DS 9

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

DS 9

Post by seggan »

Det er bare aa begynne aa spare eller vinne i lotto :)

http://www.topspeed.com/cars/citroen/20 ... 99081.html

Blir kansje med en kineser :))
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS 9

Post by Black Lemon »

Dette er frisk satsing av Citroën, og for oss som har en forkjærlighet til store Citroëner med hydraulisk fjæring, er det jo viktig at Citroën er tilstede i de øvre segmenter. La oss håpe at Citroën denne gangen evner å utstyre sin store bil med tilstrekkelig motorkraft ved introduksjonen. Slik har det jo ikke alltid vært og det var vel kun den undervurderte XM som ble tilbudt med en kraftig maskin allerede ved introduksjonen. Både DS, CX og tildels C6 ble betraktet som undermotoriserte sammenlignet med sine tyske konkurrenter.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: DS 9

Post by knut »

Jaja, hvis dette er sant så må jeg si at citroenformgiverne totalt har mistet sin estetiske sans. Denne er jo så overdreven vulgær at den nærmest er en parodi på seg sjølv.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: DS 9

Post by tronde »

knut wrote:Jaja, hvis dette er sant så må jeg si at citroenformgiverne totalt har mistet sin estetiske sans. Denne er jo så overdreven vulgær at den nærmest er en parodi på seg sjølv.
Ta deg en tur til Kina, og du vil forstå hvorfor den ser slik ut... Denne er nok ment mest for salg der borte, og da kan den vise seg å være en skikkelig killer.
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: DS 9

Post by knut »

Har hatt en god del med kinesere å gjøre, så jeg ville ikke undervurdere de. På den annen side er det en del nyrike kinesere i likhet med nyrike russere. I de kretser ville kanskje en slik bil falle i smak, men han blir nok ikke dyr nok.
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: DS 9

Post by seggan »

Kjoeper hvis jeg faar raad og min kone er enig :D
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: DS 9

Post by tronde »

knut wrote:Har hatt en god del med kinesere å gjøre, så jeg ville ikke undervurdere de. På den annen side er det en del nyrike kinesere i likhet med nyrike russere. I de kretser ville kanskje en slik bil falle i smak, men han blir nok ikke dyr nok.
Husk at prototypen er designet i Shanghai. Det er nok av nyrike kinesere som ikke har råd til skreddersydd rolls. Da passer denne inn.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: DS 9

Post by mads »

"Citroen has long been in the shadows of the Germans. This is partly because their cars have been horribly unreliable and partly because they just weren’t as good to drive."

Da gadd ikke jeg lese fler av bokstavene som en eller annen har skranglet sammen. Men bildene syns jeg så lovende ut, uten at de gir særlig inntrykk av størrelse og proporsjoner. Stor, blærete og kanskje "fransk"? Tja, sikkert. Prøv å forestille deg hvordan B11 så ut i '34/'36, DS i '55, SM i '70, etc. Noen husker hva som ble sagt om XM da den kom; bare rævv'a. Antagelig sa DS-pilotene det samme om CX da den kom.

Kanskje der holder merket koken; På å se "rare" ut. Jeg savner det tekniske i hverdags-bilene, spesielt de små med 2CV og GS som kanskje de beste eksemplene; Små og billige, men helt uten kompromiss i det tekniske. Lyset går og dørhåndtaket ramler av, men fullstendig overlegne å kjøre sammenlignet med alt annet fra samme klasse og tid.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS 9

Post by Black Lemon »

"Citroen has long been in the shadows of the Germans. This is partly because their cars have been horribly unreliable and partly because they just weren’t as good to drive."
Dette er jo en typisk påstand som vitner om at såkalte biljournalister tenker helt linjært og endimensjonalt. Det er tyskerne som har fått lov til å sette standarden og alt skal måles opp mot tyske biler. Slik gjør man verden kjedeligere. Ser man på de tre tyske konkurrentene nå, konkurrerer de kun utfra størst, raskest, mest "sikkerhets"-utstyr etc. Altså man konkurrer langs en linjær målestokk. Det blir som å si at et maleri kun skal bedømmes ut fra hvor stort det er og en bok skal bedømmes ut fra antall sider. Med en slik tilnærming til virkeligheten, blir det ikke plass til franske biler som tradisjonelt gikk i en helt annen retning. Franske biler har aldri vært størst eller raskest, men de har appellert til kunder som ønsker noe annet - something completely different. Det er jo et paradoks at i vår såkalte individuelle tidsalder er det ikke plass til anderledes produkter. Det slo meg når jeg vandret ut i gaten i dag; for et par år siden hørte man den karakterstiske Nokia-ringetonen overalt man gikk. I dag hørte jeg kun den like karakteristiske iPhone-ringetonen. Sånn er det desverre blitt - alle har de samme tingene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: DS 9

Post by tronde »

Black Lemon wrote:Det er jo et paradoks at i vår såkalte individuelle tidsalder er det ikke plass til anderledes produkter.
Alle vil være individualister, men ingen vil skille seg ut...
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: DS 9

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:
"Citroen has long been in the shadows of the Germans. This is partly because their cars have been horribly unreliable and partly because they just weren’t as good to drive."
Ja dette er jo reint oppgulp, du merker at denne karen bare repeterer klisjéer. Dette virker jo også som en gutteroms-blogg som er litt over gjennomsnittet stor, ikke en etablert og seriøs journalistisk nettside. Skal man masseprodusere blogginnhold uten å nødvendigvis ha så mye annen bakgrunn utover å ha surfet mye på andre bilblogger, er det nok lett å ty til lettvintheter og klisjeer for å fylle "blekka".
Black Lemon wrote: Dette er jo en typisk påstand som vitner om at såkalte biljournalister tenker helt linjært og endimensjonalt. Det er tyskerne som har fått lov til å sette standarden og alt skal måles opp mot tyske biler. Slik gjør man verden kjedeligere. Ser man på de tre tyske konkurrentene nå, konkurrerer de kun utfra størst, raskest, mest "sikkerhets"-utstyr etc. Altså man konkurrer langs en linjær målestokk. Det blir som å si at et maleri kun skal bedømmes ut fra hvor stort det er og en bok skal bedømmes ut fra antall sider. Med en slik tilnærming til virkeligheten, blir det ikke plass til franske biler som tradisjonelt gikk i en helt annen retning. Franske biler har aldri vært størst eller raskest, men de har appellert til kunder som ønsker noe annet - something completely different. Det er jo et paradoks at i vår såkalte individuelle tidsalder er det ikke plass til anderledes produkter. Det slo meg når jeg vandret ut i gaten i dag; for et par år siden hørte man den karakterstiske Nokia-ringetonen overalt man gikk. I dag hørte jeg kun den like karakteristiske iPhone-ringetonen. Sånn er det desverre blitt - alle har de samme tingene.
Sånn har det kanskje alltid vært? Sony Walkman har vel vært ganske populært det også.. Men ellers er jeg helt enig med deg - alt for få folk innser at livet er for kort til å ta kjedelige valg, og at gjenstandene man omgir seg med og bruker tid og penger på farger livet ditt på godt og vondt. Så jeg prøver å velge det som er interessant og lærerikt, ting som ikke er vanlig og ting jeg kan fikle. For meg betyr det Linux, Android og dd-wrt på datafronten - jeg har innført IKEA-stopp i heimen, og prøver å finne noe unikt, gjerne gammelt/brukt i stedet for å stille seg i kø på Elkjøp, Apple-butikken eller IKEA. Man trenger ikke være ekstremist, bare litt original når man har valget!
(Dette kan kanskje framstå som litt elitistisk selvskryt, og det er det - men det betyr ikke at jeg vil rakke ned på "vanlige folk".)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS 9

Post by Black Lemon »

Du har nok rett for menneskene har nok egentlig ikke forandret seg så mye. Forøvrig kan jeg anbefale en artig test mellom VW Phaeton og Citroën C6 fra Aftonbladet og som er gjengitt på Citroënakutens hjemmesider. Morsomt skrevet, men selv den frankofile av de to "testerne" ender opp med å velge Phaeton fordi han mener den blir enklere å leve med. Det hadde sikker vært "enklere" for meg å leve med en Toyota Corolla fremfor å kjøpe CXen for 21 1/2 år siden, men du verden så kjedelig det hadde vært. Man må jo akseptere noe mer spenning og uforutsigbarhet for at dagliglivet skal bli litt mindre kjedelig. Jeg er i alle fall helt sikker på at jeg aldri kunne få et lidenskapelig forhold til en Phaeton om bilen er aldri så god (hvilket jeg tror den er), som med en C6 som i mine øyne gjerne kunne vært mye mer dristig, særlig i interiøret. Det er jo gjerne slik, du får noe ved å gi avkall på noe annet, men i pose og sekk får du aldri.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply