CX vs XM

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Ekorn
Posts: 5
Joined: Sun 03 Mar, 2013 15:46

CX vs XM

Post by Ekorn »

Hei.

Leker med tanken om å kjøpe en CX i OK stand. Kanskje import, og da blir det vel fort snakk om en serie I.
Men så slår det meg at det kanskje finnes mer fornuftige kjøp; for eksempel en XM.
Den er mye billigere i innkjøp og bruker mindre drivstoff. Jeg ser også for meg at det er lettere å få tak i deler og at den er noe mer motstandsdyktig mot rust.
Selv synes jeg ikke at den er like tiltalende som en CX. Men XM-en virker som en fin måte å få tilgang på litt klassisk Citroen-følelse på.
Hva tenker dere om denne sammenstillingen?

Jeg bruker jo ikke bil i det daglige, men den må overleve noen middels langturer til hytte og noen korte turer til IKEA i løpet av et år.
Dette inkluderer et par helger på salte vinterveier, med ski på taket. Er det verdt å utsette en CX for dette? Småreparasjoner
kan jeg ta selv, men det bør helst ikke bli altfor mye av det.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by rundgren »

Ekorn wrote:Hei.

Leker med tanken om å kjøpe en CX i OK stand. Kanskje import, og da blir det vel fort snakk om en serie I.
Men så slår det meg at det kanskje finnes mer fornuftige kjøp; for eksempel en XM.
Den er mye billigere i innkjøp og bruker mindre drivstoff. Jeg ser også for meg at det er lettere å få tak i deler og at den er noe mer motstandsdyktig mot rust.
Selv synes jeg ikke at den er like tiltalende som en CX. Men XM-en virker som en fin måte å få tilgang på litt klassisk Citroen-følelse på.
Hva tenker dere om denne sammenstillingen?

Jeg bruker jo ikke bil i det daglige, men den må overleve noen middels langturer til hytte og noen korte turer til IKEA i løpet av et år.
Dette inkluderer et par helger på salte vinterveier, med ski på taket. Er det verdt å utsette en CX for dette? Småreparasjoner
kan jeg ta selv, men det bør helst ikke bli altfor mye av det.
Tror du tenker mye rett her...
Noen tanker: Er XM egentlig noe særlig billigere i innkjøp? Har inntrykk av at du betaler for tilstand, og fort havner i samme prisområde for biler i samme stand.
En ordentlig god XM koster over femti tusen, og det får du en fin CX for også - hvertfall hvis vi snakker serie 2 i Norge. Faktisk også positivt overrasket over bensinforbruk på Turboen min (den bruker mindre enn 25 uten turbo) - ned mot 0,7 på forsiktig kjøring. Det høres jo ikke ut som om du har tenkt å kjøre veldig mange tusen km i året, så hadde jeg vært deg hadde jeg ikke lagt stor vekt på drivstoffforbruk.
XMen er nok mer motstandyktig mot rust, ja. Skal du bruke CX som helårsbil må den oljebehandles, og skal du ha serie1 må du gjøre det hvert år (ikke dyrt - 1200 kr.). Vil også anbefale bil nyere enn 1982, da ble lakkprosessen forbedret og bilene mer motstandsyktige mot rust. Garasje, helst med varme, bør du også ha om du skal kjøre serie 1 på vinteren..

Jeg har ikke kjørt så mye XM (men en del Xantia), men min erfaring og det jeg hører fra andre er at ingenting er som CX. Selv om du har hydraulikken på XM, så er hjuloppheng, bremser og styring unikt på CX og en stor del av opplevelsen. Vil du at det skal være en opplevelse å dra på biltur, vil du føle deg som noe spesielt på veien, så skal du ha CX...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX vs XM

Post by Göran W »

Det ska väl tilläggas att XM finns i flera modeller och V6 är nästan en helt annan bil..... Känns mycket bättre hopskruvad än de fyrcylindriga och har en fjädring (hydractive) som slår det mesta. V6 av tidigare modell (före -97) har dessutom oftast DIRAVI-styrning. Hittar du en bra V6 aut som du dessutom förvarar i garage så kommer du att ha en underbar bil under många år. 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by Black Lemon »

Jeg har hatt CXen min i 23 år og XMen i 14 1/2 år. Mine utgaver er 1986 CX 25 GTi Turbo og 1998 XM Turbo CT Break automat. Å sammenligne disse to, blir derfor ikke helt rettferdig. Jeg har alltid likt CXen bedre enn XMen når jeg skal ut å kjøre alene, men XMen er uovertruffen når familiebagasjen skal være med. Den ultimate XM etter min mening, er en serie 1 XM V6 24v. Jeg har aldri kjørt en slik, men tror nok jeg ville trives meget godt i den. Den har Diravi og en skikkelig V6er. Alle XMer har riktignok et enklere forhjulsoppheng (MacPherson) enn CX og dette fortjente egentlig ikke XMen. XM er en undervurdert bil. Den har langt bedre ventilasjonsanlegg enn CX og er bedre sammenskrudd . På den annen side gir XM mer "Peugeot"-følelse ved at instrumentering og styring (DIRASS på andre utgaver enn V6 inntil 1997) er mer likt andre biler. Personlig ville jeg nok fått det samme forholdet til en serie 1 XM V6 24v som jeg har til min serie 2 CX 25 Gti turbo, men XMen er når alt kommer til alt mer konvensjonell og ordinær enn CX.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX vs XM

Post by mads »

XM er mange år nyere, det merker man bl.a på vindstøy; To dørpakninger og fravær av takrenne gjør sitt. Og så er det varmeapparat i dem ;)

Jeg er vokst opp i CXbreak og har de siste drøye tre årene kjørt en året rundt igjen. Flere år i XM automat med diravi, veldig lav brukerterskel her også 8) XM med HA er litt stivere enn CX, bremser og styring en del slappere på XM, ganske enkelt ut fra konstruksjon. Forskjellen i diravi på XM og CX er utveksling og karakteristikk i sentrering. For de som virkelig vil kan sentrering byttes, delene er langt på vei de samme. Men da begynner det å bli hårete ;)

XM er enklere å ha, CX er herligere å kjøre når man ikke trenger varmen og kan leve med bråket og kjerra er i orden.

Ble du klokere? Sikkert, men kanskje ikke på hva du har mest lyst på.. Velkommen i mengden :P
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by rundgren »

mads wrote:XM er mange år nyere, det merker man bl.a på vindstøy; To dørpakninger og fravær av takrenne gjør sitt. Og så er det varmeapparat i dem ;)
Det med to dørpakninger er relativt enkelt og billig å gjøre noe med. Jeg har et sett ekstrapakninger fra CX-basis som "snart" skal installeres. Så blir det nye dørlister rundt om. Da håper jeg mye av vindstøyen blir borte, men ny-Lexus-støynivå blir det jo selvfølgelig aldri.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX vs XM

Post by n10516 »

XM eller CX?
Tja, si det! Vektlegger en kjøreglede, å nyte det hydrauliske fjæringsystemet på sitt beste, ja da er CX så definitivt valget. I dag er CX, for meg, en "ta vare på bil", uansett om en vil vinterkjøre den eller ikke, behandler en den med stor respekt. En XM derimot, er i hvert fall for meg, mer av en bruksbil. I dag bruker jeg XM som "dagligbil", det er ev 2,1 TD Vare, og fungerer helt topp til formålet. Den blir også tatt vare på, men den går 40 - 50.000 km i året...

Rust? Dessverre krever nok CX mer aktpågivenhet her, som mange andre også skriver. Men XM må også passes på. Selv har jeg opplevd alvorlig rustskade i jekkfester foran. På den første, kom det sammen med toppakningsbrudd og med utsikt til reparasjonskostnad på minimum 20.000 kroner og sett i lys av at den hadde gått 450.000 km, er den i Citroën himmelen. Den andre er min nåværende som skal sveises bare det blir mildere. Gleder meg ikke, det er en større jobb, har jeg blitt fortalt.

XM føles nok som en teknisk mer moderne bil, men den mangler derfor også mye av kjøregleden en finner hos CX. Ja, XM bruker nok LITT mindre drivstoff, men med begrenset kjøring betyr det kanskje ikke så mye. Reservedeler er nok enklere på XM - enn så lenge. Jeg opplever at deler til CX er et lite problem, CX-basis har det meste. Komplettert med klubblageret, går det meste bra.

Slik du beskriver ditt bilbehov, er det noe begrenset. Jeg ville latt hjertet bestemme. Og da ville jeg kjøpt CX. Skulle jeg valgt XM, ville det blitt en med 2,1 l diesel motor.

Klokere? Neppe. Bare forvirret på et høyere plan...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by rundgren »

n10516 wrote: Slik du beskriver ditt bilbehov, er det noe begrenset. Jeg ville latt hjertet bestemme. Og da ville jeg kjøpt CX. Skulle jeg valgt XM, ville det blitt en med 2,1 l diesel motor.
Enig, bortsett fra at jeg som Black Lemon nok ville valgt serie 1 V6 24v med Diravi (ikke lett å få tak i, jeg vet..) hvis jeg skulle hatt XM og kjørt under 20K i året.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by rundgren »

Når det gjelder deletilgang og vedlikeholdskostnader: Er forskjellen egentlig så stor? Det meste kan fås tak i til CX, om enn ikke nytt, og tror ikke prisene er vesentlig høyere enn for XM. Det ryktes jo at det begynner å bli dårlig med deletilgang gjennom offisielle kanaler for XM, og det som kan fås tak i den veien er ikke billig.
CX-basis, klubblager og div. private lagere/CX-huggere rundt i landet gjør at du finner mye til CX til en bra pris om du leiter litt.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: CX vs XM

Post by Helge S »

Ja her var det mange tanker om både CX og XM og jeg er langt på vei enig i mye av det som er skrevet. Jeg hadde selv en 84 CX25GTi i nærmere 12 år (om jeg skal ha CX igjen må det bli en 25... og helst en Turbo! :D ) og har nå intet mindre enn 4 stk XM:
Serie 1:
1991 XM 3,0 V6.24 (ureg. prosjekt)
1994 XM 3,0 V6.24 (strøken!)
Serie 2:
1995 XM 3,0 V6 Exclusive aut.cruise (tilnærmet strøken)
1996 XM 2,0 TurboCT aut.cruise (den eneste som brukes om vinteren)

Alle mine 4 XM er Berline med skinninteriør, el.justerbare framstoler, kjørecomputer, ekstra innvendig bakrute, varmeseter på begge sider i baksetet + + +

CX: Skiller seg enda mer ut mht karosseri enn XM selv om også XM er spesiell og overaskende "tidløs" i formen. CX serie 1 (kjenner ikke så mye til serie 2) har en del utfordringer mht det elektriske (syntes i hvert fall jeg) der blant annet ledningsbuntene i døråpningen var en klassiker med negativt fortegn. Fjæringen er helt fantastisk over fartsdempere etc, men skarpe kanter som asfalthull merkes ganske godt (som på XM) og jeg syntes CX krenget vel mye ved aktiv kjøring på svingete veier. Interiøret i serie 1 synes jeg var helt herlig utseendemessig, men kvaliteten på plasten i dørpaneler etc samt setetrekk var så som så. De siste årene med CX slet jeg med begynnende rust (bagasjelokk, dører, skjermer) da det var blitt mye mer salting av de norske veiene.

XM: Er heller IKKE rustfri selv om det er framskritt fra CX! Pass særlig på fremre fjærbensfester samt områdene rett bak framskjermene (kanaler/framre jekkfester - særlig om bilen ikke har hatt skvettlapper framme!). For resten av bilens del er nok XM en del bedre enn CX når det gjelder rust! Slik jeg synes det er STOR forskjell på ulike CX (utgaver mht årsmodell, motor og utstyr) er det også stor forskjell på XM. Luksus- og kvalitetsfølelsen er temmelig forskjelling på en billig utgave av 2,0 bensin uten turbo eller 2,1 Turbodiesel til forskjell fra lukseriøse utgaver av 2,0 TurboCT, 3,0 V6(.24) og 2,5 Turbodiesel. Enkelte forskjeller er påtagelige slik som nivå på støydemping med mere lyd-dempemateriale, ekstra innvendig bakrute og ikke bare doble dørlister, men også filtbelegg på de indre listene for å eliminere gnisselyder. Andre forskjeller er mere slikt som ikke så veldig mange legger merke til... som egne kanaler/dyser for klimaanlegget i B-stolpen til baksetepassasjerer, varmeseter også i baksetet mm.

Fjæringsmessig er det en del forskjell mellom XM med hydraktiv fjæring og CX. Forskjellen mellom CX og XM uten hydraktiv er ikke så stor og der kan man jo om man vil... sette inn mykere kuler på XM helt til det er så mykt at du slår i anslag i humpene...

Tilgang på deler er ikke bare rett fram verken på CX eller XM og det er vel kanskje den største ulempen for begge disse bilene mht "hverdagsbil".

Jeg synes vel diskusjonen rundt CX eller XM bunner ut i smak og behag og følelser hos den enkelte... og har selv den klare overbevisning at:
CX (nesten uansett utgave, i hvert fall om den er pen og velholdt), samt de mest spesielle og lukseriøse utgavene av XM ville jeg for min del ikke lenger brukt som helårsbil. Den enklere/billigere og mindre spesielle utgavene av XM har ikke jeg fullt så store kvaler med å bruke også om vinteren (på saltede veier).
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX vs XM

Post by n10516 »

Et meget godt innlegg fra Helge S! Jeg er enig i det aller meste og det er selvfølgelig riktig at det koker ned til smak og behag - og faktisk også litt hva en kommer over av biler. Med mindre en ikke er fast bestemt på at en skal ha det ene eller det andre. Mitt hjerte er hos CX, men jeg har over de seks siste årene hatt tre XM, alle 2,1 TD Break og Serie 2 biler. En av dem med Hydractive fjæring Ja, det er helt OK å kjøre XM, men følelsen av å kjøre Citroën er mye større i CX, med sitt spesielle dashboard og kontroller. Om en velger en serie 1 har en også de skikkelige instrumentene. Litt stivere og mer kantete er XM å kjøre, men jeg har bare kjørt med standard kuler.

Ingen av mine XM har blitt solgt som brukbare biler. Her er historikken:

Bil 1 er behandlet i første innlegg. Den tok rusten og toppakningen. Da hadde den gått ca 450.000 km, 50.000 i året i den tiden jeg eide den og den krevde minimalt reparasjoner ut over vanlig vedlikehold. En bra bil....

Bil nr 2 tok Oslo Brannvesen... Den bl trufet av en "stor brannbil" i C-stolpen og bakhjulet. Bilen snurret to ganger, traff en parkert bil og bakre svingarm og restenea v bakdøren ble funnet igjen 50 meter fra der bilen stoppet. Det var et sjokk å se bilen, ikke en hel plate. Men hun som kjørte var hel. Hun ble påsatt nakkekrage omtrent før bilen hadde stoppet. Hun ble beordret til å sitte stille til ambulansen var der. Hun hadde mest lyst til å kjøre videre, hun hadde ikke sett bilen, og viste seg å være like hel. Så dette, samt hvor hel selve kupeen var, gjør at jeg oppfatter XM som en solid og sikker bil. Bilen gikk ca 350.00 km, eneste feil kom i kategorien vedlikehold, dvs. bytte av skiver og bremser, samt rep av kabling i bakdør (typisk feil i følge verksmesteren på et Citroën verksted i Berlin) En bra bil, savner den!

Bil nr tre er dagens bruksbil. Den har alvorlig rustskade i jekkfestet på venstre side, en jobb jeg må ta så snart det er mulig. Bilen har hatt noe mer feil enn de andre, men har osgå vært relativt snill. Den har gått ca 270.000

Rust i fjærbenstopper har jeg aldri hatt, men dette er et problem på XM og jeg har bar blitt fortalt at her er det trøbbel med deler.

Ja, kabeloverføringen fra A-stolpen til dører foran på CX har også voldt meg problemer, men det lar seg rette etter en viss porsjon banning... Ja, rust i bakskjermer, bensinklaff, bakdører osv. på CX er langt fra uvanlig, så om en skal kjøpe CX MÅ en sjekke disse stedene. Se kjøpsrådene på citroencx.no !

Jeg oppfatter så vel XM som CX som mekanisk svært solide biler og relativt lettskrudde, sett i lys av framskmennens hang til rødvin mens de tegner.... :D

Nei å kjøre en floxx CX eller XM ut i saltlaken på vinterveiene er neppe noe sjakktrekk. Uansett om en gjør det, eller ikke, bør en passse på antirust behandling og ta all begynnende rust ASAP. Jeg bor slik til, at jeg kjører lange strekninger på veier som er lite saltet eller usaltet, så jeg kommer til å bruke XM-en som bruksbil i en tid til. Ellers ser jeg for meg et liv med CX, XM og etter hvert også en BX fremover. I tillegg til Allegroen, da.


Vdiar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Ekorn
Posts: 5
Joined: Sun 03 Mar, 2013 15:46

Re: CX vs XM

Post by Ekorn »

Artig å høre så mange vurderinger mellom cx og xm! Ser en del XM-er i Oslo som går som bruksbiler, men det er jo en besnærende tanke at den er i ferd med å gå over til å bli en ta-vare-på bil den også.
Hjertet mitt ligger nok mest hos CX-en, må innrømme det. Men jeg synes det er sjeldent å se en ute for salg som ikke er prosjektbil - her til lands.
For min egen del haster det ikke, dette. Men jeg synes det er fint å sjekke litt realismen i et eventuelt CX-kjøp og om det passer inn i mitt liv.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by rundgren »

Ekorn wrote:Artig å høre så mange vurderinger mellom cx og xm! Ser en del XM-er i Oslo som går som bruksbiler, men det er jo en besnærende tanke at den er i ferd med å gå over til å bli en ta-vare-på bil den også.
Hjertet mitt ligger nok mest hos CX-en, må innrømme det. Men jeg synes det er sjeldent å se en ute for salg som ikke er prosjektbil - her til lands.
For min egen del haster det ikke, dette. Men jeg synes det er fint å sjekke litt realismen i et eventuelt CX-kjøp og om det passer inn i mitt liv.
Et tips kan være å kikke i Nederland - har inntrykk av at det er en del bra av både CX og XM til salgs der.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Ekorn
Posts: 5
Joined: Sun 03 Mar, 2013 15:46

Re: CX vs XM

Post by Ekorn »

rundgren wrote: Et tips kan være å kikke i Nederland - har inntrykk av at det er en del bra av både CX og XM til salgs der.
Ja, har sett det. Hva kommer det av?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX vs XM

Post by rundgren »

Ekorn wrote:
rundgren wrote: Et tips kan være å kikke i Nederland - har inntrykk av at det er en del bra av både CX og XM til salgs der.
Ja, har sett det. Hva kommer det av?
Vet ikke hvorfor eldre Citroën er så populære i Nederland, egentlig. Men det er de - var i Amsterdam for et par år siden, og der var det flere klassiske hydraulikk-biler enn jeg har sett i noen annen by - strøken Turbo2 på TRX rett ved husbåten (som man selvfølgelig må bo i når man er i Amster), to DS Break parkert i samme gate, flere DS ellers også.
Etter det jeg har hørt er slikt et sjeldent syn i Frankrike, det er i Nederland og Tyskland du finner entusiasteide biler. Selvfølgelig finnes det lite brukte eksemplarer i f.eks Frankrike også, pensjonist-, eller sommerhusbiler e.l. men har inntrykk av at det er flere entusiasteide i NL. Det gjør jo også at prisene er høyere - en velholdt, klassisk Citroën er faktisk ettertraktet.
Skal forske mer på saken første helga i mai, når det forhåphentligvis blir tur til Citromobile-messa utenfor Amsterdam.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply