Understellsbehandling med olje

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Understellsbehandling med olje

Post by Black Lemon »

Da var jeg hos Funderud i Østfold og fikk oljebehandlet CXen under. I går var jeg der med XMen så nå burde begge de sorte citronene være klare for en ny vinter. Jeg hadde litt rust på en av de langsgående bjelkene på hjelperamma, men det visste jeg fra før. Det skal jeg få fikset. I tillegg var det noe rust ved høyre fremre jekkfeste. Jeg tok en tectyl-behandling på den en gang på 1990-tallet og det var nok fornuftig den gangen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: Understellsbehandling med olje

Post by Frank V »

Black Lemon wrote:Da var jeg hos Funderud i Østfold og fikk oljebehandlet CXen under. I går var jeg der med XMen så nå burde begge de sorte citronene være klare for en ny vinter. Jeg hadde litt rust på en av de langsgående bjelkene på hjelperamma, men det visste jeg fra før. Det skal jeg få fikset. I tillegg var det noe rust ved høyre fremre jekkfeste. Jeg tok en tectyl-behandling på den en gang på 1990-tallet og det var nok fornuftig den gangen.
Det er en fryd å høre hvor godt du tar vare på og hvor mye omsorg du har får Citronene dine Oddbjørn.

En god vinter ønskes CX og XM!
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Understellsbehandling med olje

Post by Black Lemon »

Frank V wrote:
Black Lemon wrote:Da var jeg hos Funderud i Østfold og fikk oljebehandlet CXen under. I går var jeg der med XMen så nå burde begge de sorte citronene være klare for en ny vinter. Jeg hadde litt rust på en av de langsgående bjelkene på hjelperamma, men det visste jeg fra før. Det skal jeg få fikset. I tillegg var det noe rust ved høyre fremre jekkfeste. Jeg tok en tectyl-behandling på den en gang på 1990-tallet og det var nok fornuftig den gangen.
Det er en fryd å høre hvor godt du tar vare på og hvor mye omsorg du har får Citronene dine Oddbjørn.

En god vinter ønskes CX og XM!
Takk for hyggelig kommentar. Ragnar Kvam jr. skrev en bok etter å ha seilt noen år til sjøs som han kalte "Havet har meg nå". Kanskje jeg om noen år kan skrive en lignende bok "Citronene har meg nå". Jeg må innrømme at det gleder meg å ta vare på disse bilene. De er som, mine barn riktig påpeker, en del av familien. Det er noe nærmest religiøst med disse bilene. Jeg kan stå og se på en nydelig splitter ny C6 til 850.000, men det hjelper ikke. Jeg setter meg inn i CXen igjen som har fulgt meg fra jeg var på dagen 28 år (og til våren fyller jeg 50) og jeg koser meg like mye hver gang. Jeg er takknemlig for hver tur jeg kan ha med den. XMen har jo som yngstemann kommet noe i skyggen, men min beundring for XMen har vokst enormt med årene. XMen er fantastisk. Den rommer alt og har nær sagt aldri skaffet meg bekymringer.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply