Skvettlapper

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Skvettlapper

Post by jonsto »

Mener å huske at det var noen som etterlyste skvettlapper til både CX og andre Citroëner. Prøv å ta kontakt med dette firmaet:
http://www.velosiped.no/skvettlappside/
han har et par Citroënlapper på siden, men kanskje han lager etter mal? Er verdt å ta kontakt.

Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Skvettlapper

Post by Black Lemon »

Jeg hadde skvettlapper foran for å hindre for mye sprut langs sidene på dørene for en del år siden, men til tross for at dette var originale Citroën skvettlapper montert av Citroën, hadde de en tendens til å løsne da de ble klemt i det CXen "la" seg for natten. Til slutt måtte jeg ta dem av, men har savnet å slippe spruten opp på dørsidene. Kanskje man kan ha noen som er litt kortere?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Skvettlapper

Post by dagmatti »

Hei,

jepp, jeg er på jakt etter de originale bak til min gamle røde. Det ser nesten ut som han har noen som passer! :shock: :D


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Skvettlapper

Post by pigland »

Originale er vel å ta hardt i, det er vel en særnorsk regel som var obligatorisk frem til ca 1982. Etter det ble det ekstrautstyr, og færre og færre har valgt det. Viking gummivarefabrikk var vel nærmest eneleverandør til det norske markedet. Tipper det er montert på bilen i Norge, og derfor er litt inkompatibelt med at de brekker på CX når den legger seg ned.. De franske ingeniører hadde oppdaget det hvis det var snakk om originalmonterte :)

Pappa kjøpte spjut ny 2cv i 1982, og kunne velge å droppe skvettlapper. Det gjorde han, fordi han visste det ble borret hull rett i skjermen, noe han gjerne ville unngå.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Skvettlapper

Post by jonsto »

pigland wrote:Originale er vel å ta hardt i, det er vel en særnorsk regel som var obligatorisk frem til ca 1982. Etter det ble det ekstrautstyr, og færre og færre har valgt det.
Jeg tror nå de forran på serie 1 var originale da. de bak er jeg litt mer usikker på.

Mvh
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Skvettlapper

Post by pigland »

Det kan nok stemme, når jeg tenker meg om er det skvettlapper foran på 2cven også, er sikkert montert fra fabrikk.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Skvettlapper

Post by BEO »

pigland wrote:Originale er vel å ta hardt i.
Vet ikke det - Citroën leverer fortsatt originale skvettlapper til bilene. Jeg sørger alltid for å få det montert på når jeg kjøper ny bil, nettopp for å unngå skvett-streker oppover siden. Og da kan en jo like gjerne få på noen bak også.... :D

Husker fortsatt de elegante originale skvettlappene til GS - med utstanset rundt hull til eksosrøret gjennom skvettlappen!
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Skvettlapper

Post by dagmatti »

Hei,

ja, originale og originale, kjøper den. :wink: Vet faktisk ikke, men slik så de ut på fisketur i 1982 (beklager veldig møkkete bil!):

Image

Og uten skvettlapper på vei til trondheim i juni:

Image

Vet sannelig ikke om det vil bli bedre, men har litt lyst til å kjøpe for å se/prøve. Hva tror dere? :)


-m
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Skvettlapper

Post by trymgreg »

Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Skvettlapper

Post by Black Lemon »

Skvettlapper er jo egentlig en smart måte å redusere steinsprut på dørsidene. Jeg har originale skvettlapper både foran og bak på XMen og særlig de foran har spart dørsidene for mye stein og grus. Jeg har lyst til å montere det på CXen igjen og har sett på de til CX-basis som jeg synes ser fine ut.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Skvettlapper

Post by jonsto »

trymgreg wrote:CX-basis har!

Foran og bak
Image
Disse er ikke originale fram på serie1 CX. Men kan helt sikkert brukes.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Skvettlapper

Post by dagmatti »

Hoi,

da har ihvertfall skvettlappene ankommet, helt like de som satt på bilen i sine yngre dager. :) De ser veldig fine ut, tipper det blir bra, skal ihvertfall testes. Hadde egentlig vært fint å ha foran også, sånn praktisk sett. :)


Btw, på xmen satte jeg på foran og bak, og der kjøpte jeg noen nye på ebay med logo. De passer helt ok på den, og kostet så vidt jeg husker mindre enn porto fra drammen, inkludert frakt. :lol:


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Skvettlapper

Post by pål »

Noen som vet om han har ti serie2? Eller serie1 Break (det er kanskje samme som Berline)
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Skvettlapper

Post by dagmatti »

Hei,

han skrev at til citroen hadde han de typene som er avbildet på hjemmesiden. Men han er veldig responsiv på mail så det går jo å spørre mere konkret; kanskje det er noe på baklageret. :)


-m
Post Reply