Kuldeproblemer.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Kuldeproblemer.

Post by jonsto »

Kan noen fortelle meg hva i H....... jeg skal gjøre for å unngå at låsemekanismen fryser under slike forhold vi hadde nå? Høljregn for så å slutte å regne, og 1 time etterpå er det 2 minus.
Hadde jeg funnet ut hvordan jeg skal gjøre det så hadde jeg lagt inn en varmekanal for å blåse inn varmluft fra en hår føner eller noe.
Eller gå over til låsesystem ala mr. Bean. :-)
Hjelper ikke med noen form for smøring.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kuldeproblemer.

Post by hl »

Eg har aldri opplevd at sjølve låsemekanismen har frose, men derimot har ofte knotten eg trykker på frose fast i handtaket.
Då brukar eg ein slik, tek ca eit halvt minutt:
Image

Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kuldeproblemer.

Post by jonsto »

Det er nok selve leamikken som sitter mot sluttstykket. Knotten og selve låsesylinderen er ikke noe problem å tine. Men den delen som låser er kun fjærbelastet. Det er denne som fryser. Som regel hjelper det å banke på døra, men ikke alltid. Men det er spesielt i slikt vær som vi hadde nå. fra + grader og regn til- grader i løpet av en times tid.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kuldeproblemer.

Post by n10516 »

Heller ikke jeg har opplevd annet enn at knapp og lås sylinder har frosset, men DET har jeg til gjengjeld bannet over mange ganger :twisted: :evil: At mekanikk i låsekasse eller overføringer har frosset, har aldri forekommet hos meg.

Om jeg hadde problemer, ville ha smurt alt med en god olje og evt. smurt låskassen med Scott Chemicals sprayfett "LG". Det er meget stabilt og vaskes ikke vekk.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kuldeproblemer.

Post by jonsto »

Dere har sannelig ikke opplevd mye. :-) :-)
Men fra spøk til alvor. Det kan jo være at det er leamikken som er frosset og ikke lås sylinderen. Men som jeg sa, det er disse spesielle forholdene som er verst. Ellers har det hjulpet at jeg har gjort ren leamikken for gammel seig smøring. Neste gang jeg jobber med ei dør skal jeg se om det ikke lar seg gjøre å lage en form for skjerm over slik at vannet ikke renner rett ned på leamikken.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Kuldeproblemer.

Post by Sturla »

Siden det allerede er vått, og frosset, så kan du jo helle på en bøtte varmt vann. Løsningen er permanent i den forstand at du må ha med bøtten og vannet HVER gang det er frost. Men døren går opp. :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kuldeproblemer.

Post by jonsto »

Sturla wrote:Siden det allerede er vått, og frosset, så kan du jo helle på en bøtte varmt vann. Løsningen er permanent i den forstand at du må ha med bøtten og vannet HVER gang det er frost. Men døren går opp. :shock:
Er ikke så sikker på det. leamikken sitter jo midt i døra, på innsiden av sluttstykket som du lukker døra med. Får prøve å ta noen bilder så dere får se. :-)
Post Reply