Jakten på CX...

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Så var Volvo XC70n solgt og jeg er for tiden til fots...

Hadde bestemt meg for å være kjempefornuftig å kjøpe en Golf eller Octavia 4x4, men så sneik CX-draget seg innpå meg. Jeg har ikke kjørt en CX på 10 år, så jeg vet jo faktisk ikke helt hva det er jeg kan forvente. Jeg er også skeptisk til å måtte stå ute i snøskavlen og skru i vinter. Jeg har ikke egen garasje og har ikke tid til å skru veldig mye. Samtidig er jeg ikke dønn avhengig av bil hver dag. Jeg kjører til butikken hvis det er for dårlig vær og av og til på besøk 1-2 timer avgårde.

Spørsmålet, som antakelig er svært vanskelig å svare på, er om en godt vedlikeholdt CX kan funke greit som bruksbil fortsatt. Jeg må innrømme jeg har tittet en del på den sorte TRD Turbo 2 som har ligget på finn og på facebooksiden. En sort 1987-modell.

Vet også om en 1985 Serie 1 Break turbodiesel, som visstnok er i god stand, men er redd det blir for traust.

Har heldigvis ikke så veldig stort tidspress på å skaffe meg bil denne gangen! :)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Jakten på CX...

Post by citro1cx »

reflex1984 wrote: Spørsmålet, som antakelig er svært vanskelig å svare på, er om en godt vedlikeholdt CX kan funke greit som bruksbil fortsatt.
spør Jon Storløkken så får du klart svar :lol:

hvis du kan leve frosne dørlåser, varmeapparat som lever sitt eget liv, og et understell som ruster fortere enn du rekker å si rustbeskyttelse, tror jeg du kan bruke CX som helårsbil :P . har kjørt CX året rundt i flere 10 år og egentlig ikke hatt større problemer med de enn det folk flest har med gamle biler. Det største problemet er faktisk å få noen til å reparere en CX. De fleste verksteder kvier seg for å ta i slike biler, så du må i såfall oppsøke noen som tør å skru på CX, eller ligge i en snøskavel og gjøre det selv. Vil vel anbefale deg å kjøpe de mest driftsikre utgavene av CX, som jeg mener er serie 2 diesel.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by Black Lemon »

Det at du i det hele tatt vurderer å anskaffe en CX, indikerer sterkt at du ikke vil bli fullt ut fornøyd med noen annet. Citroënsime og CX er kunst i dypeste forstand og kunst er lidelse. De som ikke forstår dette betrakter CX som en spesiell bil, men ikke noe mer enn det. Har man en slik tilnærming, skal man selvsagt ikke komplisere sitt liv med å eie en CX, men i steden avlegge den lokale Toyota-forhandler et besøk og vandre ut igjen med en helt ny Auris Hybrid e.l. Da får man et utmerket transportmiddel som bringer deg trygt og sikkert fra A til B. Å kjøre CX, derimot, er som å overvære en fantastisk konsert, eller et spesielt teaterstykke som setter varige spor i sjelen. Det forfølger deg hele livet.

Min egen erfaring som CX-eier går tilbake til våren 1990 da jeg på min 28-års fødselsdag ble eier av en drøyt fire år gammel 1986 CX 25 GTi turbo. Det var den billigste turbo-modellen jeg kunne finne og den hadde gått som firmabil i et skipsmeglerfirma. Den hadde altså gått som firmabil i jappetiden, noe som ville skremt et normalt utrustet menneske langt bort. Jeg lot meg ikke skremme, men CXen satte meg umiddelbart på en del utfordrende prøver. Jeg var totalt ukjent med de forskjellige tekniske triksene man bør kunne for å eie en CX. Derfor ble det mange og dyre verkstedbesøk de første årene før CXen forstod at jeg var en langsiktig eier som ikke hadde til hensikt å la meg knekke av dens påfunn. Til våren har jeg hatt den i 24 år og i løpet av disse årene har jeg kjørt den 160.000 km. Det er ikke så mange km, men det er ikke kvantiteten som avgjør, men kvaliteten i disse kilometere. Drikker du en meget god vin, kan ett glass være nok!

Etter åtte år med CXen, kjøpte jeg i tillegg en ett år gammel XM Break for å ta hånd om den etterhvert økende familiebagasjen. Kjøpet av XMen var derfor i større grad fornuftsbestemt. XMen mangler en god del av det magiske CXen besitter, men er likevel et særdeles behagelig og ikke minst svært pålitelig bekjentskap. Den har vi kjørt i 140.000 km på de 15 årene vi har eid den. I oktober anskaffet jeg i tillegg en 2007 modell C6 2,7 HDi. Det er min første erfaring med diesel, da både CXen og XMen er bensinturboer. C6 er ikke så ulik CXen ved at den duver mer enn XMen. Den er svært stillegående og er som et lokomotiv på veien. Forskjellen er selvsagt stor i forhold til CX. Bl.a. er bremsene konvensjonelle og det er uvant for en CX-eier. Når jeg holder CXen opp mot de mer moderne XM og C6, er det likevel utrolig hvor moderne CX var da den ble lansert. Det var synd Citroën nok en gang slapp opp for penger og ikke kunne tilby CXen er moderne motor slik planen var. Fra første stund jeg så CXen liggende i Skovveien i Oslo antagelig høsten 1974 gjorde den et uslettelig inntryk på meg som da var 12 1/2 år. Den var helt ulikt alt annet på veien og ga inntrykk av å være en fremtidsdrøm, hvilket den også for meg viste seg å bli.

Kan jeg anbefale deg CX som bruksbil? Om du ikke er avhengig av bil hver eneste dag, tror jeg nesten det kan gå. Den 1987-modellen CX 25 TRD som står avertert, ser ut som et godt kjøp. Diesel er nok ganske godt egnet i CX og man skal huske på at en CX bensin-turbo ikke låter spesielt bra. Det jo ikke akkurat noen sekserlåt i den motoren. Litt dieselknatring vil dermed ikke være så ødeleggende for en CX som det er for en BMW eller Alfa Romeo.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Jakten på CX...

Post by jonsto »

Jeg er for tiden på østlandet. Vi har hatt en ryddedag på CX Klubbens lager. Finnes deler der for å holde en CX igang i mange år. Kjørte ca. 44 mil i går med CX, og skal kjøre hjem i morgen. Gruer meg overhode ikke til den turen. Kjører en -88 model TRD T2. Det er vel egentlig ikke større problem med CX som dagligbil en en hvilken som helst annen over 20 år gammel bil. Men absolutt en fordel og kunne skru selv. Det er vel en kjennsgjerning at enkelte deler begynner å bli vanskelig å få tak i, men det er utrolig hva som går om man har de rette kontaktene.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by Black Lemon »

Hvis ikke Jon får kulturminneprisen er det noe alvorlig galt fatt! 2x44 mil i løpet av noen dager burde jo være det største kvalitetsstempel som finnes, men han kan neppes karakteriseres som en bilfører med gjennomsnittlige kunnskaper. Det Magnus Carlsen vet om sjakk, kan Jon om CX!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Jakten på CX...

Post by jonsto »

Min datter som disponere denne bilen tidligere kjørte denne strekningen opp til flere ganger pr. mnd i over ett år. Men da hun flyttet hit følte hun at hun kom litt for langt unna mekanikeren sin. ;-) Hun har for øvrig kjørt CX helt siden hun kjørte opp og til i sommer. Ca. 12 år.
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Nå har det begynt igjen… I mars, etter 5 mnd. uten bil, anskaffet jeg meg en skikkelig fornuftig farkost. 2000 Subaru Impreza 1.6 bensin 4wd. Kjempebil som gjør akkurat det en bil skal; frakte meg fra A til B. Den koster ikke de hinsides mengdene kontanter som det koster å drifte en ny Volvo, heller.
Så skjedde det for en måneds tid siden. Kanskje var det i ferien. Kanskje fikk jeg tid til å tenke over saker og ting. Der satt jeg i saksen. Igjen. Mitt utstoppelige drag mot "Det Flyvende Teppet" tok nok en gang innersvingen på meg. Den sorte TRD S2 med rødt skinninteriør hjemsøkte meg i dagesvis før jeg fikk vite at den nok en gang var til salgs. Det kommer sikkert andre flotte biler for salg fremover, også.

Så, hva skal man gjøre…? Som Black Lemon skrev i sitt så besnærende innlegg; "Du vil aldri bli fullt ut fornøyd med noe annet".

Det eneste aberet jeg egentlig har er at jeg ikke får bygget garasjen før neste sommer. Dvs. at den må stå ute i kystens klima i 1 år før jeg kan forvare den trygt innendørs.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

Det er annonsert en tilsynelatende veldig fin GTI på Facebook-gruppa "Vi som liker Norsk CX Klubb (Citroën CX)".
- 1987 CX25 GTI, ca 140000 km med historiik) til salgs. Prisantydning 45.000, men kan finne forskjellige oppgjørsløsninger (mc?). Send pm for mer info.

Si fra hvis du ikke finner fram, så hjelper jeg dere med å komme i kontakt. Virker som om bilen befinner seg i Hedmark.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Takk for tipset! Den ser jo ganske grei ut. Har vært i forbindelse med selger. Er kun litt "skeptisk" til at det er injection. Har lest at det er lettere å få feil på. Har også forstått det slik (tar kanskje feil) at en vanlig GTi ikke er så populær og kan være vanskeligere å selge videre igjen.

Hva mener dere om det?
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by Black Lemon »

Injection har fungert bra for meg i 24 år, men coilene kan være dårlige på GTi og GTi turbo. Disse er enkle å skifte og ofte kan det også være kontaktene til disse som er dårlig. GTi er gjerne mer populært enn 22 TRS, men mindre ettertraktet enn GTi turbo som er et realt råskinn med 40% mer dreiemoment enn vanlig GTi.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Hei, hei!

Pga. et pågående byggeprosjekt har jeg ikke fått avertert Subaruen enda. Skal få utført EU-kontroll og skiftet bremseklosser og en drivakslingsmansjett først. Den gode nyheten, derimot, er at gårdsplass og garasjefundament er under utarbeiding. Dvs. at det blir garasje når jeg får tid til å bygge den. Antakeligvis til våren igjen. Garasjen blir 7,2m lang og 5,1m bred. Det vil nok bli gode muligheter for å huse en skikkelig farkost. :)

Når jeg oppsummerer denne veldig informative tråden (takk for alle gode råd!) så er det vel omtrent det samme hvilken modell man skaffer seg så lenge den er i god stand. Jeg må bare smøre meg med tålmodighet og ta tiden litt til hjelp. Men går Subaruen greit avgårde så er det kjøpsmodus neste :)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Jakten på CX...

Post by Sturla »

Du bør lage smøregrav når du lager garasje fra bunnen av. Da slipper du evvindelig oppalling av bilen for å komme under den.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply