Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by mads »

rundgren wrote:Løsna litt på hydraulikkpumpa og prøvde å få inn skruen igjen, noe som gikk greit, men fikk den ikke til å entre gjengene inni motorblokka.
Er det noe spesielt med denne skruen?
Si det.. Bytta dynamo på TGI i vinter, trangt og trasig arbeidshøyde, men ellers greit. (Regner med du har løsna reima? Ellers blir det nok litt trangt)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by pål »

Det er ikke gjenger i blokka.
har masse Citroèn:-)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by hl »

rundgren wrote:Løsna litt på hydraulikkpumpa og prøvde å få inn skruen igjen, noe som gikk greit, men fikk den ikke til å entre gjengene inni motorblokka.
Er det noe spesielt med denne skruen? Noen tips utover å rengjøre skrue og prøve igjen? Vurderer å ta hydraulikkpumpa helt ut for å få skikkelig godt med arbeidsrom nedi der - er det å anbefale? Tenkte det burde gå an å gjøre uten å løsne rør?
Skruen skal entra ein muttar som sit i ein brakett på dynamoen. Det kann vera svært plundrete å få denne til å entra gjengene i staden for yta honom utor.
(Det kann henda du hev mista muttaren. :( )

Image Image

Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by jonsto »

Ja, denne mutteren er en "artig" liten detalj blant flere som gjør det dyrt å skifte dynnamo på et verksted der de ikke har peiling på systemet.
Skruen er spisset i gjengeenden. Hodet er 21 mm om jeg ikke husker feil.
Min metode:
Sett fast mutteren ved hjelp av maskeringstape. Ikke sett tape over hullet der skruen skal inn. (På andre siden er det ikke så nøye). Skyv inn skruen og beveg dynamoen til du kjenner at skruen treffer i hullet. Siden den er ganske godt spisset kjenner du dette. Press pent på hodet til skruen med en skrutrekker samtidig som du skrur med nøkkelen. Husker i farten ikke om det er den åpne enden eller stjerna jeg bruker. Men den entrer da som regel gjengene uten problemer.
Bytter vel dynamo på ca. 30 min.
Ja, og så en ting til, har du mistet mutteren så ring meg. ;-)
Mvh
Post Reply