waterless coolant

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

waterless coolant

Post by rundgren »

Har fattet litt ekstra interesse for kjølevæske og slikt i det siste, og da kom jeg på en reklame for Waterless Coolant fra Evans som det ble reklamert for i et engelsk bilblad.
Produktet virker jo veldig bra, men ser dyrt ut (ingen skandinavisk distribusjon så ikke sikker på pris her - ebay sier rundt 700 kroner for 5 liter)
Stikkord:
* Syntetisk kjølevæske
* -40 til +180 grader
* Ekspanderer ikke når det blir varmt
* Null oksygen, null korrosjon.
* Miljøvennlig
* Trenger aldri å skiftes

http://www.evanscoolants.co.uk/classic-cool-180.html

Synes dette virker fristende - fill and forget!
Noen som har erfaring? Finnes det tilsvarende produkter som man får kjøpt i Norge (blir jo litt porto fra England) ?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: waterless coolant

Post by Black Lemon »

Enig, dette ser interessant ut. Absolutt verdt å betale mer. Kanskje vi har noen kjemikere her på forumet som kan mer om dette?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: waterless coolant

Post by jonsto »

Da den syntetiske oljen kom i sin tid sa de vel omtrent det samme. Skeptisk. :roll: 8)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: waterless coolant

Post by rundgren »

jonsto wrote:Da den syntetiske oljen kom i sin tid sa de vel omtrent det samme. Skeptisk. :roll: 8)
Noe galt med syntetisk olje, nå?
Akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde hatt dette på Xantiaen, det hadde spart meg for et skifte av toppakning (og kanskje enda mer) ser det ut som.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: waterless coolant

Post by jonsto »

rundgren wrote:Noe galt med syntetisk olje, nå?
Nei, ikke med oljen, men da den kom var det sagt at en kunne kjøre ut og bort uten å skifte, og det skar seg. I bokstavelig forstand. En må i det minste skifte filter. Og det er det jeg tenker her også. Noen av stoffene forsvinner og må erstattes. Svært lite som holder ut og bort. Men skal ved anledning lese litt mer om hva dette er.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: waterless coolant

Post by rundgren »

jonsto wrote:
rundgren wrote:Noe galt med syntetisk olje, nå?
Nei, ikke med oljen, men da den kom var det sagt at en kunne kjøre ut og bort uten å skifte, og det skar seg. I bokstavelig forstand. En må i det minste skifte filter. Og det er det jeg tenker her også. Noen av stoffene forsvinner og må erstattes. Svært lite som holder ut og bort. Men skal ved anledning lese litt mer om hva dette er.
Ahh, ja. Det med at det aldri må skiftes kan det hende er litt for godt til å være sant. Men vanlig kjølevæske anbefales vel bytte hvert andre til tredje år, så om dette holder 2-3 ganger så lenge i verste fall så er det likevel veldig bra.
For min del er jeg mest interessert i de andre egenskapene - kjølevæske som aldri fryser eller koker, og forlenger livet til systemet ved å ikke forårsake korrosjon høres bra ut.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: waterless coolant

Post by rundgren »

Kjøpte meg en dings for å sjekke kjølevæske - en stor pipette med en flottør inne i.
Denne satte jeg sammen og dyppet i ekspansjonstaken på CXen for å suge opp litt kjølevæske.. Hva skjer så? Jo gummitippen ramler nedi. MILDT sagt irritert, ja.
Ok, så ekspansjonstaken måtte ut og tømmes for få den ut. Skiten var umulig å pille ut med tanken i bilen. Kunne jo ikke risikere at den ble sugd inn i systemet.
Anywho: Med tanken ute, legger jeg merke til ganske heftig korrosjon på metallkragen som finnes i inn og utløp av tanken (se bilder.)
Hvis tanken ser sånn ut etter 25+ år, så ser vel annet stål i systemet fort like ille ut vel?
Et godt argument for å droppe vann/oksygen i kjølevæska, syns jeg.
Kragen på siste bildet var det faktisk rusta hull i..
Jeg prøver å fikse med Brunox og kanskje litt silikon.

http://imgur.com/pdOO6,OexLj#0
http://imgur.com/pdOO6,OexLj#1
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: waterless coolant

Post by jonsto »

Årsaken til at kjølevesken bør skiftes hvert andre eller tredje år er at rustbeskyttelsen brukes opp. Dette er vel et godt bevis på det. ;-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: waterless coolant

Post by rundgren »

jonsto wrote:Årsaken til at kjølevesken bør skiftes hvert andre eller tredje år er at rustbeskyttelsen brukes opp. Dette er vel et godt bevis på det. ;-)
Riktig... Et godt bevis på at det kanskje ikke blir gjort i praksis, også :-)

Har fått priser fra Evans i England nå. Ikke billig, men det er jo ikke vanlig frostvæske heller.

Evans Classic Cool - ca. 100 kroner literen på 5-liters beholder, pluss frakt og moms. 90 kroner literen på 25 liters kanne.
Frakteksempler til Norge: 1 boks med 4 5-litere: 760 kroner, 2 stk 25 litere: 1000 kroner.

Stemmer det at det går rundt 13 liter på en CX 25?
Litt avhengig av kvantitet og om vi bestiller flere sammen, kommer vidunderproduktet altså fort på tett oppunder tre tusen kroner for femten liter ferdig levert og momset.

I tillegg selger de noe som heter Prep Fluid, som kan brukes til å trekke ut alt vann av kjølesystemet - dette skal kunne brukes opp til 4 ganger.
Dette koster rundt 70 kroner literen pluss frakt og moms. Ikke noe must å bruke, hvis man finner en annen måte å få tømt anlegget for vann.
Produktet fungerer fint selv om det skulle være litt vann igjen, men noe av poenget er jo å ha et kjølesystem 100% fritt for både vann/oksygen.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply