Morettes syndrom

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Morettes syndrom

Post by Black Lemon »

Da har jeg montert Morette-lyktene og det gikk relativt greit. De sitter ikke montert like elegant som de originale lyktene som sitter festet med tre klips, men de krever heller ikke noe inngrep i konstruksjonen slik at alt kan tilbakeføres til det originale uten at noen kan avsløre at det noen gang har vært Morette-lykter montert. Morette-lyktene består av fire lys med fire H4-pærer og dermed fire H4-kontakter. Det fulgte med ett sett kontakter og ett Hella-relé med tilhørende kabler. Dermed gikk den elektriske installasjonen meget greit. Med Biltemas relé-sett var det bare å koble disse over til de nye nærlysene og benytte det medfølgende relésettet til fjernlysene. Selve dem fysiske tilkoblingen er på ingen måte like elegant som de originale lyktene, men det krever heldigvis ingen inngripen i selve konstruksjonen. Det er feste for fire skruet (5mm), hvorav to passer rett inn ved hjelp av store skiver. Disse to skruene festes fra motorrommet og forover. Jeg kjøpte i tillegg to hullplater som jeg brukte til å feste lykthuset på midten for å avstive kontsruksjonen. Jeg skal ta noen bilder.

Lyser det bedre? Jeg vet ikke. Jeg prøvde meg en kort tur i kveld, men det er ikke nok til å gi en skikkelige vurdering. Jeg har benyttet de pærene som fulgte med Morette-lyktene og disse virker å være gulere enn de jeg hadde på de originale lyktene da jeg tok de ut. Jeg kunne ikke finne noe fabrikatnavn på pærene og er det noen jeg ikke sparer på når det gjelder bil, er det dekk og lyspærer. Jeg skal i morgen anskaffe fire skikkelige Osram-pærer slik at sammenligningsgrunnlaget skal være best mulig.

Ser det tøft ut? Ja, det gjør det. Særlig med gule rektangulære tåkelys (som jeg skal koble til i løpet av helgen) under støtfangeren, blir CXens utseende frekkere enn det var.

Hvordan er tilpasningen? Vel, plastringen rundt lyktene er vel ikke verdens mest elegante konstruksjon, men man får det på på et vis med litt lirking og plunder.

Er det verdt det? Nei, sannsynligvis ikke. Det enkleste for å bå bedre lys på CX er å kompensere for spenningsfallet med grovere kabler og reléer, men la meg ikke avskrive disse lyktene ennå. Jeg kommer tilbake med bilder og bredere kommentarer.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Morettes syndrom

Post by tronde »

Jeg kan ikke se bildene?










:D
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Morettes syndrom

Post by mads »

Rolig nå, Trond ;) Mannen hjalp oss på lageret i går, bilder kommer nok. Ser absolutt frekt ut, akkutat som vist på bilder her tidligere. Bilen hadde for øvrig bursdag i går, 26år og like blid!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Morettes syndrom

Post by Black Lemon »

Helt korrekt som Mads sa. I går feiret den og jeg 26 år siden første gangs registrering og det er fortsatt de samme skiltene på bilen i dag som den gangen. Jeg skal ta bilder, men etter turen til Gran i går er det gruelig møkkete så en aldri så liten vask først vil være påkrevet.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Morettes syndrom

Post by Black Lemon »

Her kommer noen bilder. Jeg har koblet tåkelysene med nye kabler og relé utenom kjørelyset. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er lovlig å kjøre med tåke- og nærlys samtidig, men kun for å vise de gule Valeo Cibie tåkelyktene som jeg kjøpte på e-bay som egentlig er til Renault 21. Det gjenstår å koble de fire parklysene i de fire Morette-reflektorene. Jeg koblet også opp de to Magneti Marelli Siem fjernlysene i kupéen da de passet perfekt i luftdysene i dashbordet, men det viste seg å være lite heldig når man setter på fjernlysene.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Morettes syndrom

Post by jonsto »

Tøft. Jeg liker disse lyktene. Kan du fortelle meg hvor mye "vill lys" de gir neste gang du kjører i tåke eller snøvær.
(Men du har ulovlig koblede tåkelys, men det vet du sikkert. Eller er det gule fjærnlys?) ;-)
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Morettes syndrom

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:Tøft. Jeg liker disse lyktene. Kan du fortelle meg hvor mye "vill lys" de gir neste gang du kjører i tåke eller snøvær.
Det skal jeg gjøre.
(Men du har ulovlig koblede tåkelys, men det vet du sikkert. Eller er det gule fjærnlys?) ;-)
Mvh
Det er gule tåkelys. Valeo Cibie phares antibrouillard som det heter så fint på fransk.

Det er såvidt jeg har forstått ikke lenger et krav om at bilens tåkelys ikke skal kunne lyse samtidig med nærlysene, men det er førerens ansvar å påse at dette ikke skjer da det fortsatt er ulovlig å kjøre med tåkelys sammen med nærlys. Jeg ser at mange nye biler ofte kjører med ekstra kurvelys e.l. og nærlys, hvilket ikke er lovlig. Tidligere var det jo slik at biler som kom til Sverige og Norge ble koblet opp med automatisk kjørelys, slik det også er på CXen min originalt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Morettes syndrom

Post by Black Lemon »

Her kommer noen flere bilder med nyvasket bil og parklysene tilkoblet. Bildene ble tatt like ved Bygdøy skole og tre unge gutter glodde med store øyne etter CXen så det er tydelig at den vekker oppsikt også blant den yngre garde. Noen bygningsarbeidere rettet også nakken da CXen gled forbi, men ignorerte Porschen som kom i motsatt retning.

Image

Image

Image

Image
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Morettes syndrom

Post by cx25tgi »

Ser bra ut.
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Morettes syndrom

Post by pål »

Å hvor kjøpte du disse ifra?
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Morettes syndrom

Post by Black Lemon »

pål wrote:Å hvor kjøpte du disse ifra?
Jeg kjøpte lyktene direkte fra Morettes hjemmeside (http://www.morette.com). Morette holder til i Belgia. Det var rask og effektiv levering på døren med UPS. Man må betale på forskudd. Det gjenstår å justere lysene. Det er litt mer kronglete enn med de originale CX-lyktene. Jeg skal melde tilbake om hvorvidt jeg synes lyktene lyser bedre enn de originale etter at jeg har justert dem og prøvd dem skikkelig.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply