Endelig veteran i år

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Endelig veteran i år

Post by Asle »

Da er Pallasen veteran i år :D , nye tidsriktige skilt er bestilt og ankommet, det ene av de gamle skiltene er bulket litt og det andre har tynslitt svartfarge, men begge er originale, og har alltid vært på bilen, altså er full årsavgift betlat i 30år, nå blir det bare personskadeavgiften :D
Last edited by Asle on Sat 19 Jan, 2013 18:38, edited 1 time in total.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Endelig veteran i år

Post by Prestige1 »

Prestigen min er også veteran nå. Må vel korte litt ned på kjørelengden, men.
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Endelig veteran i år

Post by gopp »

Prestige1 wrote:Prestigen min er også veteran nå. Må vel korte litt ned på kjørelengden, men.
Hvorfor korte ned på kjørelengden? LMK har fri kjørelengde, men noen begrensinger. Jeg betaler ca. 500,- pr. år for den ene bilen min, og litt over en tusenlapp for den andre. Forsikringssummene er da henholdsvis 300k og 500k. Den ene av bilene gikk ca. 7.000 km. i 2011, men kun 2.000 km. i 2012. Til gjengjeld hadde jeg en tur på nesten 6.000 km. fordelt over 8 dager med den andre (denne har også LHM).

LMK gir ikke bare gunstig forsikring, men taler også vår sak som bilentusiaster når byråkrater i Brussel og Oslo definerer regler. At ikke CX-klubben er medlem av LMK er synd, nå er jeg medlem av Klubb Alfa Romeo Norge for å få denne fordelen, og det blir vel gjennom denne klubben min -81 Prestige får forsikring. Heldigvis er Erik Seierstad, som er besiktingsmann der både Alfa- og Citroën-entusiast (egentlig er han veldig entusiastisk for veldig mange merker).

Les mer på http://www.lmk.no/
Gopp
-----------------
Har no' CX
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Endelig veteran i år

Post by Asle »

Var ute og byttet skiltene, må vel ha nye oblater, har hørt rykter om at oblatene forsvinner i år men må vel ha inntil videre regner jeg med, noen som vet?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Endelig veteran i år

Post by tronde »

Asle wrote:Var ute og byttet skiltene, må vel ha nye oblater, har hørt rykter om at oblatene forsvinner i år men må vel ha inntil videre regner jeg med, noen som vet?


http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... rollmerker
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Endelig veteran i år

Post by Asle »

tronde wrote:
Asle wrote:Var ute og byttet skiltene, må vel ha nye oblater, har hørt rykter om at oblatene forsvinner i år men må vel ha inntil videre regner jeg med, noen som vet?


http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... rollmerker

Da slipper jeg å sette på merker, det er jo bra :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Endelig veteran i år

Post by Asle »

gopp wrote:
Prestige1 wrote:Prestigen min er også veteran nå. Må vel korte litt ned på kjørelengden, men.
Hvorfor korte ned på kjørelengden? LMK har fri kjørelengde, men noen begrensinger. Jeg betaler ca. 500,- pr. år for den ene bilen min, og litt over en tusenlapp for den andre. Forsikringssummene er da henholdsvis 300k og 500k. Den ene av bilene gikk ca. 7.000 km. i 2011, men kun 2.000 km. i 2012. Til gjengjeld hadde jeg en tur på nesten 6.000 km. fordelt over 8 dager med den andre (denne har også LHM).

LMK gir ikke bare gunstig forsikring, men taler også vår sak som bilentusiaster når byråkrater i Brussel og Oslo definerer regler. At ikke CX-klubben er medlem av LMK er synd, nå er jeg medlem av Klubb Alfa Romeo Norge for å få denne fordelen, og det blir vel gjennom denne klubben min -81 Prestige får forsikring. Heldigvis er Erik Seierstad, som er besiktingsmann der både Alfa- og Citroën-entusiast (egentlig er han veldig entusiastisk for veldig mange merker).

Les mer på http://www.lmk.no/


Noen som vet hvor mange veteraner av CX som er registrert og på veien?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Endelig veteran i år

Post by Black Lemon »

Er det ikke slik at dersom bilen er registrert som veteranbil legges det visse begrensninger på bruken. Jeg tenker da på vilkårene når det gjelder forsikring. En veteranbil er en bil som ikke er beregnet på ordinær daglig kjøring, men "finkjøring i helgene" for å si det litt enkelt. For meg som fortsatt kjører CX hele året, vil det kanskje være et problem og ha den som veteran til tross for at årlig kjørelengde ikke utgjør mer enn ca. 5.000 km.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Endelig veteran i år

Post by Asle »

Black Lemon wrote:Er det ikke slik at dersom bilen er registrert som veteranbil legges det visse begrensninger på bruken. Jeg tenker da på vilkårene når det gjelder forsikring. En veteranbil er en bil som ikke er beregnet på ordinær daglig kjøring, men "finkjøring i helgene" for å si det litt enkelt. For meg som fortsatt kjører CX hele året, vil det kanskje være et problem og ha den som veteran til tross for at årlig kjørelengde ikke utgjør mer enn ca. 5.000 km.
Så lenge man har ordinær forsikring (ikke LMK) så er det visstok ingen begrensninger.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Endelig veteran i år

Post by pål »

Jeg har også forstått at det er på forsikringssiden det gjelder spesielle krav.
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Endelig veteran i år

Post by citro1cx »

Asle wrote:
Black Lemon wrote:Er det ikke slik at dersom bilen er registrert som veteranbil legges det visse begrensninger på bruken. Jeg tenker da på vilkårene når det gjelder forsikring. En veteranbil er en bil som ikke er beregnet på ordinær daglig kjøring, men "finkjøring i helgene" for å si det litt enkelt. For meg som fortsatt kjører CX hele året, vil det kanskje være et problem og ha den som veteran til tross for at årlig kjørelengde ikke utgjør mer enn ca. 5.000 km.
Så lenge man har ordinær forsikring (ikke LMK) så er det visstok ingen begrensninger.
har veteran forsikring på 2cv. der står detfølgende i spesifikasjonene for denne type forsikring:

Spesifikasjon/spesielle forhold i forsikringsavtalen

Teksten her viser spesielle forhold (tilpasninger) som er gjort i forsikringsavtalen. Teksten vises også i forsikringsbeviset.

Spesifikasjoner i denne avtalen
- kun eier kan være fører av kjøretøyet.
- kjøretøyet kan ikke være i daglig bruk.
- eier må eie bruksbil forsikret i if,dersom bruksbilen annulleres vil
veterankjøretøyet bli endret til ordinær forsikring.
- kjøretøyet må ha dekkdimensjon som samsvarer med opplysningene i
vognkortet.
- dersom det monteres nyere radio/musikkanlegg enn kjøretøyets årsmodell
dekkes ikke tyveri eller skader i forbindelse med tyveri.


dette er vilkårene i If, og som du ser er det begrensning i form av at jeg må ha en bruksbil i tillegg. Forøvrig ingen km begrensning på veteran. jeg kan heller ikke låne bort bilen :o
Litt over middels interessert i Citroën cx!
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Endelig veteran i år

Post by gopp »

For LMK-forsikring gjelder andre vilkår enn for IF og Gjensidige. Les mer her: http://www.lmk.no/images/doc/abc-lmkforsikring.pdf

I bunn og grunn er det åpent for tolkning rundt bruken, slik jeg ser det. Jeg ser ikke at det er noen problemer ved å legge ut på en 6.000 km. lang ferietur på kontinentet med en LMK-forsikret bil, heller ikke å bruke bilen på sommerstid til jobben når været er bra og jobbreisen er noe annet enn å stå i stillestående kø i Festningstunnelen. En tur på tørt føre vinterstid strider heller ikke med min oppfattelse av forsikringen, men å daglig kjøre til jobben vinterstid gjør det. For meg blir det en naturlig begrensing, for jeg fyrer ikke opp motoren (som har 13 liter motorolje å varme opp) for å ta turen på nærmeste kjøpesenter fem minutter unna for å handle, og den blir heller ikke parkert ute over natten om jeg kan unngå det. Jeg kjører ikke på vinteren (vanligvis), men regnvær tåler den godt. Jeg bruker den mest til hyggeturer, men så er jo vær tur i den bilen hyggelig, uansett reisemål.

Som jeg oppfatter din bruk av din bil Black Lemon tror jeg du kanskje må justere den litt, men ikke mye for å kunne få den dekket. Bilen er enda ikke 30 år, så da er det "Blivende klassiker" som er riktig kategori for din bil. Det betinger at du har en annen bil på helforsikring (som da er mer enn 30 år) og at du har hatt forsikret denne i minst 1 år. Forsikringen er vell så mye en vurdering av eier som bil, og det er derfor vilkårene er som de er.

Jeg vil anbefale alle som har en veteranbil til å vurdere LMK-forsikring, for det finnes ikke bedre vilkår, heller ikke blant produktene de andre forsikringsselskapene kaller "veteranforsikring".
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Endelig veteran i år

Post by rundgren »

Dette har vært oppe før, og det er ikke umulig for CX-klubben å bli LMK-medlem.
Det må imidlertid noen organisatoriske grep til, og det koster noen kroner.
Hvis det er noen som har erfaring med LMK og har lyst til å hjelpe styret med å drive prosessen, så er det absolutt velkomment.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Endelig veteran i år

Post by gopp »

rundgren wrote:Dette har vært oppe før, og det er ikke umulig for CX-klubben å bli LMK-medlem.
Det må imidlertid noen organisatoriske grep til, og det koster noen kroner.
Hvis det er noen som har erfaring med LMK og har lyst til å hjelpe styret med å drive prosessen, så er det absolutt velkomment.
Jeg er engasjert i en annen klubb som heller ikke er LMK-medlem, men vurderer å bli det. Hva må til for at klubben skal bli medlem? Hvilke kostnader er forbundet med det?
Det kan jo være at det ikke er dobbelt så mye jobb å være LMK-representant i to klubber...
Gopp
-----------------
Har no' CX
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Endelig veteran i år

Post by pigland »

Norsk 2cv-klubb ble med i LMK for få år siden. Mener et av kravene som klubben ikke hadde var å ha en revisor valgt på årsmøtet og et punkt i statuttene at ved nedleggelse av klubben skulle resterende verdier gå til en veldedig organisasjon eller lignende. Tror kostnaden er på rundt 10 kr/medlem, men det er mulig det er litt avhengig av hvor mange medlemmer man er.

En eller flere forsikringsbesiktere er lurt å ha slik at de som vil ha LMK-forsikring kan henvende seg og avtale visning av bilen. Man kan bruke andre forsikringsbesiktere fra andre klubber hvis man f.eks bor på en kant av landet som ikke er i nærheten av en i CX-klubben. Tja, var det noe mer da? En forespørsel på mail til post@lmk.no vil nok være avklarende.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply