Festeklips med gjenger

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Festeklips med gjenger

Post by Black Lemon »

Jeg tok av grillen og skiftet et par skruer som satt dønn fast i overkant av grillen. Disse skruene er festet i et par festeklips med gjenger. Dette var fine saker og jeg skulle gjerne hatt en god del til båten min for å feste motordekslet som sitter i cockpiten. De klipsene man finner på Biltema har ikke gjenger og er av langt dårligere kvalitet. Er det noen som anbefale en leverandør av slike klips? Citroën har de kanskje, men da koster de sikkert en god del.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Festeklips med gjenger

Post by jonsto »

Finnes mange typer klips med gjenger. Vet ikke hvem som har de som brukes til grillen. Når jeg trenger å skifte dem bruker jeg en type som sitter i et firkantet hull. Disse kjøpte jeg hos Würth. Kanskje de har den typen du er ute etter også. Ellers finnes det klips med gjenger som settes i på samme måte som en popnagel. Disse brukte vi når vi skulle skru på f. eks gass/gear systemet til båtmotorer.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Festeklips med gjenger

Post by tronde »

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Festeklips med gjenger

Post by tronde »

Black Lemon wrote:Disse skruene er festet i et par festeklips med gjenger. Dette var fine saker og jeg skulle gjerne hatt en god del til båten min for å feste motordekslet som sitter i cockpiten. De klipsene man finner på Biltema har ikke gjenger og er av langt dårligere kvalitet.
Ser klipsene ut slik som disse, men med mutter?

Image


Eller likner disse?

Image


Eller #30 fra citroën?

Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Festeklips med gjenger

Post by Black Lemon »

De ligner på de svarte klipsene, men det er gjenger.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Festeklips med gjenger

Post by Black Lemon »

Ja visst. Glimrende. Nå er vi på sporet. Jeg har et glassfiberdeksel i cockpiten i seilbåten min som er er vrient å holde tett uten bruk av sicaflex. For å komme til motoren på en skikkelig måte, er jeg avhengig av å ta av dette dekslet. Dermed er det en fordel at dekslet ikke sitter som limt med sicaflex, men kun er festet med skruer og gummipakning. Denne typer klips løser dette problemet.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Festeklips med gjenger

Post by jonsto »

De siste der er veldig lik dem som er på CXen. Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut der du skal ha dem, men de takkler ikke hvis materialet blir for tykt. Og så må de stå over en kant. fant noen slike som jeg nevnte tidligere. De settes i hullet og når de draes til blir de sittende der.

http://www.frimann.no/main.aspx?page=ar ... gidlevel=2

Image

Eller kanskje noe slikt?

Image

Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Festeklips med gjenger

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:De siste der er veldig lik dem som er på CXen. Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut der du skal ha dem, men de takkler ikke hvis materialet blir for tykt. Og så må de stå over en kant. fant noen slike som jeg nevnte tidligere. De settes i hullet og når de draes til blir de sittende der.

Mvh
Det er en kant på ca 5-7 mm. Jeg prøvde klipsene fra Biltema, men det ble for tykt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Festeklips med gjenger

Post by tronde »

Black Lemon wrote:
jonsto wrote:De siste der er veldig lik dem som er på CXen. Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut der du skal ha dem, men de takkler ikke hvis materialet blir for tykt. Og så må de stå over en kant. fant noen slike som jeg nevnte tidligere. De settes i hullet og når de draes til blir de sittende der.

Mvh
Det er en kant på ca 5-7 mm. Jeg prøvde klipsene fra Biltema, men det ble for tykt.
Et alternativ kan være å lage egne klips med mutternagler / blindmuttere.

F.eks. Biltema 12-953 eller Jula 149997.

Klipp ut passe biter i ønsket metall, og sett inn mutter.

Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Festeklips med gjenger

Post by jonsto »

Det var disse jeg tenkte på, tronde, som vi brukte for å montere fjærnkontrollen til (påhengs)motorer. Bor et korrekt hull og sett dem inn som en popnagel.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Festeklips med gjenger

Post by tronde »

Blindmutter heter "blind rivet nut" på ebay.

Ellers så kan også islagsmuttere brukes til en del ting. De er egentlig beregnet til å slås fast i treverk, men med noen passende hull til "stiftene" og litt klister, kan de også brukes i andre materialer. Man kan klemme inn to av stiftene med ei solid tang, så det bare er to av dem for enklere montering. Det er nok for å hindre at de følger med når man skrur.

Biltema og Clas har slike.

Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Festeklips med gjenger

Post by Black Lemon »

Glimrende! Tusen takk for mange gode tips. Det er nok løsningen. Det dreier seg om et glassfiberdeksel som er skrudd fast i åpne glassfiberhull som selvsagt mister festeevnen over tid. Dersom jeg kan poppe fast gjenger i disse hullene, løser jeg problemet mitt. Inntil nå har jeg "løst" dette ved å øke diameteren på skruene fra 6 til 8 mm, men som alle skjønner blir det som å p...e i buksa for å holde varmen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Festeklips med gjenger

Post by tronde »

En mulighet til:

Det finnes blindmuttere med riller.

Image

Disse kan du presse forsiktig inn glassfiberen, og fylle på med tynn epoksy, slik at de blir støpt fast. Må kanskje slipe ned litt av høyden.

Popping i glassfiner kan være litt tricky da muttern utvider seg.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Festeklips med gjenger

Post by jonsto »

tronde wrote:Popping i glassfiner kan være litt tricky da muttern utvider seg.
Mja, men mest på baksiden av glasfiberen.
Mvh
Post Reply