Ny bilstereo

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Ny bilstereo

Post by Black Lemon »

Etter over 21 års bruk, var de 4 høyttalerne jeg installerte i 1990 i ferd med å bli fullstendig morkne og klare for å bli pensjonert. I 1990 monterte jeg et Pioneer-anlegg bestående av kassettspiller med CD-veksler i bagasjerommet (vertikalt stilt CD-spiller nyttet jo ikke). Denne spilleren sa takk for seg for en god del år siden og ble byttet ut med en Sony minidisc spiller, også den med CD-veksler i bagasjerommet. Minidiscen fungerte utmerket selv om spilleren stod vertikalt, men de siste årene har heller ikke den virket så godt. Dermed ble det anledning til komplett fornyelse av anlegget. Selv den gode gamle Pioneer GM2000A forsterkeren som trofast har stått skrudd fast i bagasjerommet opp mot bakseteryggen og levert sine 2x60 W RMS helt siden 1990, ble tatt ut i dag og erstattet med en ny Pioneer forsterker, denne gangen et beist på 2x125W RMS (2x250 w max). Man føler seg plutselig 20-30 år yngre der man ligger og skrur og monterer ledninger. Selve spilleren ble en Pioneer MVH-8300BT som er en spiller uten CD og med mulighet for å spille fra SD-kort og iPod/iPhone. Jeg ble ikke ferdig med å montere i kveld. Det er fort gjort å bli utålmodig, men det er viktig å gjøre skikkelig arbeid. Alt av kabler blir skiftet ut, og strømtilførselen til forsterkeren i bagasjerommet er et digert beist av en kabel på 10 kvadrat mm som går rett til batteri. Det morsomme jeg oppdaget da jeg studerte på hva slags anlegg jeg skulle installere, var at Pioneer har en subwoofer som passer i felgen til reservehjulet. Det hadde vært noe på en CX! En subwoofer i motorrommet!
Last edited by Black Lemon on Fri 28 Oct, 2011 20:24, edited 1 time in total.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Ny bilstereo

Post by mads »

Hva ender beløpet på i en slik runde? Det varierer vel mye avhengig flaks med innkjøp, brukte ting, forbindelser og sikkert annet.

Bare nyfiken, lyd i bil har aldri vært min greie, det er så mange av dem der fra før. For meg begrenser det seg gjerne til å konstatere at heller ikke denne gangen var det noe av interesse på radioen når jeg venter på en ferge eller noe annet :)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ny bilstereo

Post by Black Lemon »

Da har jeg akkurat installert ferdig og bare så vidt hørt litt på anlegget med musikk fra en iPhone. Det lød atskillig bedre enn det gamle som hadde begynt å levere grumsete lyd med forvrengning. Dette anlegget kommer på ca. 9.000 kroner uten subwoofer. Jeg tror ikke det skal bli nødvendig med noen subwoofer da jeg har 20 cm basser i hattehyllen og det burde holde til mitt bruk. Jeg synes det er hyggelig å høre på musikk eller radio når jeg kjører alene og jeg kjører stort sett alene i CXen. I XMen min har jeg ikke brydd meg med å installere noe bedre enn det som satt i originalt da jeg stort sett bruker den sammen med resten av familien. Jeg må innrømme at jeg alltid har syntes det har vært moro med et skikkelig anlegg i bilen. Da som 18 åring monterte det første skikkelige anlegget i en Opel Kadett med de nå legendariske Jensen Triax II 100w høyttalerne i hattehyllen. Den gangen var det jo vanlig med standard 2x5w og papphøyttalere i de fleste biler om de da i det hele tatt hadde radio. I dag kan man kjøpe Audi og også BMW med B&O-anlegg, og jeg må innrømme at jeg hadde krysset av på det før mye annet dersom jeg skulle kjøpt en slik bil. I CXen er det så mye vindsus og bråk at å innstallere noe high-end-anlegg ikke er aktuelt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Ny bilstereo

Post by epifant »

Som hifi- og bilstereoentusiast hadde jeg håpet å få til en diskret liten installasjon i Breaken, men er CX plaget av vindsus og støy? En pakke eller to med Silent Coat Extra og Noise Isolator gjør nok en hel del, men vindstøy fra sidespeil og liknende blir nok verre...

Har du noen bilder av installasjonen, Sitronen?
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ny bilstereo

Post by Black Lemon »

Jeg skal ta noen bilder og legge ut.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ny bilstereo

Post by gopp »

epifant wrote:Som hifi- og bilstereoentusiast hadde jeg håpet å få til en diskret liten installasjon i Breaken, men er CX plaget av vindsus og støy? En pakke eller to med Silent Coat Extra og Noise Isolator gjør nok en hel del, men vindstøy fra sidespeil og liknende blir nok verre...

Har du noen bilder av installasjonen, Sitronen?
CX-basis selger noen lister som skal monteres mellom vindusrammene og karosseri. Disse skal visst fjerne mye vindstøy. Ellers er det bare å påse at alle dørpakninger og vindusføringslister er i god stand, og at de er smørt opp godt. Justering av dører betyr også mye for vindsus, og en liten millimeter eller to kan utgjøre en stor forskjell her.

Når får jeg se bilder av gamlebilen Thomas?
Gopp
-----------------
Har no' CX
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Ny bilstereo

Post by epifant »

Ah, flott tips Marius! Var ikke klar over disse listene.
Bilen står fremdeles hos Seierstad, så det eneste som har skjedd er nok clutchrelatert. Og med mindre jeg kommer over en passende garasje blir det nok ikke gjort noe før våren. Bruker mellomtiden til å jobbe opp litt midler, sanke tips og gjøre litt research :D
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ny bilstereo

Post by Black Lemon »

I alle fire dørene på CX serie 2 er det plass til små diskanthøyttalere som da vil peke oppover. Hos meg har det aldri vært montert noen høyttalere i disse rommene. Er det noen andre her som har høyttalere plassert her?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Ny bilstereo

Post by Göran W »

Black Lemon wrote:I alle fire dørene på CX serie 2 er det plass til små diskanthøyttalere som da vil peke oppover. Hos meg har det aldri vært montert noen høyttalere i disse rommene. Er det noen andre her som har høyttalere plassert her?
Jadå, det är originalmonterat i Prestige m.fl. Fungerar bra.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Ny bilstereo

Post by epifant »

Hvor store er hullene? Jeg har Tang Band W2-803 i dashbordet på Fiaten, fungerer overraskende bra (enda bedre når jeg får delt dem ved 250-300hz). Billige er de også, 149,-/stk.
57x57mm yttermål, 38mm dype.

Image


Aura NSW2 "Whisper" er enda litt mindre med 49x49mm og 29,5mm dyp, og muligens et bedre valg lydmessig. Må kjøpes fra USA, ca 135,-/stk.

Image
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ny bilstereo

Post by Black Lemon »

Takk for det. Bra tips. Jeg tror de kan passe. 20 cm coakser i hattehyllen med 2x250 w max gir mer trøkk enn jeg er vant til. Det er nesten som Cerwin Vega i gamle dager. Fire slike i dørene kan nok være bra. Nå har jeg også lagt til 15 gb med musikk på SD-kortet, men det er plass til 32 gb. Det blir noe mer enn de 10 cdene som lå i CD-veksleren i bagasjerommet før.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ny bilstereo

Post by Black Lemon »

Her kommer noen bilder. Jeg fant frem et par Pioneer TS-M6 Tune Up-høyttalere jeg har hatt liggende i 30 år. Jeg brukte de noen år i min daværende bil, men tok de ut og har hatt de liggende ubrukt siden. Jeg monterte dem i CXen og det hjalp faktisk enormt på diskanten. Disse tåler 20 w og kan stilles med separat volumkontroll på høyttaleren. Jeg koblet dem til uttaket for de bakre høyttalerne i spilleren og dermed spillerens egen forsterker som er 4x50 w. Høyttalerne i hattehyllen får kraften sin fra egen forsterker i bagasjerommet som det fremgår av bildene.

Image

Image

Image

Image

Image
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply