LMK-medlemskap

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

LMK-medlemskap

Post by gopp »

Som nevnt i en annen tråd sjekker jeg litt rundt hva som må til for at en klubb skal bli medlem av LMK. For meg er dette i første omgang aktuelt i Norsk Maserati Klubb, hvor nye krefter forsøker å gjenreise klubben. Situasjonen der er ikke så ulik den som er i CX-klubben, og jeg tror LMK-medlemskap er aktuelt for begge disse klubbene.

Det vil kreve noe mer organisering og at CX-klubben endrer retning mot bevaring av klassiske biler fremfor å holde liv i bruksbiler som går i saltsørpa. Begge deler kan være formålet med klubben, men mitt inntrykk er at nettopp dette veiskillet også representerer ståstedet til klubben i dag. Det er jo litt påfallende at det er langt enklere å finne en fin DS enn en fin serie 1 CX. Hva må til for å bevare CX, GS/GSA og BX? Xantia og XM er ikke akutt i faresonen, men vil snart komme dit de også.

Hvorfor skal en CX koste langt mindre enn en DS? Nettopp den lave verdien på bilene er noe av problemet tror jeg, for lav verdi gjør at få setter bilene sine i topp stand, og heller kaster dem enn å lagre dem. Det er veldig få som ønsker å bruke 60.000 kr. på å sette i stand en CX når man vet at man kun får halvparten ved salg, selv om man handler med hjertet og ikke hodet når det kommer til CX. Igjen er det markedskreftene som rår, og det hele går på tilbud og etterspørsel. Klubben kan påvirke etterspørsel (over litt tid), verdien går opp, og flere biler blir bevart. Jeg mener vi må slutte å snakke ned verdien på CX, noe som er lett å gjøre ubevist.

Kan LMK hjelpe klubben på noen måte? Gunstige forsikringer er i alle fall noe som kan brukes til å få flere betalende medlemmer.

Her er et utdrag av e-post som jeg fikk fra LMK med kriteria for medlemskap:

o En årsberetning som viser at klubben har vært i drift i minst et år. (Unntak for klubber som springer ut av eksisterende klubber kan gjøres)

o Klubbens vedtekter – der det bl.a. fremkommer på en eller annen måte at klubben også har til formål å søke å bevare motorhistoriske objekter. Vi er klar over at klubben internt (vanligvis) må ha årsmøte/generalforsamling i klubben for å ev. endre vedtekter, men endringer kan eventuelt gjøres av klubbens styre nå, og så blir de endelige og årsmøtegodkjente vedtektene oversendt til LMK på et senere tidspunkt. (se forslag til vedtekter i vedlegg)

o Klubben’s medlemsantall. (minimum 25 betalende medlemmer. Det ser jeg med at dere har. Det er grunnlaget for opptak, samt grunnlaget for beregning av medlemsavgiften. Avgiften er NOK 20 per klubbmedlem.

o Klubben utpeker en person som LMK’s kontaktperson i organisasjonsmessige spørsmål. For eksempel formann, sekretær, styremedlem eller annen tillitsvalgt. Navn (ev. foreløpig navn) med epost-tlf-adresse sendes oss. Denne personen skal ha ansvaret for å spre informasjon ut til resten av styret, og til medlemmene der det er naturlig.

o Klubben utpeker en person som forsikringsansvarlig som skal ta vare på kopi av søknad og besiktigelsesskjema, samt ha oversikt over besiktigelsesmennene. Denne person skal være tillitsvalgt. Gjerne en besiktigelsesmann med litt ordenssans og initiativ. Klubben står fritt i å utpeke flere personer til klubbens forsikringskomité, men denne kan også bestå av besiktigelsesmann/forsikringsansvarlig + ev. en person til som møtes/snakkes ved behov. Komiteen v/en eller flere av representantene er den lokale/interne godkjenningsinstans før forsikringssøknad oversendes LMK.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: LMK-medlemskap

Post by jonsto »

Dette ser da forsåvidt greit ut. Det kunne jo vært greit å vite hvor mange av medlemmene våre som det er aktuelt for. Hvor mange har biler mellom 1975 og 1983. Hvor mange har vi som blir veteran i de nærmeste 3 - 5 årene?
Vi skal jo ha årsmøte snart. Du får sende inn forslaget til styret så det blir tatt opp som sak der.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: LMK-medlemskap

Post by Asle »

jonsto wrote:Dette ser da forsåvidt greit ut. Det kunne jo vært greit å vite hvor mange av medlemmene våre som det er aktuelt for. Hvor mange har biler mellom 1975 og 1983. Hvor mange har vi som blir veteran i de nærmeste 3 - 5 årene?
Vi skal jo ha årsmøte snart. Du får sende inn forslaget til styret så det blir tatt opp som sak der.

For min del er det ikke sikkert at LMK forsikring er aktuelt, det kommer an på hva slags begrensniger på bruk som forutsettes, men vil evt vurdere det hvis skulle bli et medlemskap.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: LMK-medlemskap

Post by gopp »

Asle wrote:
jonsto wrote:Dette ser da forsåvidt greit ut. Det kunne jo vært greit å vite hvor mange av medlemmene våre som det er aktuelt for. Hvor mange har biler mellom 1975 og 1983. Hvor mange har vi som blir veteran i de nærmeste 3 - 5 årene?
Vi skal jo ha årsmøte snart. Du får sende inn forslaget til styret så det blir tatt opp som sak der.

For min del er det ikke sikkert at LMK forsikring er aktuelt, det kommer an på hva slags begrensniger på bruk som forutsettes, men vil evt vurdere det hvis skulle bli et medlemskap.
Her er utdrag fra reglene:
2. HER GJELDER LMK FORSIKRING
Forsikringen gjelder over alt der ordinær motorvognforsikring gjelder. Imidlertid skal motorvognen, når den ikke er i bruk, oppbevares i låst bygning for maksimalt 30 kjøretøy (maks. 3 for Blivende Klassiker). Under løp og turer regnes kjøretøyet som i bruk, og det stilles ikke særskilte krav til oppbevaring.

3. KRAV TIL KJØRETØY
Kjøretøyet må være 30 år eller eldre for alle typer forsikringer utenom Blivende Klassiker som er for kjøretøy mellom 15 og 30 år. Det skal være et samleobjekt som eies av privatperson, firma eller museum. For firma eller museum må navngitt person være nevnt i polisen.
Kjøretøyet skal ikke benyttes i ervervsmessig sammenheng (utleie, varetransport o.l.). Derimot er en henvendelse til deg som privatperson eller via klubben om kjøring i bryllup e.l. mot et vederlag ikke å anse som ervervsmessig kjøring. Aktiv markedsføring i noe media kan ikke gjøres. Klubben din kan derimot opplyse inne på sine websider - ikke førstesiden - at de kan formidle bryllupskjøring. De beløp som vanligvis gis mellom privatpersoner som kompensasjon/betaling for pussing og polering av en bil, venting i timevis utenfor kirke og fotograf i tillegg til etterarbeidet som følger (riskorn, søle m.m.), er normalt ikke av en størrelsesorden som gjør at dette kommer inn under kategorien ”ervervsmessig kjøring”.

Kjøretøy som det søkes helforsikring på, bør være mest mulig historisk korrekt restaurert, eller være i godt bevart original stand. Tidstypiske endringer og bruks-slitasje/patina fra kjøretøyets driftsperiode kan godkjennes. Felg- og dekkdimensjon skal være i harmoni med kjøretøyets konstruksjon og historie.
For Helforsikring/Ombygd/Oppstilling/BlivendeKlassiker gjelder følgende: Kjøretøyet kan være restaurert eller urestaurert, men må være godt vedlikeholdt og "presentabelt". Bulker, rust, rotete ledningsnett og flenger i trekk og seter er noen eksempler på hva som man bør gjøre noe med før besiktigelsesmann tilkalles.

En restaurering skal være fagmessig og seriøst utført. "Overrestaurering" - restaurering av kjøretøy til bedre enn ny (spesiallakkering o.l.) vil normalt ikke kunne dekkes fullt ut ved eventuell skade.
Ut over dette er det fri kjørelengde, men krav om at eier disponerer en annen bruksbil (f.eks. en firmabil). Den største begrensingen, slik jeg ser det, er at bilen må parkeres i låst garasje når den ikke er i bruk. Med en pris på ca. kr. 400,- pr. år er det ingen andre som kan tilby like gode vilkår.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Re: LMK-medlemskap

Post by Alx »

Hei,

Det er vel ikke noe poeng i å pløye tidligere pløyd mark her. Både Østfold og Norsk 2cv klubber har relativt nylig blitt medlemmer av LMK. DS/ID har veø vært medlem lengre. Det er helt sikkert noen i styrene der som kan hjelpe dere erfaringer og med alle formaliteter for å bli medlem dersom CX-klubben skulle ønske det... :)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: LMK-medlemskap

Post by citro1cx »

gopp wrote:
Asle wrote:
jonsto wrote:Dette ser da forsåvidt greit ut. Det kunne jo vært greit å vite hvor mange av medlemmene våre som det er aktuelt for. Hvor mange har biler mellom 1975 og 1983. Hvor mange har vi som blir veteran i de nærmeste 3 - 5 årene?
Vi skal jo ha årsmøte snart. Du får sende inn forslaget til styret så det blir tatt opp som sak der.

For min del er det ikke sikkert at LMK forsikring er aktuelt, det kommer an på hva slags begrensniger på bruk som forutsettes, men vil evt vurdere det hvis skulle bli et medlemskap.
Her er utdrag fra reglene:
2. HER GJELDER LMK FORSIKRING
Forsikringen gjelder over alt der ordinær motorvognforsikring gjelder. Imidlertid skal motorvognen, når den ikke er i bruk, oppbevares i låst bygning for maksimalt 30 kjøretøy (maks. 3 for Blivende Klassiker). Under løp og turer regnes kjøretøyet som i bruk, og det stilles ikke særskilte krav til oppbevaring.

3. KRAV TIL KJØRETØY
Kjøretøyet må være 30 år eller eldre for alle typer forsikringer utenom Blivende Klassiker som er for kjøretøy mellom 15 og 30 år. Det skal være et samleobjekt som eies av privatperson, firma eller museum. For firma eller museum må navngitt person være nevnt i polisen.
Kjøretøyet skal ikke benyttes i ervervsmessig sammenheng (utleie, varetransport o.l.). Derimot er en henvendelse til deg som privatperson eller via klubben om kjøring i bryllup e.l. mot et vederlag ikke å anse som ervervsmessig kjøring. Aktiv markedsføring i noe media kan ikke gjøres. Klubben din kan derimot opplyse inne på sine websider - ikke førstesiden - at de kan formidle bryllupskjøring. De beløp som vanligvis gis mellom privatpersoner som kompensasjon/betaling for pussing og polering av en bil, venting i timevis utenfor kirke og fotograf i tillegg til etterarbeidet som følger (riskorn, søle m.m.), er normalt ikke av en størrelsesorden som gjør at dette kommer inn under kategorien ”ervervsmessig kjøring”.

Kjøretøy som det søkes helforsikring på, bør være mest mulig historisk korrekt restaurert, eller være i godt bevart original stand. Tidstypiske endringer og bruks-slitasje/patina fra kjøretøyets driftsperiode kan godkjennes. Felg- og dekkdimensjon skal være i harmoni med kjøretøyets konstruksjon og historie.
For Helforsikring/Ombygd/Oppstilling/BlivendeKlassiker gjelder følgende: Kjøretøyet kan være restaurert eller urestaurert, men må være godt vedlikeholdt og "presentabelt". Bulker, rust, rotete ledningsnett og flenger i trekk og seter er noen eksempler på hva som man bør gjøre noe med før besiktigelsesmann tilkalles.

En restaurering skal være fagmessig og seriøst utført. "Overrestaurering" - restaurering av kjøretøy til bedre enn ny (spesiallakkering o.l.) vil normalt ikke kunne dekkes fullt ut ved eventuell skade.
Ut over dette er det fri kjørelengde, men krav om at eier disponerer en annen bruksbil (f.eks. en firmabil). Den største begrensingen, slik jeg ser det, er at bilen må parkeres i låst garasje når den ikke er i bruk. Med en pris på ca. kr. 400,- pr. år er det ingen andre som kan tilby like gode vilkår.
ser ikke helt de store fordelene med tegne LMk forsikring kontra annen veteranforsikring. slik jeg leser det, er det flere "heftelser" ved LMK enn annen forsikring. Min veteranforsikring krever f.eks ikke at bilen skal være i låst garasje. Er det noen andre fordeler med LMK?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: LMK-medlemskap

Post by RolandM »

Er det noen annen veteranforsikring på markedet som gir like god pris som LMK med sammenlignbare vilkår? Husk også at "Blivende Klassiker" er ikke så mye dyrere, og jeg tror du vil slite med å finne forsikring for f.eks en fin XM for 800 kr,- annetsteds - holder ikke til ansvarsforsikring en gang. Og det er mange av oss som har biler i den kategorien også. Så jeg tror LMK har mye positivt for klubben totalt sett. Det er for øvrig heller ikke krav om at bil står i låst enkeltgarasje; det kan være flere andre eiere med tilgang til samme garasje; dette er blitt lempet på.

For øvrig støtter jeg fullt ut den utviklingen for klubben som Gopp skisserer. Om fem år er nesten samtlige solgte CX veteran (hvis de da har overlevd bruksbilstadiet, vi er egentlig litt sent ute med å ta tak i dette). Det er selvsagt morsomt å kunne få tak i objekter til 5-20 000, men vi er nok nødt til å komme opp på et gjengs prisnivå over 50-60 000 for fine biler i Norge før det blir i nærheten av tilrådelig å lakkere eller teknisk oppgradere biler i middels eller dårlig tilstand (og de fine er det ikke så mange av). Dette blir en gradvis prosess der økte priser skaffer flere fine biler, flere verksteder som vil jobbe med dem, mer anseelse, flere interessenter etc.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: LMK-medlemskap

Post by rundgren »

Jeg syns LMK-medlemskap er noe vi bør jobbe mot, og er veldig glad for at gopp har tatt opp igjen denne tråden. Og ikke minst at han er villig til å bidra til prosessen!
Hadde vært topp om vi kunne hente ut litt synergieffekter (som de liker å kalle det i næringslivet) på prosessene for CX og Maserati-klubben.
Når det gjelder forsikringer så er det forskjellige fordeler og ulemper med de forskjellige tilbudene, naturlig nok. Resultatet for våre medlemmer om klubben blir med i LMK, er tilgang til ett ekstra alternativ for forsikring. Det ligger ingen forpliktelse for medlemmene, det er ingen kvoter vi må fylle eller noe slikt og hvert enkelt medlem står selvsagt helt fritt.
Enkelt og greit koster dette oss ikke noe annet enn litt innsats og 20 kroner per medlem, og det mener jeg det er verdt.

De konkrete punktene fra e-posten fra LMK er ikke veldig vanskelige å få til:
* Årsberetning: Skal uansett produseres og legges fram på årsmøte før sommeren
* Vedtekter: Her tror jeg vel vi er innafor, men hvis ikke bør det være uproblematisk å justere på samme årsmøtet.
* Medlemstall: Langt over 25, heldigvis, og det kan vi greit dokumentere.
* De to siste punktene har jeg vel egentlig tolket gopp slik at han har meldt seg frivillig til :-) Eventuelt kan jeg ta org-delen av dette. Ser at det er et krav om å være tillitsvalgt, det løses f.eks enkelt ved at vi oppretter et verv på årsmøtet og velger gopp eller andre til dette.

I tillegg bør klubben registreres i Brønnøysundregisteret (trodde LMK hadde dette som krav, men det er ikke nevnt i e-posten), dette krever også bare en liten papirarbeid-innsats.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

Re: LMK-medlemskap

Post by Erik S »

Om LMK vs andre veteranforsikringer:

Det er ikke bare pris som skiller, men også dekning. LMKs forsikring er hestehoder foran alle andre i dekning, fordi den er eiet, solgt og drevet av folk med motorhistorie som primærfokus.

Sjekk hva ei annen forsikring har å tilby deg når bilen havarer på ferietur i Frankrike... LMK sørger for transport av bilen din hjem til Norge, evt til det verkstedet du ønsker.

Jeg har vært LMK-kontakt i to klubber, og er fortsatt besiktigelsesmann, og bidrar gjerne med kompetanse. Er rett nok ikke medlem i CX-klubben, på grunn av det meningsløse antallet Citroenklubber vi har her til lands...
-82 CX 2.4 IE PALLAS
-76 2CV6 SPOT
-76 BL PRINCESS 2200HLS
-72 AR GT1300J ZAGATO
-71 SM 2,7
-68 Lancia Fulvia Sport
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: LMK-medlemskap

Post by gopp »

Jeg sitter nå i styret i Norsk Maserati Klubb og vil jobbe med å få den klubben inn i LMK. Jeg kan dele av min erfaring med den prosessen, men tiden vil vise om jeg har kapasitet på å stille opp i CX-klubben for å gjøre den samme. Jeg holder kontakt med deg ang. dette rundgren.

Innlegget mitt var også ment for å lodde stemningen for medlemskap i LMK, og jeg må si jeg trodde tilbakemeldingen skulle være litt mer entusiastisk. Kanskje ikke CX-klubben vil ha noe nytte av et slikt medlemskap? Det er jo ikke noe vits å legge arbeid i det dersom kun et fåtall ønsker å bruke tilbudet på forsikring og samtidig støtte det LMK står for.
Gopp
-----------------
Har no' CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: LMK-medlemskap

Post by citro1cx »

gopp wrote: Kanskje ikke CX-klubben vil ha noe nytte av et slikt medlemskap? Det er jo ikke noe vits å legge arbeid i det dersom kun et fåtall ønsker å bruke tilbudet på forsikring og samtidig støtte det LMK står for.
jeg tror det er akkurat dette man må finne ut av. jeg tror mange inkl meg ikke helt vet hva Lmk og forsikringen som følger med egentlig består av. En skikkelig gjennomgang av hva som er klubben og dens medlemmers behov er derfor nødvendig.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: LMK-medlemskap

Post by Asle »

citro1cx wrote:
gopp wrote: Kanskje ikke CX-klubben vil ha noe nytte av et slikt medlemskap? Det er jo ikke noe vits å legge arbeid i det dersom kun et fåtall ønsker å bruke tilbudet på forsikring og samtidig støtte det LMK står for.
jeg tror det er akkurat dette man må finne ut av. jeg tror mange inkl meg ikke helt vet hva Lmk og forsikringen som følger med egentlig består av. En skikkelig gjennomgang av hva som er klubben og dens medlemmers behov er derfor nødvendig.

Enig, skal jeg gå for LMK forsikring må man vite hvordan den fungerer.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: LMK-medlemskap

Post by n10516 »

Dette kan jo sees på uavhengig av forsikring...

Hva betyr det for Norsk CX-klubb å være medlem i LMK? Hva gir det av fordeler, hva koster det - og er fordelene så pass store at det veier opp kostnadene?

Prinsipielt mener jeg at en bilklubb som vår bør være medlem av en sammenslutning som LMK - men det er ikke sikkert alltid at det er riktig likevel. Mitt forslag er at Gopp jobber videre med dette - og har det en skikkelig "upside" har det min støtte, selv om det er langt fra sikkert at jeg kommer til å benytte meg av forsikringen...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: LMK-medlemskap

Post by epifant »

Jeg snur på spørsmålet: hvorfor skal ikke klubben være LMK-tilknyttet? Selv betaler jeg mer enn gjerne 20 kr ekstra per år i kontigent for at både jeg og resten av klubbens medlemmer skal ha muligheten til LMK-forsikring, pluss det Vidar nevner om å støtte opp om sammenslutningen. Det skal ikke akkurat mye fordeler til for å være verd en tyvekroning ekstra i året og merarbeidet er tilsynelatende minimalt (sa han som ikke hadde noe med det å gjøre...) :mrgreen:
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: LMK-medlemskap

Post by gopp »

Godt sagt epifant!

Jeg har beskrevet hovedtrekk i hva LMK er og hvordan deres forsikring fungerer. Dersom man ønsker mer informasjon kan man lese om dette på sidene til LMK.
Klubbens medlemmer får finne ut om medlemskap er ønskelig, og det bør kanskje diskuteres på årsmøtet? Jeg legger ikke noe mer arbeid i dette for denne klubben, men du kan jo ta kontakt med meg Joar for å få vite litt mer om søknadsprosessen, dersom klubben skulle ønske å gå videre.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply