Tips til verksted/kyndige?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Tips til verksted/kyndige?

Post by Tom Blond »

Hei,

det ble noen småfeil på eu-kontroll - så min -84 CX trenger tilsyn.
Så da lurer jeg på om noen har tips til verksteder/entusiaster i Oslo-området som kan ta en titt på denne.
Blant det som er påpekt er bremserør (rust - usikker på om dette er overflate eller ikke)
Ellers har det lekket LHM-væske hver gang bilen har vært på bukk (i etterkant - er dette en feil noen gjetter hva skyldes?)
(Har resultert i en feil - oljelekkasje)
Takker og bukker for tilbakemeldinger!
Alternativt går bilen for salg - ta kontakt.

Tomas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by jonsto »

Dette var jo ikke stort. Klarer du ikke å finne noen som kan hjelpe deg med dette så bor du på feil kant av landet. Verkstedene har en lei praksis med at de kaller alle rørene for bremserør. Men selv om du bytter 90% av alle hydraulik og bremserør så blir det jo ikke mer enn rundt 2000,00 for rørene, og da er de rustfri. Pluss skiftingen forstås. LHM lekasjen er jeg nesten sikker på kommer fra en returslange. Denne kan enkelt fikses.
I verste fall så får du ta en Surnadalstur. ;-)
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by citro1cx »

Tom Blond wrote:Hei,

Ellers har det lekket LHM-væske hver gang bilen har vært på bukk (i etterkant - er dette en feil noen gjetter hva skyldes?)
Tomas
Om du greier å lokalisere LHM lekasjen f.eks midt under bilen ved den andre tverrbjelken på ramma, er det stor sannsynlighet for en returslange lekasje.

Om det er rørene som går fra motorommet og ut til hjulbuen, er det vanlig at disse ruster. Disse får du kjøpt rimelig, og de er relativt enkle å skifte selv.

Som Jonsto skriver, dette var jo nesten ingen ting, og det skal ikke koste allverden å få fikset dette.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by Frank V »

Dette var et overkommelig resultat av PKK for såpass gammal bil.

Om du er i beit for verksted/kyndige, kan jeg anbefale deg Bilmaker'n på Lierstranda ved Drammen. Jeg har brukt ham flere ganger og kommer til å fortsette med det. Han har arbeidet hos Citroën i nærmere to tiår, før han startet for seg selv for noen år siden. Han kan i alle fall XM, og ingenting tilsier at han ikke skulle kjenne CX. Tlf. er 32850222.
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by tronde »

Frank V wrote:Dette var et overkommelig resultat av PKK for såpass gammal bil.

Om du er i beit for verksted/kyndige, kan jeg anbefale deg Bilmaker'n på Lierstranda ved Drammen. Jeg har brukt ham flere ganger og kommer til å fortsette med det. Han har arbeidet hos Citroën i nærmere to tiår, før han startet for seg selv for noen år siden. Han kan i alle fall XM, og ingenting tilsier at han ikke skulle kjenne CX. Tlf. er 32850222.
Kåre kan CX. Problemet for ham er nok deler, med der er det jo nok av andre som kan bidra.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by n10516 »

Om problemet ikke er løst: Jeg har benyttet Bogstad Bilservice på Aurskog til mindre jobber. De kommer ikke i kategorien CX fagfolk, men er et lite verksted med dyktige folk som gjerne hiver seg på en CX og gjør ryddig og greit arbeid til en svært OK pris.

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by jonsto »

n10516 wrote:Om problemet ikke er løst: Jeg har benyttet Bogstad Bilservice på Aurskog til mindre jobber. De kommer ikke i kategorien CX fagfolk, men er et lite verksted med dyktige folk som gjerne hiver seg på en CX og gjør ryddig og greit arbeid til en svært OK pris.

