Import av Athena - verksted i Oslo

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
egilnicl
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep, 2011 18:11

Import av Athena - verksted i Oslo

Post by egilnicl »

følger opp en avsporing i CX-spotting forumet. viewtopic.php?f=1&t=1317&start=960#p45045

Jeg meldte meg inn i CX-klubben en gang i sommer men har ikke fått noen bekreftelse på det enda. Har fulgt med på nettsidene men skjønner nå at det er her på forumet det foregår.

Bilen har en PSA/Douvrier-motor. Jeg skaffet meg en Haynes-manual før jeg satte meg på flyet til Paris, men det stemmer at motoren i denne bilen er unntatt fra manualen. Interiøret er det du har funnet på bildet, såkalt "Séduction"-interiør, skal man tro merkelappen på siden av bilen.

Takk for flott link til motor-info! - Motoren er nå (foruten litt forgasser-rusk) i fin stand. Den ble byttet for et par år siden.

Dørene skal jeg få has på, men det haster ikke til innregistrering/EU-kontroll. Fikk høre av en Alfa-entusiast forleden at døren ikke var så verst og sikkert med hell kunne bygges opp igjen heller enn å skiftes om det er sparsommelig med deler.

Fikk også tips av en tidligere DS-eier at det fantes en god Citroen-mekaniker (tidl. DS-drosjesjåfør) på Manglerud for et par år tilbake, men at det var en tilårskommen herre som kanskje nå er avgått. Noen som vet noe mer om dette? Jeg kjører nok opp en dag og leter, men hvis det er noen som har en adresse eller et tlf nr hadde det hjulpet.

Hvis ikke kan det godt hende vi ender på verksted i Larvik. Det er sikkert en fin utflukt. Jeg dukker opp på lageret på Gran på søndag også.

Det jeg tror haster til import og EU-kontroll er i grunn småsaker som å få lirket opp en fastlåst dør på passasjersiden, fikset ryggelys og sjekket bremsene.

Dette er kanskje litt på siden av denne tråden, men : Er det forresten noen som vet hvordan jeg går frem for innregistrering? Kan jeg få bilen kontrollert og evt godkjent, før jeg registrerer den inn på norske skilter? Jeg vil helst unngå å importere bilen med moms og avgifter hvis det viser seg at den har for mange uforutsette kostbare skavanker som ikke går gjennom en EU-kontroll. Det må nesten bli en avveiing etter at bilen er sjekket litt grundigere.

Forøvrig betalte vi ikke moms på grensen, ettersom vi på det tidspunkt egentlig ikke hadde tenkt å importere. Bilen har vært lovlig kjørt i Norge i sommer av en person med bostedsregistrert adresse i utlandet, og skulle etter planen tilbake til Frankrike igjen utpå høsten - før vi bestemte oss for å forsøke å beholde den her. Bør vi krysse grensen på ny for at dette skal bli riktig ihht. tollvesenet?
citroen-6.jpg
citroen-6.jpg (168.66 KiB) Viewed 3422 times
Last edited by egilnicl on Fri 23 Sep, 2011 13:30, edited 1 time in total.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by RolandM »

Gratulerer med flott bil! Men NB! Du SKAL melde fra ved passering av norsk grense (det vil si tollstasjon på grensen) at du ønsker å innføre bilen til landet. Hvis du selv er norsk borger og ikke er varig bostedsregistrert i utlandet, har du med stor sannsynlighet ikke lov til å sette deg bak rattet på denne bilen i Norge - din franske venn må kjøre den. Sjekk denne siden for mer info: http://www.toll.no/templates_TAD/MainTo ... anguage=no. Du risikerer faktisk at de inndrar bilen hvis du bruker den. Det er mulig de godtar at du omgående melder deg ved nærmeste tollstasjon - og dit er det selvfølgelig franskmannen som må kjøre... Ring dem og hør!

Når det gjelder registrering, EU-kontroll, godkjenning hos Biltilsynet og fortolling, må du gjøre det i motsatt rekkefølge: Dvs. først fortolling, så enkeltgodkjenning av kjøretøyet, så registrering. Det kreves imidlertid IKKE EU-kontroll før enkeltgodkjenning og registrering, selv om sakkyndig hos Statens Vegvesen nok tar en kjapp titt på at bilen ser ut som om den funker. Tidspunkt for EU-kontroll settes opp på bakgrunn av skiltnummeret du får, som for alle andre norskregistrerte biler. Men det betyr også at du kan ikke vente med å betale importavgift til du ser om bilen går gjennom EU-kontrollen, for du blir ikke satt opp på EU-kontroll før du har registrert bilen, som ikke skjer før du har enkeltgodkjent den, som ikke skjer før du har importert den... Få heller en kyndig person til å gå over bilen om du lurer på om den skal importeres eller ei. Men det kan umulig være mange kronene å betale for å importere en Athena. Sjekk importkalkulatoren til tollvesenet på nett, og vurder evt. alternativ fortolling, men sett deg i så fall grundig inn i dette først. Husk at når det beregnes moms av kjøpesummen, spør tollvesenet også etter dine kostnader for å frakte bilen til Norge (fergebilletter, estimerte bensinkostnader etc; disse regnes med (de er i praksis ikke grusomt strenge på det punktet, men de estimerer en sum i tillegg til det du betalte for bilen. Du må for øvrig fremlegge en kjøpekontrakt og fransk vognkort for tollvesenet. Det er viktig, for de henter bilens chassisnummer fra det franske vognkortet, og det er det de skriver inn i sitt system som blir chassisnummeret hos Statens Vegvesen. Det trengs til enkeltgodkjenningen, som er neste punkt. Dette må du sannsynligvis bestille egen time for. På forhånd må du samle informasjon om bilens karakteristika: mål, vekt, akselvekter, hestekrefter, godkjent dekkdimensjon og en god del andre data. Vær obs på at fransk vognkort inneholder nesten ingen informasjon og er ikke brukelig til dette formålet - det inneholder jo ikke en gang motorens effekt, kun "puissance fiscale". Det du bør gjøre er å forhøre deg med Erik Hultgren hos Biltilsynet i Oslo; han vet akkurat hva som behøves (og vet det som er verd å vite om både Athena, CX generelt og andre Citroëner. Jeg importerte en CX Prestige til Norge i fjor selv, og har vært gjennom alt dette.


Når det gjelder den eldre drosjesjåføren som også er bilmekaniker, så er han langt fra avgått, men CX er ikke hans spesialområde, selv om han nok skrur på det meste. Arne Lund er hans navn, og du finner nok mobilnummeret hans i katalogen, men jeg ville heller brukt nettverket på forumet her, eller et av verkstedene i Oslo hvor det fortsatt er mekanikere som har peiling på CX - noen av dem har også tilknytning til klubb-miljøet. Autobjørn på Lambertseter eller Auto Elite på Ensjø kan være gode steder å starte i så måte. Men som sagt kan du sikkert finne rimelig "kjentmann" via klubb-miljøet.

Athenaen må for øvrig omgående til rustbehandling hos Funderud eller tilsvarende tillitvekkende etablissement, og deretter rett inn i garasje, men det har du sikkert skjønt. :wink:

Lykke til!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
egilnicl
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep, 2011 18:11

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by egilnicl »

Takk for en fantastisk grundig innledning!

Det var som sagt ikke vår intensjon å importere da vi krysset grensen på kaia i Kristiansand i sommer. Etter en samtale med tollerene i bua fikk vi medhold i at det var i orden å kjøre bilen i Norge, såfremt det sitter en person i bilen som har rett til det. I vårt tilfelle en nordmann, bosatt i utlandet. Det er også han som til nå har disponert bilen her i Norge.

Når vi nå i ettertid vurderer å importere regner jeg med å forklare dette til tollvesenet, og betale moms ved en tollstasjon her i Oslo.

I moms på tollverdi, engangsavgift, vrakpant og myndighetskontroll må jeg ut med ca 7000.- for en bil som kostet 500€ i innkjøp i Frankrike. Og dette før nødvendigheter som ny eksospotte til 2000.- og annet småfiks som kan vente til EU-kontroll.

Det var med andre ord ikke et spesielt veloverveid kjøp med tanke på import. Som tidligere nevnt ( viewtopic.php?f=1&t=1317&start=945#p45041 )var intensjonen først bare å frakte flyttelasset hjem, for så evt å kjøre den ned igjen til Frankrike.

Bilen har vært verdt hver eneste krone og mer enn betalt seg i gode reiser og opplevelser så langt! Men jeg må få den kikket på for å vite hva som må påregnes av ytterligere utgifter for å passere EU-kontroll, utover de nærmere 10 000.- jeg allerede anslår går med i import og eksos - før jeg tar en avgjørelse.

Ellers kan det hende det blir spontanferie til Frankrike i månedsskiftet igjen for å gjøre seg av med den nærmere sitt opphav. Bilen er fin og sikkert verdt å påkostes noe mer, men det er ikke sikkert det er vi som har budsjettet til det.

Jeg skal høre med de verkstedene du nevnte, og tar gjerne imot råd fra andre hvis noen har lyst til å kikke på den. Bilen står i Inkognitogata i Oslo men vi kjører den gjerne rundt.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by tronde »

Det er vel ikke noe problem å få f.eks. NAF til å utføre en EU-kontroll uten at bilen har norske skilt hvis du kan få kjørt den dit på lovlig vis. De lar bare være å sende inn testen til myndighetene.

Regelverket for selve kontrollen finner du her:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20090513-0591.html

Bla nedover, og du finner kontrollveiledningen som beskriver hvordan feil skal vurderes, og litt lenger nede finner du kopi av selve testskjemaet.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by RolandM »

tronde wrote:Det er vel ikke noe problem å få f.eks. NAF til å utføre en EU-kontroll uten at bilen har norske skilt hvis du kan få kjørt den dit på lovlig vis. De lar bare være å sende inn testen til myndighetene.

Regelverket for selve kontrollen finner du her:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20090513-0591.html

Bla nedover, og du finner kontrollveiledningen som beskriver hvordan feil skal vurderes, og litt lenger nede finner du kopi av selve testskjemaet.
Det er nok riktig, og det burde jeg tenkt på, men det var det med å lære seg å slutte med å skrive innlegg ved midnatt, når alle hjernecellene har gått og lagt seg allerede... :oops:

Egilnicl: En annen ting som jeg glemte å nevne er at du er jo selvsagt ikke nødt til å fortolle bilen med en gang når du innfører den (men det visste du formodentlig fra før). Du kan jo la dem ta de franske skiltene og sette bilen på lager til det passer deg å ta den utgiften og registrere. Men det er vel av rent akademisk interesse for deg: en '81 Athena er allerede 30 år og blir ikke billigere av å vente.

Selge den i utlandet? Jeg tror ikke du får noen dårligere pris for den i Norge enn i Frankrike, for å si det slik. Men det kan være at gale belgiere eller nederlendere betaler noe mer. Hvor langt er den gått, og i hvilken stand er interiøret?

Det beste er kanskje hvis noen her på forumet i Oslo-området tar oppfordringen og ser nærmere på bilen, slik eier inviterer til? :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by Børre »

På jakten på den gule pære ( i morgen torsdag) og på åpen dag på lageret til søndag burde det være flust av folk som er nysgjerrige på en titt;-) Om du lurer ta en kikk under "arrangementer" :D
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
egilnicl
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep, 2011 18:11

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by egilnicl »

Flott!

Takk for hjelpen, har ikke funnet den tråden med arrangementer før nå. Jeg regner med å dukke opp begge steder, og det kan godt hende jeg tar en uformell EU-kontroll en dag også. Gode forslag!

RolandM: Reiser jeg til Frankrike skulle det ikke være for å få maksimalt utbytte, men bare for turens skyld. Det kan jo hende noen her ville tenke seg å kjøpe den - men jeg har inntrykk fra dette forumet at det finnes flere CX'er enn entusiaster i omløp her i landet - og at de derfor kanskje ikke er så lett omsettelige?

Interiøret er sprukket og noe misformet i døren på førersiden, men ellers er dashbord, interiør og setene i rimelig god stand. Jeg fikk med en flaske med skinn-melk og en del andre effekter fra tidligere eier som tyder på at han har tatt veldig godt vare på bilen. Han var andre eier av bilen og har kjørt den de siste 12 årene. Bilen skal ha gått 250 000 km, men motoren har vært byttet for ca 5 år siden - og kjørt lite siden.
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by knut »

Egilnicl, fikk du meldinga mi? Ellers kan du ringe 45392854. Knut.
egilnicl
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep, 2011 18:11

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by egilnicl »

Mottatt!

Takk for innspill. Hvis jeg ikke finner dører på annet vis blir det nok slik en reparasjon med deler fra cx-basis etterhvert.
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by knut »

Ny adresse CX-Basis: CX-Basis
Jochen Heusel
Karlsruher Str. 98
76676 Graben-Neudorf (OT Graben)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Import av Athena - verksted i Oslo

Post by RolandM »

egilnicl wrote:Flott!

Takk for hjelpen, har ikke funnet den tråden med arrangementer før nå. Jeg regner med å dukke opp begge steder, og det kan godt hende jeg tar en uformell EU-kontroll en dag også. Gode forslag!

RolandM: Reiser jeg til Frankrike skulle det ikke være for å få maksimalt utbytte, men bare for turens skyld. Det kan jo hende noen her ville tenke seg å kjøpe den - men jeg har inntrykk fra dette forumet at det finnes flere CX'er enn entusiaster i omløp her i landet - og at de derfor kanskje ikke er så lett omsettelige?

Interiøret er sprukket og noe misformet i døren på førersiden, men ellers er dashbord, interiør og setene i rimelig god stand. Jeg fikk med en flaske med skinn-melk og en del andre effekter fra tidligere eier som tyder på at han har tatt veldig godt vare på bilen. Han var andre eier av bilen og har kjørt den de siste 12 årene. Bilen skal ha gått 250 000 km, men motoren har vært byttet for ca 5 år siden - og kjørt lite siden.
Det er vel slik her til lands som ellers at hvor lettomsettelig bilen er, blir en totalvurdering av tre faktorer:
- hvor høy "vil ha-faktor" den aktuelle modellen har
- hvor mye som må fikses
- hvor billig den er

Serie I CX er generelt "kulere" enn serie II, kanskje med unntak av turbomodellene (der er det jo ikke så mange serie I), høy utstyrsmodell/kraftig motor er mer attraktivt, og så har du en del bruksbilfolk som sverger til diesel. Athenaen din er gammel nok til at den er kul, og med skinn, Pallaskapsler og ikke minst fargen (!) er den ikke så dum, selv om det "bare" er en toliter med 106 hester. Så har du noe rust som må håndteres og noe teknisk som må fikses, og selvsagt vil folk helst ha en strøken bil - men de vil som regel ikke betale for en heller, så da... Og hvis utgangspunktet ditt er 500 Euro, selv ufortollet, så er ikke det mye penger, uansett hvordan du snur og vender på det. Så hvis du skal selge, skader det vel ikke å sjekke markedet i Norge?

En strøken utgave av samme bil, ferdig fortollet og i teknisk utmerket stand, kunne man selvsagt ha fått mye mer for, men jeg tror ikke du i så fall skal regne med å helt og fullt få igjen utleggene for å gjøre den strøken - og det er færre i miljøet som betaler slike summer for biler - dessverre.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply