Hva bruker man på vinyltak?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Hva bruker man på vinyltak?

Post by RolandM »

Skal vi se...

Autoglym bilshampoo, innkjøpt
Autoglym Super Resin Polish, innkjøpt
Autoglym High Gloss Protection, innkjøpt
Autoglym stål- og krompolish, innkjøpt
....men hva bruker man på vinyltaket? Jeg har aldri hatt et før! Det eneste produktet som sto hos Bilextra i Kristiansund var en eller annen renovator fra Meguire som så litt vel heftig ut til å brukes på vinylen på en 76 Prestige. Den skal vel ha ett eller annet med kun lett rensende effekt, og som også "nærer" materialet?

Noen gode forslag til et godt produkt som er lett tilgjengelig, også i de perifere provinser?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Hva bruker man på vinyltak?

Post by epifant »

Hmm...Polytrol? Finnes som regel på de fleste velassorterte malingssjapper. Holdbarheten skal være langt bedre enn vanlige "black wax"-produkter. 50/50-bilde fra en test på detailersclub.no:

Image
Last edited by epifant on Tue 31 May, 2011 18:14, edited 1 time in total.
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva bruker man på vinyltak?

Post by jonsto »

Eller det som brukes på innvendig vinyl. Stoff beregnet på skinnseter vil vel også fungere vil jeg tro. Må være noe med litt fett i. Det er det som holder vinylen myk og frisk.
Må jo være en oppgave for demoen på Sandmoen. Han har helt sikkert dette produktet med seg: http://www.norskprol.no/sider/produkt.a ... r&submeny=

Mvh
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Hva bruker man på vinyltak?

Post by Prestige1 »

Stoffet jeg vil anbefale heter: Turtle Wax Black Støtfanger Polish. Det er fornyer for: "alle sorte overflater, støtfangere, pyntelister, gummi, vinyl og plast. Obs bruk gummihansker, ellers får du hender som minner om en afronordmann (kan vel ikke bruke det gamle ordet som begynner på n.. her). Jeg gikk over mitt tak og svarte gummidetaljer med dette. Resultatet ble over all forventning. Hvor bestandig behandlingen er får tiden vise, men foreløpig ser det perfekt ut. Selv etter vask med bilshampo.

Tor Erik
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
Post Reply