Lekkasje i varmeapparat

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Brynjar
Posts: 30
Joined: Thu 11 Feb, 2010 09:40

Lekkasje i varmeapparat

Post by Brynjar »

På min cx 2.5 T2 1987 mod har jeg fått en lekasje inne i bilen rett foran varmeveksleren til varmapparatet. Det siver ut litt kjøleveske rett under den lille radatoren. Dette fordamper når det blir varmt og rutene får en film av frostvæske og vann. Må jeg ta ned hele daschbordet får å komme til dette problemet? Takker for forslag.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lekkasje i varmeapparat

Post by jonsto »

Flere måter å få til dette på. For å få ut og skifte varmeapparatregisteret uten å skjære i stykker noe så må det en masse demontering til. Ser ut som det første som blir montert er varmeapparatet og så bygger de bilen rundt det. Har tatt ut en masse varmeapparat, men husker ikke om du må ta ut hele daschbordet, eller om det holder med å løsne på de to boltene som går inn i motorrommet. (Jeg har tatt de ut i forbindelse med hugging, og da skal jo alt ut allikevel). Selve varmeapparatet sitter med fire bolter som løsnes fra inne i kupeen. En del folk har skjært ut et stykke på høyre side rett ut for radiatoren og tatt den ut den veien.
Jeg hadde samme problemet på min -83 diesel. 2 poser med Martins supersealer løste problemet, og det er tett enda. Absolutt vært et forsøk. Jeg prøvde med en pose først, og det ble nesten bra. Så brukte jeg en pose til og det ble tett.
Mvh
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Lekkasje i varmeapparat

Post by RN »

Eg byttet register på min 25 rd nå i høst.
Fjernet sidedeksel ,hanskerom , keisersnitt med Dremel . Dro ut registreret ,inn med nytt/brukt ,og limte igjenn med tec7.
Ca. 1 times jobb.
Et godt tips er å bruke blindinger i slangene under skiftet/rengjøring.Da kan du fjerne de du klemmer flat slangene med (bedre plass)
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
Post Reply