Hva bør en ha i CXen på langtur?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by jonsto »

Etter at jeg lanserte "nødrepp. pakken" er jeg blitt bedt om å opprette en tråd her om hva dere der ute mener at en bør ha i bilen om en skal på langtur.
Jeg kan jo begynne med noe, så får dere komme med tips. Så skal vi se om vi får satt opp ei liste.

Nødrepp. sett for hydraulikrør. 3,5mm og 4,5mm.
Nødkjøring av kjølevifte. (10 cm med ledning med en flatstikker (spade) i hver ende).
Clutchwire.
Svinghjulsensor.
Noen bremserørsbiter for skjøting av returslanger.
Vulketape og litt glassfiberstrie er fint for å lappe kjøleslanger av gummi.
Araldit
Pluggnøkkel (hvertfall på 22trs)
LHM
Et ekstra relé
Liten rørkutter.
Bensinpumpe.
Coil.
Store blå.
Last edited by jonsto on Mon 16 Jan, 2012 11:21, edited 4 times in total.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by tronde »

Vulketape og litt glassfiberstrie er fint for å lappe kjøleslanger av gummi.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by jonsto »

tronde wrote:Vulketape og litt glassfiberstrie er fint for å lappe kjøleslanger av gummi.
God ide. jeg setter forslagene inn i lista på mitt første innlegg etter hvert som de kommer og så får vi ta en gjennomgang til slutt.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by Sturla »

Araldit
Pluggnøkkel (hvertfall på 22trs)
LHM
et ekstra relé
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by tronde »

Kanskje utvide rørsettet med en billig rørkutter?

Image

Selv om det ikke står stålrør, overlever den nok et par kutt i det røret som må lappes. Koster en førtilapp hos Biltema.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by jonsto »

Da er vi kommet opp i 11 punkter.
Flere?
Vi sorterer og rangerer til slutt.
Vi kan vel også ta med noen punkter om hva som er viktig å kontrolere før en reiser. F. eks. sjekke dynamobørster og bremseklosser. Justere håndbrekk.
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by Prestige1 »

Bensinpumpe og coil
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by pål »

begynner å bli dårlig med bagasjeplass....hva med å bruke en annen bil på tur , om man ikke stoler på CX'en ?
har masse Citroèn:-)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by givretto »

He he, jævlig bra Pål! :lol:

Eller hva med å forsikre seg om at bilen er i god nok stand før man begir seg ut på en lengre reise...?

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by pål »

Hehe , ja nettopp ;) Neida , egentlig mye som er kjekt å ha med seg, vi må ikke glemme at CX'en snart er veteran på alle måter, og de var vel ikke akkurat kjent for sin solide driftsikkerhet den gang de var nye heller :)
Men på den annen side så har jeg for få år siden kjørt tur retur Lhmr-Bardu i CX , og året etter i Xantia , og ingen av de turene gikk helt knirkefritt men vi kom frem uten forsinkelser å snakke om :) (verdt å merke seg at CX'en var av diesel-varianten da, noe som nok er ett pluss når det gjelder driftsikkerhet)
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by Black Lemon »

Jeg har nettopp vært på helgetur med CXen min og i bagasjen hadde jeg foruten rødvin, professional booster (slik Falck og Viking har), 16 år gammel maltwhisky og Davidoff sigarer, stort sett en spade og god mat. Det var tilstrekkelig og på vei hjem så var det en bil som dro fra alle dieselpurkene i bakkene opp mot Sollihøgda fra Sundvolden og jeg røper ikke for mye når jeg sier det var en CX GTi Turbo "avec les optique Morette", og bak rattet satt jeg med en lykkelig og sliten engelsk setter i fotbrønnen på passasjersiden. Med seks nye gasskuler og svingarmslagere er det en nydelse å kjøre den og den går formidabelt ennå.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by rundgren »

Det var jeg som foreslo for Jon å starte denne tråden, siden jeg vurderer en ordentlig langtur til utlandet i CX til sommeren. Dessuten var håpet at andre med lignende planer skulle kunne finne en tråd med tips her inne.
Poenget er å få en liste over ting som var kjekke å ha med i bilen, som ikke er for dyre og tar mye plass men som kan redde en fra flere dagers venting på deler hvis noe ryker på tur - et verksted finner man alltid, men for gamle og spesielle biler som våre kan deletilgang fort bli et problem.
Man må selvsagt vurdere bilens stand og eget mot, og se an hva som er aktuelt å ha med i akkurat din bil. Men dette med at plass skal være et problem, skjønner jeg ikke helt - ingen av tingene på lista så langt er verken store eller dyre, i tråd med opprinnelig idé.

Takk for alle innspill så langt!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by Göran W »

Till en bensinare skulle jag nog packa ner en extra tändspole och "stora blå" dvs relä till bränslepump också. Måste inte vara nya delar - bara fungerande.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by jonsto »

Pål og givretto, dette er da ikke et påbud men en liste over hva andre kunne ha tenkt seg å ha med. Gjennspeiler vel de problemene de har vært utsatt for. En kan jo ikke ha med seg en hel bil i deler. Det skjønner sikkert alle. Men er litt interesant å se hva som kommer opp. Jeg har nå hatt Croisetten som dagligbil i over 9 år. Har brukt den på en lengre tur i Sverige, og kjørt "halve Norge" med den, men aldri hatt noen store problemer med den. Spesielt ikke på tur. Og det er tross alt en bil som snart fyller 23 år. Problemet med CXen er vel i første rekke at om noe går i stykker så er det vanskelig å få tak i deler. Som da jeg fikk trøbbel i Bodø med GTien. Takket være at Trym hadde maken bil så fant jeg ut av det.
Nei, se over bilen skikkelig før avreise, og ta med noen småting som kan hjelpe deg og løse små problemer. Personelig har jeg Falck medlemskap på alle bilene med skilter. Det anbefales å ha Falck, Viking eller NAF medlemskap!!
Når det slutter å komme inn forslag så kan vi jo se på hva som er mulig å få tak i, og dermed ikke trenger å ha med seg.
En oversikt over hvordan en skal komme i kontakt med Citroën klubber er også å anbefale. Har alltid med meg medlemsmatrikkelen til den svenske Citroën klubben når jeg er på ferie i Sverige. Om en ikke nødvendigvis har bruk for dem så kan en jo komme i kontakt med hyggelige mennesker. ;-)
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hva bør en ha i CXen på langtur?

Post by givretto »

Tror nok at dere kan senke skuldrene litt Joar og Jon, jeg for min del anså Pål sitt innlegg for en spøk, og svarte med samme mynt. Eller hva sier du Pål? 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply