sigge »

Hei!
Har en Citroen CX 1985 TRI. Jeg får ikke start på den. Det er slik at motoren bare går rundt og rundt men motoren tenner ikke. Er det noen tips til ev. feil.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Problemer med å få start.

Post by jonsto »

Går bensinpumpa? Den beste måten å finne ut om det er bensin eller gnist som manglert er å sprøyte startgass inn gjennom der den tynne slangen er satt på ved gasspjeldet.Tenner den på startgass mangler den bensin. Hvis ikke er det mest sannsynelig at gnisten er vekke. Finn ut av dette først så slipper du å feilsøke begge systemene.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Problemer med å få start.

Post by Göran W »

...... och gärna även beskrivning av hur felet uppstod. Under körning? Efter att ha stått en längre tid? Eventuella andra elfel?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Problemer med å få start.

Post by pål »

Litt avhengig av hvor bil-kyndig du er selvsagt ; Men ofte kan det være lurt og få en med litt kjennskap til CX'er til å komme å se på den. Hvor holder du til?
Antall mulige feil er relativt stort, og etter din beskrivelse av problemet vet jeg om mange forskjellige ting som kan være feil.

OM du ikke er redd for å prøve litt selv vil jeg råde deg til å prøve som Jon skriver lenger opp her. Om du ikke forstår hva han mener, tror jeg du bør få en annen til å stikke innom deg :)
har masse Citroèn:-)
sigge
Posts: 5
Joined: Fri 15 Apr, 2011 15:52

Re: Problemer med å få start.

Post by sigge »

Takk for svar!
Jeg er bare 14 år, men kjenner bilen godt og min mor har hatt bilen i 11 år. Nå er det jeg som har tatt over bilen. Jeg kan mekke endel på bilen. Jeg har prøvd med startgass fra før av men ingen nytte det har pleid å fungere før. Har også brukt WD40 på noen el-kontakter som er under reservehjulet, det har også pleid å fungere men ikke denne gangen.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Problemer med å få start.

Post by Göran W »

WOW! 14 år och Cx-ägare!!! Härligt! Var rädd om bilen!
Om starttgas inte hjälper alls(?) dvs den ger inte några tändningar, så handlar det om elektriskt fel. Prova att rengöra kontakterna vid tändboxen (på innerskärmen bakom batteriet), till ÖDP-givare (två givare med kontakter i svänghjulskåpan) samt på ett stort, blått relä (till bensinpumpen) som ligger i en plastpåse bakom höger strålkastare (i ett hål i skärmen).
Bästa sättet att rengöra dessa är att ta isär kontakterna, spreja med elektronikrens och sedan smörja in med fett och sätta ihop dem igen.

LYCKA TILL och fortsätt fråga!!!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Re: Problemer med å få start.

Post by TransMedia Int. »

WD40 er ikke det helt store å bruke på elektriske kontakter, nevnte elektronikkrens er bedre da.
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
Post Reply