Vidar
Siden "vanelige Citroënverksteder" knappest vet hvordan en CX ser ut så bør slike verksteder fremheves og oppskattes. :D :D
Mvh
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by Tom Blond »

Takk for gode svar - da får jeg forhåpentligvis styr på bilen de nærmeste ukene:)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by mads »

Greier vi å skrape sammen en liste med ok verksteder? Bilmakeren på Lierstranda, Mekonomen i Vestby, Øverland Dekk&bil i Molde, Bil&Speed på Notodden - plasser som har sett en CX før, ikke lurer på hva det grønne er og ikke sjekker håndbrekket på bakhjulene..

Mener XMklubben har en liste på sine hemmelige sider, sammen burde vi klare en liste. Ikke alle liker samme verksted, ikke alle bruker verksted, ingen er gratis. Min tanke var å finne ut hvem som kjenner en lhm-bil når de ser en.
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by Helge S »

mads wrote:Mener XMklubben har en liste på sine hemmelige sider, sammen burde vi klare en liste.
Jeg synes vel denne måten å skrive "hemmelige sider" om XM klubben kan virke litt nedlatende Mads. Ikke er sidene hemmelige heller for hemmelig er ting man ønsker å få tilgang, men ikke kan få tilgang til. De medlemsinterne sidene til XM-klubben kan ALLE få tilgang til ved å betale 200 kr (som altså betyr å bli medlem). XM klubben har valgt at det skal være klare fordeler ved å være medlem - det skal lønne seg å bidra til fellesskapet i klubben og det har til en viss grad også bidratt til at klubben har klart å samle sammen ganske store mengder teknisk informasjon (på elektronisk format på web) til glede for medlemmene. Ellers delte vel XM klubben litt slik verkstedinfo i et nummer av Citrophile.

Men nok om det. Jeg synes det er en meget god ide du trekker fram mht å lage en liste med anbefalte CX-verksted for et verksted som eksempelvis er gode på XM trenger ikke nødvendigvis å være gode på CX selv om sikkert noen er det også :D
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by mads »

Helge S wrote:Jeg synes vel denne måten å skrive "hemmelige sider"
Ikke ment slik. Kom på Aunan (ved Orkanger eller noe sånt?) i mellomtiden. Og jeg tenkte ikke spesifikt modell, mer verksteder som ikke anbefaler å skrote biler som såvidt er ute av handelen
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by epifant »

Det finnes flere karttjenester på nett hvor man kan lage kartbilder med eget innhold. For eksempel plassering av verksteder (eller hjelpsomme frivillige) som kan CX.
Er man på bilferie og får trøbbel kan man enkelt sjekke kartet, uten å måtte vente på svar på forumet eller ringe opp gode hjelpere på forumet midt på natta (ting skjer jo alltid når det passer dårligst).
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by rundgren »

epifant wrote:Det finnes flere karttjenester på nett hvor man kan lage kartbilder med eget innhold. For eksempel plassering av verksteder (eller hjelpsomme frivillige) som kan CX.
Er man på bilferie og får trøbbel kan man enkelt sjekke kartet, uten å måtte vente på svar på forumet eller ringe opp gode hjelpere på forumet midt på natta (ting skjer jo alltid når det passer dårligst).
Denne idéen liker jeg!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by epifant »

Da bruker jeg nattevaktene i helga på å samle sammen det jeg kan finne av verkstedtips og lager et eget Google-kart (om ingen har noen innvendinger).
Om noen "sivile" føler seg kompetente og ønsker å stå på en slik oversikt kan de sende meg en pm.
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tips til verksted/kyndige?

Post by rundgren »

epifant wrote:Da bruker jeg nattevaktene i helga på å samle sammen det jeg kan finne av verkstedtips og lager et eget Google-kart (om ingen har noen innvendinger).
Om noen "sivile" føler seg kompetente og ønsker å stå på en slik oversikt kan de sende meg en pm.
Kjempebra!
Si fra hvis du trenger noe hjelp/input (PM).
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply