Delemangel

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Delemangel

Post by Black Lemon »

Jeg begynner å innse at livet med CX begynner å bli utfordrende med tanke på tilgang på deler. Når selv tyskerne i CX-basis må melde pass, begynner det å bli vrient. Jeg tenker da spesielt på det å ha CX som bruksbil gjennom hele året slik jeg har selv om jeg kjører bare rundt 5.000 km med den. Det jo som en god flaske vin; jo bedre bin, desto mindre kvantum har man behov for å drikke. Jeg har jo nå i over 21 år kunnet synke ned i de myke CX-setene etter en lang skitur i marka, og jeg har jo registrert at antall CXer på parkeringsplassene de siste årene har begrenset seg til min. Det er trist når man forstår at det nærmer seg en slutt. Det blir jo som å skulle skille seg fra en hund, men vi holder nok ut en stund til.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Delemangel

Post by jonsto »

Hvor mange delebiler vil du ha? 8 - 10 stk? Bare kom og hent. :-)
Mvh
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Delemangel

Post by knut »

Lageret til CXklubben er stappfullt av deler. Problemet er at hyllene er fulle og rommet mellom hyllene er stappfulle slik at det ikke er mulig å finne ut hva som er der. Det er heller ikke mulig å begynne å sortere fordi nesten halve lagerplassen er opptatt av biler som er lagret der.
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Delemangel

Post by knut »

knut wrote:Lageret til CXklubben er stappfullt av deler. Problemet er at hyllene er fulle og rommet mellom hyllene er stappfulle slik at det ikke er mulig å finne ut hva som er der. Det er heller ikke mulig å begynne å sortere fordi nesten halve lagerplassen er opptatt av biler som er lagret der.

Etter det jeg veit eier ikke klubben noen biler.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Delemangel

Post by gopp »

knut wrote:
knut wrote:Lageret til CXklubben er stappfullt av deler. Problemet er at hyllene er fulle og rommet mellom hyllene er stappfulle slik at det ikke er mulig å finne ut hva som er der. Det er heller ikke mulig å begynne å sortere fordi nesten halve lagerplassen er opptatt av biler som er lagret der.

Etter det jeg veit eier ikke klubben noen biler.
Klubben eier minst en bil, og de andre plassene blir leid ut for å spe på den dårlige økonomien til klubben. Dessuten leier to medlemmer deler av lokalet direkte fra bonden som eier det (men det står klubbdeler også der).

Ikke gi opp bilen din riktig ennå Lemon. Jeg ville kanskje vurdert å ha den som en sommerbil, for det tærer langt mindre på bilen. Deler til CX er enkelt sammenlignet med andre biler. Selv har jeg en bil det er produsert 430 stk. av, men selv der finner jeg det jeg trenger, bare jeg bruker kontaktnettet.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Delemangel

Post by Black Lemon »

Ikke gi opp bilen din riktig ennå Lemon.
Neida, jeg gir den nok ikke opp ennå. Jeg blir nok snarere enda mer innbitt på å beholde den og fortsatt kjøre den. Den går jo ikke så mange kilometer i året og bare jeg får orden på rusten så bør den kunne holde lenge ennå. Kanaler skiftet jeg for noen år siden og rust i bagasjerommet ble tatt samtidig.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Delemangel

Post by epifant »

3D-scannere er å få kjøpt over disk i norge for under 4000,- og prisene på 3d-print går bare nedover. Legg til at 3D-print av metall heller ikke er veldig langt unna, så begynner det å bli relativt overkommelig igjen :mrgreen:
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Delemangel

Post by n10516 »

HÆ????
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Delemangel

Post by Black Lemon »

epifant wrote:3D-scannere er å få kjøpt over disk i norge for under 4000,- og prisene på 3d-print går bare nedover. Legg til at 3D-print av metall heller ikke er veldig langt unna, så begynner det å bli relativt overkommelig igjen :mrgreen:
Det minner meg om en materiefaks som var under utvikling tidlig på 1990-tallet. Med den skulle man kunne fakse fysiske gjenstander og personer over lange distanser. Dessverre ble prosjektet motarbeidet av fly- og transportindustrien.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Delemangel

Post by gopp »

3D scannere som bygger deler i plastmaterialer blir snart vanlig allemannseie, men de som ved hjelp av laser sveiser opp deler fra metallstøv koster nok fremdels for mye. Det artige med disse avanserte sveisemaskinene er at de muliggjør å lage deler lettere og kraftigere enn det som er praktisk mulig med både støpe- og maskineringsmetoder.

Jay Leno snakker litt om det her:
http://www.youtube.com/watch?v=ggvzcGdZsTc
Gopp
-----------------
Har no' CX
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Delemangel

Post by epifant »

En annen praktisk ting er at man kan gjøre nødvendige (eller unødvendige) forsterkninger eller endringer av originaldelene før man printer ut nytt. Mulighetene er allerede omfattende, og blir stadig flere. Googler man "3d print" står det nettbaserte firmaer i kø for å printe 3D-filene for deg :D

Image

EDIT: brukt 3D-scanner til 1500,- her: http://www.storedyret.com/forum/viewtop ... =20&t=4146
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Delemangel

Post by dagmatti »

Hei,

hva er prisen sånn ca for å printe plastdeler? Er det bare å lage produksjonsfiler med f.eks. solidworks og sende? F.eks. ny støtfanger, nytt plasthus til sidespeil, og ny grill. Kanskje jeg kunne printet et par skvettlapper bak til min gamle cx også. :D


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Delemangel

Post by tronde »

dagmatti wrote:Hei,

hva er prisen sånn ca for å printe plastdeler? Er det bare å lage produksjonsfiler med f.eks. solidworks og sende? F.eks. ny støtfanger, nytt plasthus til sidespeil, og ny grill. Kanskje jeg kunne printet et par skvettlapper bak til min gamle cx også. :D


-m

Litt finpuss på denne http://reprap.org/wiki/Main_Page og du er i gang
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Delemangel

Post by epifant »

Prisen avhenger av material, og oppgis som regel i dollar per kubikkcentimeter medgått materiale. Søk litt rundt, prisene varierer endel.
En på StoreDyret har laget en MakerBot Thing-O-Matic ( :lol: ) som havnet på ca 11 000,-. Gopps "snart" er med andre ord like om hjørnet 8)
EDIT: Robonor.no selger MakerBot kits til 8990,-!

Image
Last edited by epifant on Wed 15 Jun, 2011 15:36, edited 2 times in total.
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Delemangel

Post by rundgren »

dagmatti wrote:Hei,

hva er prisen sånn ca for å printe plastdeler? Er det bare å lage produksjonsfiler med f.eks. solidworks og sende? F.eks. ny støtfanger, nytt plasthus til sidespeil, og ny grill. Kanskje jeg kunne printet et par skvettlapper bak til min gamle cx også. :D
-m
Pris = dyrt. Og det er også et spørsmål hvor solid materialet og dermed det ferdige produktet er..
Jeg sjekka litt rundt om det kunne gått an å få printet hjulkapsler i Turbo-design til å klipse på 15-tommers stålfelger, men det ble over 1000 kroner per stykk - og nokså sikkert ikke vellyket på første forsøk.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply