Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by jonsto »

For å skjønne hvorfor ventilen slites må en vite hvordan den er konstruert. Pål vet det nok, men er ikke sikker på at alle andre her inne vet det.
Siden jeg ikke er kommet så langt at jeg har fått tatt bilder av en slik ventil skal jeg prøve å forklare.
Ventilen består av en ca. 5 mm tykk plate med 8 store hull rundt kanten og et lite hull i midten. (Dette hullet er forskjellig på de forskjellige kulene. Så det er ikke bare å ta ei kule beregnet på å stå forran og sette bak når trykket har sunket så det blir riktig). På den ene siden er det festet en stålplate som tetter mot fire av de 8 hullene. På andre siden er det en tilsvarende plate som tetter mot de fire andre. (Den ene av disse platene ser du i enden av kula). Ved vanelig kjøring og små ujevnheter i veibanen går oljen gjennom det lille hullet i midten. Ved store ujevnheter som f. eks. fartsdumper så "brettes" stålskivene opp og slipper oljen gjennom de store hullene. Derfor har du ikke den samme typiske funksjonen som du har fra vanelige støtdempere. De er lette å trykke sammen men kommer seint ut igjen. Det gjør altså ikke våre biler. Men om disse stålplatene er blitt "slappe i fisken" eller blitt bøyd litt slik at de ikke tetter vil bilen kjennes unormalt myk ut.
Jeg har delt en kule i to, samt demontert den ene plata på en ventil. Skal se om jeg husker å ta noen bilder.

Mvh
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by RN »

Dette med defekt mekanisme i gasskula må være veldig sjeldent.
Har kjørt Citroen med hydraulisk fjæring siden 1986 ,og eneste problemet eg har hatt, er gassen blir borte så bilen blir stiv.
Men eg har alltid skiftet til nye orginale kuler,aldrig brukt refylte kuler.
Kanskje de har noe med saken,altså tretthetsbrudd ?
Foresten kulene på CXèn har eg ikke skiftet da fjæringa var ok på eu kontrollen eg var på.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by n10516 »

Jeg har ikke ønske om å henge ut noe verksted, men siden noen har gjettet det, det var Bøhm. Det tilfellet jeg nevnte er gang nr to at de har dummet seg ut overfor meg. Den andre gangen dreide det seg om en CX hvor de fant feil som, OK, sikkert burde vært fikset - og derfor klagde jeg ikke så voldsomt, gråt bare de jeg fikk regningen - men som gikk milevidt utenfor det som skal kunne påvises ved en EU-kontroll, blant annet fordi det krevde demontering. Det er også fusk, dessverre. Akkurat hva saken besto i da, har jeg fortrengt. Det har aldri vært meningen å ta det opp i et slikt forum som dette.

Ved det eksempelet jeg nevnte i første innlegg, var det IKKE meg som hadde satt inn bilen til EU-kontroll, den ble kjøpt privat med kontrollseddel med diverse toere og det var under rettingen av disse at jeg fant fusket. Jeg for min del hadde fått mer enn nok etter den første opplevelsen med dem. Og det går nok av historier om CX-er til EU-kontroller der hvor det har blitt laget mer eller mindre grunnløse smørbrødlister. Disse kan jeg ikke bekrefte, derfor ta det for det det faktisk er, rykter.

Derfor, intet nytt verkstedsbesøk i det firmaet for min del. Trist. Men de er ikke alene. Det er nok av historier fra andre verksteder. Jeg tror kanskje at de som ser ut som om de ikke vet hva en fastnøkkel er eller har "blint tillit" til verkstedet lettes blir lurt.

Men jeg har også eksemper på unntak, hederlige og gode verksteder som vil kundene sine alt vel og derfor ikke finner på noe tøys. Det finnes Citroën verksteder i Oslo området som faller i den kategorien.

EU-kontrollen utføres som kjent etter et meget strengt oppsatt skjema med strenge krav til hvordan testen skal utføres. Feil som ikke kan oppdages etter instruksen skal ikke angis som feil. Og visse feil som "lyser mot en", har ikke noen rubrikk, de havner derfor i merknadsfeltet som en orientering til bileier. Å tilby billig EU-kontroll, som mange gjør, kan være en grei måte å finne fiktive feil eller feil som ligger utenfor kontrollomfanget og derved sikre verkstedet jobb. Denne "koblingen" mellom kontrollerende organ og reparerende part er det vi, som kunder, som må lide for. Derfor splitter jeg jobben i to. Kontroll hos NAF, rep selv eller på verksted.

Men EU-kontrollen er en dårlig test, den sier ikke annet enn at bilen er sikker den dagen den ble godkjent, ikke noe om hva som vil rase om en uke. Men det er jo derfor vi tar service på bilene våre, er det ikke? Da ser vi det som EU-kontrollen ikke skal finne.

Men hva gjelder den "myke bakende", kan det være montert gale kuler? F. eks. en akk kule som avfjæringskule kan bli en svært huskende opplevelse.


vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by jonsto »

n10516 wrote:Men hva gjelder den "myke bakende", kan det være montert gale kuler? F. eks. en akk kule som avfjæringskule kan bli en svært huskende opplevelse.


vidar
Blir jo det samme som at ventilen er vekk eller helt ødelagt.
Kan nevne at det går helt fint å bruke fjæringskuler som akkumulatorkuler om en tar ut ventilen og justerer gasstrykket. Ventilen er falset inn.
Er fremdeles ikke sikker på at den er for myk bak, men ingen grunn til å krangle med dem. Skift kulene og se om det blir bedre. Blir det bedre er jo alt bra. Om så ikke skjer så har du to kuler du kan selge eller ha i reserve. Når du er på etterkontroll kan du med full tyngde hevde at du har skiftet både fjærene og støtdemperne. ;-)
Kulene kan skiftes med minimal demontering. Holder med å løsne slangeklemma rundt løftecylinderen. Bruk et stort skrujærn og press kula og cylinderen framover så langt det går. Du skal nå klare og skru av kula og få den ut. Blir det for trangt kan du ta av hele slangeklemma og vri kula mot arma og ut av festet sitt. Lønner seg og ta av bremseskjoldene.
OBS OBS. Kula må løsnes med fullt trykk på systemet! Kjør bilen på topp og skru kula 3 til 5 mm. (Ikke så mye at oljen spruter). Så tar du av trykket og kan skru av kula.
Mvh
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by RN »

De er en vis fare får å rive gjengene i demperflaska ved å løsne med trykk ,men en Stor lufthammer gjør jobben meget enkel uten trykk.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by jonsto »

RN wrote:De er en vis fare får å rive gjengene i demperflaska ved å løsne med trykk ,men en Stor lufthammer gjør jobben meget enkel uten trykk.
NEI! Faren er faktisk større uten. Kula suger seg så fast at det enkelte ganger er nesten umulig å få den løs. Med trykk på løsner den tvert. Bruk en sett meisel og en måkert. ;-)
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by pål »

Lurer litt på hvordan du løsner kulene bak, med trykk på systemet? Sitter den da ikke i klem mot bak-ramma ? Greit nok foran, det har jeg prøvd :)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by jonsto »

pål wrote:Lurer litt på hvordan du løsner kulene bak, med trykk på systemet? Sitter den da ikke i klem mot bak-ramma ? Greit nok foran, det har jeg prøvd :)
Ikke noe problem. Husk den skal bare flyttes 3 - 5 mm. Har prøvd begge deler haugvis med ganger. Men det finnes ikke tvil med trykk er MYE enklere enn uten trykk. Husker du Villy? Han gjorde det på samme måte.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by jonsto »

Slik ser altså fjæringskula (gasskula) ut invendig:

Image
Image

Og ventilen:

Image

Med platen intakt:

Image

Og med platen fjærnet:

Image

Mvh
xm4617
Posts: 14
Joined: Wed 08 Sep, 2010 14:54

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by xm4617 »

jonsto wrote:
pål wrote:Lurer litt på hvordan du løsner kulene bak, med trykk på systemet? Sitter den da ikke i klem mot bak-ramma ? Greit nok foran, det har jeg prøvd :)
Ikke noe problem. Husk den skal bare flyttes 3 - 5 mm. Har prøvd begge deler haugvis med ganger. Men det finnes ikke tvil med trykk er MYE enklere enn uten trykk. Husker du Villy? Han gjorde det på samme måte.
Mvh
aha! Du setter tanga rundt sylinderen og drar 3 - 5 mm?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by jonsto »

xm4617 wrote:aha! Du setter tanga rundt sylinderen og drar 3 - 5 mm?
Bare hvis jeg må holde igjen. Bruker en settmeisel og en måkert (= stor hammer/liten slegge), setter settmeiselen på sveisen på kulen og slår. Kan hende du må holde igjen med en rørtang rundt sylinderen. Blir selvfølgelig et sår i sveisen på kula, men om kula skal brukes senere er det bare å file vekk det som er kvasst og lakke. ;-)
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by Black Lemon »

Jeg har benyttet både NAF og nevnte Citroën verksted flere ganger. De gangene jeg brukte NAF, var det kun en gang at kontrolløren forstod CXen fjæringssystem. De andre hadde ingen peiling og jeg følte meg overhodet ikke trygg på at den kontrollen de utførte var god nok. Jeg har aldri blitt påført feil av et Citroën-verksted som ikke har vært reell, med unntak av frontruten som ble påstått å være for mye riper i. Da tok jeg kontakt med en bilglassmester som mente ruten var innenfor det lovlige. Dette tok jeg så opp med Citroën-verkstedet som aksepterte avgjørelsen fra glassmesteren. At man kan ha motsatte erfaringer av mine, har jeg ingen problemer med å forstå. Er man i tvil om at de feil som er påpekt er virkelige feil, gå til en annen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by rundgren »

Takk for godt med info om kulenes virkemåte og funksjon.. Har akkurat flytta, og i kaoset fant jeg faktisk et par kuler jeg tydeligvis har kjøpt for å bytte på TRSen ("eksen"), så jeg har faktisk kuler bak liggende. Nå gjelder det bare å få svar fra Classicparts ang. akkumulatorkule....

Eksosen er nå fiksa! Måtte riktignok tilbake tre ganger siden anlegget flytta seg og tok borti støtfangeren bak etter litt kjøring. Men gikk i boks til slutt.
Ble seende slik ut (og kosta meg 4600 kroner)
Image
Mistenker at jeg kunne fått det billigere og kanskje bedre (mer originalt) med litt mer egeninnsats, men nå ble det bra nok, det gikk raskt og var i nabolaget.
Som dere ser så var det ikke råd å få tak i potte med en inngang og to utganger, men denne har heftig dimensjonert utgangsrør og overgang til originalt, dobbelt rør like etter potta. Blitt lovt at det ikke skal bli noe forskjell i praksis, med mulig forbehold om bittelitt mer lyd.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by rundgren »

Et annet snodig problem som har dukket opp: Har hatt litt skramlelyder fra motorrommet, og når jeg kikket oppi så jeg at den ene festeskruen til dynamoen hadde skrudd seg ut og tok borti hjulet på hydraulikkpumpa.

Image

Løsna litt på hydraulikkpumpa og prøvde å få inn skruen igjen, noe som gikk greit, men fikk den ikke til å entre gjengene inni motorblokka.
Er det noe spesielt med denne skruen? Noen tips utover å rengjøre skrue og prøve igjen? Vurderer å ta hydraulikkpumpa helt ut for å få skikkelig godt med arbeidsrom nedi der - er det å anbefale? Tenkte det burde gå an å gjøre uten å løsne rør?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Rimelig bra utfall av EU-kontroll

Post by Black Lemon »

Det så veldig rent og pent under den CXen!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply