Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by rundgren »

..men noen feil ble det. Tips mottas med takk.

* Lekkasje fra fjæringssylinder høyre side.
* Dårlig virkning "støtdemper" bak..
* Håndbrekk for dårlig.

I tillegg så har eksosen gått opp i diverse sveiser og må byttes, Bilens Eksos lager anlegg (deler finne visstnok ikke) men skal ha nesten fem tusen for jobben...

Lurer mest på de to første punktene: Hvordan fikser jeg sylinder? Må den byttes, og hvordan får jeg i så fall gjort det til en grei pris? Har han rett i at dempinga bak er dårlig - bilen er myk så både trykk i kulene og bærearmer tror jeg er OK - kontrolløren mente at det var for dårlig dempevirkning. Hvordan finner jeg ut om han har rett, og hva kan problemet være? Kuler?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by pål »

Ventilene som sitter i kula slites med åra, med det resultat at dempingen blir for dårlig, man har gjerne en myk, og kanskje litt for "svømmende bil ;)
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by rundgren »

pål wrote:Ventilene som sitter i kula slites med åra, med det resultat at dempingen blir for dårlig, man har gjerne en myk, og kanskje litt for "svømmende bil ;)
Aha, da er det bare å bestille to nye kuler bak..
Bestilt akkumulatorkule også - den synker veldig fort ned bak når jeg slår av motoren.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by jonsto »

Lekasjen tror jeg skyldes enten hull på mansjett eller lekasje rundt retur slangen. I alle tilfeller kan det løbnne seg og skifte mansjetten.
Støtdemper funksjonen sitter som Pål sier, i ventilen i kula. Om kula er fyllt med gass flere ganger er det nok mulig at ventilen er slitt. Men, den blir også myk bak om gummi "tårnene" som opphengsarmene går i mot er slitt løs eller borte.
Håndbrekket er det nok bare og justere. Men gjør det "etter boka". Skift eventuelt klossene og "move" opp leamikken. Den bruker og sette seg.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by rundgren »

jonsto wrote:Lekasjen tror jeg skyldes enten hull på mansjett eller lekasje rundt retur slangen. I alle tilfeller kan det løbnne seg og skifte mansjetten.
Støtdemper funksjonen sitter som Pål sier, i ventilen i kula. Om kula er fyllt med gass flere ganger er det nok mulig at ventilen er slitt. Men, den blir også myk bak om gummi "tårnene" som opphengsarmene går i mot er slitt løs eller borte.
Håndbrekket er det nok bare og justere. Men gjør det "etter boka". Skift eventuelt klossene og "move" opp leamikken. Den bruker og sette seg.
Mvh
Noen som har lyst på oppdrag? :-)
Fullt her for tida med flytting ++
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by RN »

De er nok mansjetten bak på demperen(var i grenseland da eg var der)
På venstre side er mansjetten ny,og de er faktisk XM mansjett, som passer utmerket.
Klåsser til håndbrekket var nye,så de er sikkert bare justering.
De med dempingen,skjønner eg ingen ting av,får den var da opptimal .
Men er de sikkert at kontroløren har peiling på så god fjæring?
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by n10516 »

Ja, mitt standardspørsmål er: Hvor er kontrollen tatt? :?

Å ta kontrollen på et bilverksted er risikosport, de er som oftest på jakt etter feil. Jeg har ved en anledning også tatt en av Oslos store Citroën forhandlere som ligger på Økern i svindel i forbindelse med en EU-kontroll ved at de hadde anført perfekt del som defekt. De ga seg uten videre, men ble gjort oppmerksom på at aldri ville se meg igjen og at jeg ikke ville holde dette skjult.

Jeg tar nå alle EU-kontroller hos NAF, der kan jeg være med - og får diskutert evt. funn med testeren på stedet. Derved kan vi også få oppklart eventuelle usikkerheter hos testeren som skyldes manglende modellkompetanse. Og det har hendt at jeg har bemerket feil testeren IKKE har sett. Som regel er en slik EU kontroll rett og slett hyggelig og morsom, om testeren har den rette sansen og mange har det! :?

Derfor: Ikke ta alt for god fisk. Følg med -og er du i tvil om en angitt feil er riktig påvist, gå til et annet sted, eller gå tilbake og diskuter det med den som har gjort testen. Om en viser genuin interesse for å ivareta sikkerheten, kan det være svært vellykket. Tross alt, vi ønsker jo at bilen skal være i orden, gjør vi ikke? :D

De tekniske rådene du har fått kan jeg ikke gjøre bedre! 8) :shock: :oops: :D


Lykke til med å rette 2-er feilene dine!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by ingkogni2 »

Jeg var på EU-kontroll med Athenaen min for ca 5 år siden, og da mente først NAF-kontrolløren at fjæringa bak var alt for myk, men etter lit argumentering om at det er slik bilen er, og at jeg nettop hadde satt på splitter nye comfort-kuler (ekstra myk) på alle fire hjul, så ga han seg. Både jeg og fader'n tar alle EU-kontroller på NAF, av samme årsaker som nevnt ovenfor: man får være med under kontrollen, og det går ann å forklare hvorfor ting er som de er når det faktisk skal være sånn... Har også fått gratis etterkontroll der samme dag som opprinnelig kontroll da jeg ble underkjent pga feil hastighetskode på dekkene... Dro hjem og dro ut piggen på vinterdekkene, siden M+S dekk kunn trenger godkjenning til 160 km/t uansett hva vognkortet sier om hastighet... Eneste dem ikke helt har peiling på er kontroll av forrstilling på CX... Den kontrollerer dem med motoren igang, og da finner man ikke slakke i øvre opphengskuler, svingarmslager forran, eller bak....

Jeg vil tippe at den aktuelle kontrolløren ikke helt veit hvordan fjæringa på disse bilene skal være...

Ville prøvd og ta en ny kontroll på annet verksted/NAF og forklare kontrolløren at det skal være sånn ang myk fjæring...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by seggan »

Mht eksosanlegg ville jeg sjekket med Svendsen Bileksos, har meget bra erfaring med dem :)
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by BEO »

Enig i ovenstående - Svendsen Eksos er meget greie å ha med å gjøre.

Når det gjelder EU-kontroll tar jeg den både på hverdags-Citroënene og på veteranbilene (både den gang jeg hadde Citroën og nå med andre bilmerker) hos det lokale Citroënverksted Abrahamsens Auto. Jeg er meget fornøyd med dem og har aldri hatt grunn til å mistenke dem for noe som helst, tvert om. Det er trist dersom det finnes Citroënverksteder som prøver å lure kundene, det skader ryktet for alle verkstedene når slikt kommer ut. Dessverre.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by rundgren »

Tusen takk for gode svar!

Kontrollen ble faktisk tatt av NAF på Hasle. Når jeg var der med TRSen for to år siden traff jeg en CX-kjenner som hadde jobbet på Citroën verksted og selv kjøpt seg ny TRS ny i 1987..
Denne gangen var det så som så med CX-kompetansen, det ble kengurukjøring inn i bremsekontrollen, han fant ikke døråpneren innenfra og måtte forklares hvorfor det ikke gikk an å vri på fremjulene for hånd.. Han kontrollerte også forstillinga med motoren i gang som IngKogni2 sier..

Når det gjelder fjæringa bak så protesterte jeg og mente bilen skulle være sånn, men han fikk en annen kar til å se på mens han gynga for harde livet, mente han hadde kontrollert mange "sånne biler" før og at de ikke skulle gynge fullt så mye.. Usikker på om han har rett eller ei, men når han sto og herja for harde livet med bilen på bukk kunne jeg kanskje være enig i at det tok litt vel lang tid før gynginga ga seg. Han mente forøvrig at fjæringa bak ville bli mer riktig hvis jeg fikset lekkasjen i sylinderen framme. Fikk ikke helt det til å henge på greip, egentlig..
Bør uansett ha ny akkumulatorkule bak, så kan vel få byttet også..

Takk for tips om mansjett, Rune. Er vel ikke den største jobben?

Har vært hos Bilens Eksos på Løren (http://www.eksosanlegg.no) noen ganger nå, og er fornøyd med servicen der. De har sveisa ihop eksosen tre ganger, og det har jeg betalt 300 kroner til sammen for. Gjort avtale om at de skal lage og montere nye rør og fremre potte fra manifold og til bakpotte for 4800 kroner. Skulle hatt ny fremre potte, men det får de ikke tak i (og ikke en gang cx-basis har) så det blir til at han lager fra standarddeler. Blir ikke seende helt likt ut, men blitt lovet at det skal ha samme egenskaper som originalt..

Har heldigvis helt ut september før jeg må på etterkontroll..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by RN »

Nå må de tenkest på hva som lager fjæring på CX.En hvilken som helst (olabil) med vanlege støtdempere,vil bli mykere ved slitte dempere.
CXèn vil bli stivere pga. lite gass i kulene,motsatt av alle andre.De med slitt hull i gasskula er vel mulig,men de har eg aldri opplevd før.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by Black Lemon »

Jeg fikk bygget ny bakpotte til min CX 25 GTI Turbo for noen år siden. Det kom på 5000 tusen og inkluderte doble rør frem til midtpotta. CX basis skaffer denne i rustfritt til noen lapper mer. Hadde jeg visst det den gangen, hadde jeg gått for det eller i rent gull.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by pigland »

Men hvorfor brukes ikke Bøhm Auto på Kalbakken, en av Oslos eldste Citroenforhandler og verksted? De har folk som kan gammel Citroen. Betaler gjerne normaltakst for EU-kontroll hos folk som kan bilene istedenfor å spare noen hundrelapper på selve kontrollen hos andre, samt kjøre gjennom hele byen for å bruke nettopp de. (Ja, jeg ser at et tilfelle med Vidar har de tabbet seg ut, men alle de ganger jeg har brukt de har jeg vært fornøyd og enige i feila på kontrollen).
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by pål »

Nå må de tenkest på hva som lager fjæring på CX.En hvilken som helst (olabil) med vanlege støtdempere,vil bli mykere ved slitte dempere.
CXèn vil bli stivere pga. lite gass i kulene,motsatt av alle andre.De med slitt hull i gasskula er vel mulig,men de har eg aldri opplevd før.
Det er hverken oljen eller ventilen som er fjæringa på en CX , men derimot mengden gass/trykket i en ubelastet kule. Om trykket blir for lavt vil membranen klemmes lenger opp i kula til riktig trykk oppnåes, dvs at volumet gass er mindre og "fjæringsvandringen" blir drmed kortere og bilen oppleves som stivere.
Det er IKKE demperen som står for fjæringa på en vanlig bil, men derimot fjøra. Demperens oppgave er nettopp å dempe fjæringsbevegelsen for å unngå for gyngete gange og for store/raske bevegelser i opphenget og dermed bidra til bedre veigrep. En slitt "vanlig" demper kan dermed ikke sammenlignes med en kule med for lite gass, men derimot med sliten ventil i kula.
Jeg har selv for underkjent demperfunkksjon på Xantiaen, og den var myk og fin med bra trykk på kulene. Det er slettes ikke uvanlig
har masse Citroèn:-)
Post Reply