Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

nilsolav
Posts: 18
Joined: Thu 03 Jan, 2013 00:23

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by nilsolav »

Litt støy er vel bra!? Med Cx Heller det kraftig mot retting av skjerm, for
står jeg det som. Er det en fordel at man kjenner cx fra før når man skal rette opp?
Hvis noen av dere påberoper dere å kunne gjøre jobben kunne jeg Jo komme innom med bilen ved passende høve?
Jeg vet ikke om jeg har landet på noen løsning hva slags understellbehandling den bør ha, men flere gode løsninger ligger allerede her. :D
Det blir iallefall spennende å få byttet kuler og kjenne forskjellen som er mye omtalt. selve Cx følinga?B-)ble fortalt at det skal være citroentreff I Volda I år? Noen som vet når? Jeg bor I Volda.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by n10516 »

Jeg synes Gopp sin støy var fin, jeg. Du satte fingeren på ting som har stor betydning for alle oss med CX, ikke bare Nils Olav. Dessverre er det riktig at dagens opprettere er langt flinkere til å bytte deler enn å rette dem. Derfor, Nils Olav, finn en som kan rette en skjerm! Forhør deg litt rundt før du setter bort jobben slik at du vet at de faktisk kan det du ber dem om!

En så fin CX trenger å gå første klasse hele veien!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by rundgren »

nilsolav wrote: Jeg vet ikke om jeg har landet på noen løsning hva slags understellbehandling den bør ha, men flere gode løsninger ligger allerede her. :D
Det blir iallefall spennende å få byttet kuler og kjenne forskjellen som er mye omtalt. selve Cx følinga?B-)ble fortalt at det skal være citroentreff I Volda I år? Noen som vet når? Jeg bor I Volda.
Angående understellsbehandling så er det veldig lite tvil: Du må ha noe oljebasert som ikke tørker men holder seg seigt. Ikke Tectyl e.l. - disse type midler trenger rent metall for påføring og egner seg derfor ikke til annet enn nye eller restaurerte biler.
Selv om bilen din fremstår som rustfri, er det garantert små tilløp til rust rundtforbi. Påfører man Tectyl på dette vil det fortsette å ruste under, uten at du ser det før det er for seint. Olje vil ikke ha samme problem.
Jeg vet ikke hva som finnes i Volda, men her på Østlandet er det mange entusiaster og veteranbileiere som bruker Funderud Antirust http://www.antirust.no
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by gopp »

rundgren wrote:
nilsolav wrote: Jeg vet ikke om jeg har landet på noen løsning hva slags understellbehandling den bør ha, men flere gode løsninger ligger allerede her. :D
Det blir iallefall spennende å få byttet kuler og kjenne forskjellen som er mye omtalt. selve Cx følinga?B-)ble fortalt at det skal være citroentreff I Volda I år? Noen som vet når? Jeg bor I Volda.
Angående understellsbehandling så er det veldig lite tvil: Du må ha noe oljebasert som ikke tørker men holder seg seigt. Ikke Tectyl e.l. - disse type midler trenger rent metall for påføring og egner seg derfor ikke til annet enn nye eller restaurerte biler.
Selv om bilen din fremstår som rustfri, er det garantert små tilløp til rust rundtforbi. Påfører man Tectyl på dette vil det fortsette å ruste under, uten at du ser det før det er for seint. Olje vil ikke ha samme problem.
Jeg vet ikke hva som finnes i Volda, men her på Østlandet er det mange entusiaster og veteranbileiere som bruker Funderud Antirust http://www.antirust.no
Enig med rundgren her. Jeg har brukt en kar ute ved Spydeberg som sverger til sagkjedeolje. Han sprøyter dette i hulrom og på undersiden av karosseriet. Det er noe skikkelig søl, og det drypper av bilen i ukesvis, men det holder rusta unna. På baksiden av hjulbuene legger han smørefett, også det er grisete, men holder møkka unna slik at det ikke ligger våte kaker med jord og sand i hjulbuene. Gjør man dette hvert år, og bilen ikke er rusten i utgangspunktet, vil man ha rustfri bil i mange år.

Jeg kommer til å kjøre alle bilene mine innom ham, men de som kun går på sommeren blir nok skånet for fett i hjulbuene, og jeg repeterer ikke behandlingen hvert år for sommer biler.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by Black Lemon »

Jeg har brukt Funderud de to siste årene både på CXen og XMen min og begge disse går jo også om vinteren, men riktignok i beskjeden grad. Funderud fortalte at det tidligere brukte en olje som kunne minne om sagkjedeolje, men den de benytter nå har noen andre egenskaper uten at jeg helt vet hva. Det drypper i et par uker etter behandlingen før det gir seg. Det er rimelig og så får man seg en hyggelig tur til Eidsberg der veiene er som skapt for hydrauliske Citroëner for ikke å snakke om et vakkert landskap.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by jonsto »

Finnes vel like mange "oppskrifter" på understellsbehandling som det finnes eiere av biler som blir tatt vare på. :-) Olje /hulromsstoff som sprøytes inn må være penetrerende/krypende. Det er viktig. Og så må det forsegles. Har personelig ikke tro på sagkjed olje da den er for seig (etter min mening). Personelig bruker jeg Owatrol som får stå en par dager og renne av seg og krype godt inn i kriker og krær. Så sprøyter jeg en voksbasert hulromsmasse på toppen. Men har tenkt å prøve Noxudol. Den hadde noen fantastiske krypeegenskaper. Men det finnes sikker andre som er like bra. Er vel litt som med medisin, hovedsaken er at en tror på det selv. ;-)
Og det viktigste er at det er tørt før en begynner å sprøyte.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by Göran W »

När jag började rostskydda på 70-talet använde vi ren mineralolja + sågkedjeolja + kall-asfalt. Detta värmdes till ca 70C och sprutades med "färgspruta" och långt munstycke in i alla hålrum. Sågkedjeoljan och värmen gjorde att det kröp in absolut överallt!!! Om man sprutade över en tät svetsfog såg man att den inte var tät...... varje por i svetsen syntes då rostskyddet trängde rakt igenom.
Därefter penslades hjulhusen med kall-asfalt för att ge slitstyrka mot stensprut från grusvägar!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by rundgren »

Göran W wrote:När jag började rostskydda på 70-talet använde vi ren mineralolja + sågkedjeolja + kall-asfalt. Detta värmdes till ca 70C och sprutades med "färgspruta" och långt munstycke in i alla hålrum. Sågkedjeoljan och värmen gjorde att det kröp in absolut överallt!!! Om man sprutade över en tät svetsfog såg man att den inte var tät...... varje por i svetsen syntes då rostskyddet trängde rakt igenom.
Därefter penslades hjulhusen med kall-asfalt för att ge slitstyrka mot stensprut från grusvägar!
Har du enda noen biler som har vært behandlet slik siden 70-tallet, og vært i bruk på vinteren? Hadde vært interessant å vite om behandlingen har fungert.
I teorien høres jo dette bra ut, men problemet med å etterprøve teorier for rustbehandling er jo at det tar tid å se resultatene...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Cx 2000, 1976 mod, bruuun..

Post by Göran W »

Dessvärre, nej. De bilar vi behandlade då var uteslutande bruksbilar och de jag kunde följa har för länge sedan skrotats av andra anledningar.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply