Jakten på CX...

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Det høres jo ut som et rimelig innsteg/come back i CX-livet!

Jeg kan vel faktisk si at CX er den eneste hvite bilen jeg vet om som ikke ser ut som hvitevarer, foruten Porsche 911. :)

Synes alltid det er greit å ta høyde for verkstedpriser, selv om man kan skru selv. Det er ikke alltid man har riktig verktøy eller tid til å gjøre det. Nå skrur jeg en del selv og her jeg bor var det faktisk Citroenforhandler og verksted på 80- og 90-tallet og kompetansen bor her fortsatt.
Disse karene hadde DS'er og CX'er strødd rundt husene sine. Det var faktisk riktig mange slike biler her.
Det var til og med en restauranteier her som hadde en SM fram til en gang utpå 90-tallet. Den gikk aldri og tilslutt ble den avertert. Han hadde hatt mekanikere fra Citroen i Frankrike oppover for å reparere den, men ingen fikk det til. Tilslutt kom det en kjøper som med et lommeverktøy og litt fikling reparerte feilen, kjøpte den og kjørte den avgårde.. Det var visst en bagatell med tenningen. "De har ikke peiling der nede på Citroen", var kommentaren fra kjøperen ;)

J.
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Er forresten kjørelengden på disse bilene et problem? Vi har liksom en slags mental barriere på 200.000 km, men hva er erfaringene med CXen?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

reflex1984 wrote:Er forresten kjørelengden på disse bilene et problem? Vi har liksom en slags mental barriere på 200.000 km, men hva er erfaringene med CXen?
De grunnleggende tingene på CX er veldig solid, og hvertfall på biler med VIP-interiør som TRSen så er dette veldig slitesterkt.
De tingene som er mindre bra er ofte diverse plastikk og elektriske detaljer, vil vel tro tilstanden til disse avgjøres mye av hva slags eiere og liv bilen har hatt.
Så ja, bilene slites jo, men på ingen måte mer enn andre - og hvor fort nedover det går kommer an på eieren. Tror du får en god indikasjon på hva slags liv en bil har levd ved å se på interiør, servicebok o.s.v.
200.000 er ikke langt hvis bilen har blitt tatt vare på, og gjerne mye av kilometerne er langkjøring.
De fleste CX-motorer er rimelig skuddsikre greier, men disse "moderne" aluminiumsmotorene som sitter i CX20 og 22 utover på 80-tallet (litt glidende overgang, tror jeg - men TRS har hvertfall denne motoren) er kanskje noe mindre holdbare. Dette er altså de såkalte Renault-, eller Douvrin-, motorene. De har overliggende kamaksel og registerreim, og er altså laget av aluminium. Det er gode motorer å kjøre, og biler med disse er merkbart lettere i front.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Mitt inntrykk er også at selve motoren og drivverket er rimelig solid. Vår CX gikk 220.000 og den stoppet aldri. Det var med jevne mellomrom småting som ikke virket, men den stoppet aldri. Kun én gang da registerreimen røk, men da hadde pappa flaks og ingenting ble ødelagt.

Man har jo bare hørt på "forståsegpåere" at Citroen er så vanskelig å skru på. Min erfaring med bilreparasjon er fra en Amazon jeg arvet etter mine besteforeldre. Jeg hadde den helt fra hverandre og pusset den opp igjen.

Er det for "amatører" å hanskes med skruing på en CX? Kreves det mye spesialverktøy og spesialkompetanse for å utføre reparasjoner på de kjente tingene selv?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

reflex1984 wrote:Mitt inntrykk er også at selve motoren og drivverket er rimelig solid. Vår CX gikk 220.000 og den stoppet aldri. Det var med jevne mellomrom småting som ikke virket, men den stoppet aldri. Kun én gang da registerreimen røk, men da hadde pappa flaks og ingenting ble ødelagt.

Man har jo bare hørt på "forståsegpåere" at Citroen er så vanskelig å skru på. Min erfaring med bilreparasjon er fra en Amazon jeg arvet etter mine besteforeldre. Jeg hadde den helt fra hverandre og pusset den opp igjen.

Er det for "amatører" å hanskes med skruing på en CX? Kreves det mye spesialverktøy og spesialkompetanse for å utføre reparasjoner på de kjente tingene selv?
Vil si det absolutt er for amatører! Ikke så mye spesialverktøy som skal til, men noen ting er litt annerledes enn andre biler. Så litt erfaring (kommer etterhvert), kontakter du kan spørre om beste løsning på et problem (her inne, eller et par-tre idealister som kan ringes om det meste), samt Haynes manual og et par essensiellse nettsider er det som skal til.
CX er ikke direkte vanskelig, bare litt annerledes :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Takk for informasjonen, da er det jo ikke mer å lure på. Jeg har lagt ut dagligbilen, en Volvo XC 70, for salg. Håper den blir solgt innen rimelig tid, i et ellers svært mettet bruktbilmarked.

Hvordan er dieselmotorene ift. støy inne i kupéen?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Jakten på CX...

Post by jonsto »

reflex1984 wrote:
Er det for "amatører" å hanskes med skruing på en CX? Kreves det mye spesialverktøy og spesialkompetanse for å utføre reparasjoner på de kjente tingene selv?
Du kan få være med meg noen dager på verkstedet så skal jeg nok lære deg det mest grunnleggende. F. eks. kan du få hugge en bil helt på egenhånd. Ikke noe er så lærerikt som å skru i stykker ting. :-)
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

jonsto wrote:
reflex1984 wrote:
Er det for "amatører" å hanskes med skruing på en CX? Kreves det mye spesialverktøy og spesialkompetanse for å utføre reparasjoner på de kjente tingene selv?
Du kan få være med meg noen dager på verkstedet så skal jeg nok lære deg det mest grunnleggende. F. eks. kan du få hugge en bil helt på egenhånd. Ikke noe er så lærerikt som å skru i stykker ting. :-)
KULT! Hvor er dette? Jeg jobber turnus, så hvis jeg går til anskaffelse så er det jo på sin plass med en studietur/dannelsesreise. :)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Jakten på CX...

Post by RolandM »

Hvis du kan få deg et par dager som lærling hos Jonsto, så er det gull verdt! Jeg burde gjort det selv for lenge siden (bor jo nær nok), men det er noe med at man må nesten ha noen basiskunnskaper også for å få utbytte. :)

Støy fra diesel: Støy i CX handler først og fremst om å ha gode motorfester som ikke er slitt ned, og om riktig justering av dører/vinduer. Da er en CX en relativt stille farkost uansett motor. Det hjelper selvsagt også med gode dørpakninger og at interiøret er skrudd fast og ikke skrangler. 8) Dieselen høres meget godt utvendig på tomgang, men jeg synes en Audi-diesel fra tidlig 90-tall bråker minst like mye. Innvendig hører du selvsagt at det er en dieselmotor når du aksellerer gjennom girene fra stillestående, og hvis nevnte motorfester er dårlige blir du fort lei drønningen, men på landevei merker du lite til motoren i bilen - knapt nok mer enn en bensinbil. Jeg har kjørt en '85 TRD Break som nr 2 bil i ca 50 000 km, og den har vært et meget behagelig reisefølge når alt fungerer som det skal.

Mht den hvite TRS'en: Enig i at det kan se ut som en aktuell bil, men SJEKK med noen som kan det hvor lang tid det tar å bytte tannstang før du går i kjøpsmodus. Tror ikke du tar det i lunsjpausen, for å si det slik.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

RolandM wrote:Dieselen høres meget godt utvendig på tomgang, men jeg synes en Audi-diesel fra tidlig 90-tall bråker minst like mye.
Jeg synes at en Audidiesel fra tidlig 2010-tall bråker noe helt utrolig mye og ;)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Jakten på CX...

Post by jonsto »

reflex1984 wrote:
jonsto wrote:
reflex1984 wrote:
Er det for "amatører" å hanskes med skruing på en CX? Kreves det mye spesialverktøy og spesialkompetanse for å utføre reparasjoner på de kjente tingene selv?
Du kan få være med meg noen dager på verkstedet så skal jeg nok lære deg det mest grunnleggende. F. eks. kan du få hugge en bil helt på egenhånd. Ikke noe er så lærerikt som å skru i stykker ting. :-)
KULT! Hvor er dette? Jeg jobber turnus, så hvis jeg går til anskaffelse så er det jo på sin plass med en studietur/dannelsesreise. :)
Jeg bor i Surnadal. :-)
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Jakten på CX...

Post by reflex1984 »

Der har jeg vært på NATO-øvelse! Det var i mars 2002. Driver du Citroenverksted eller har du et hjemme kanskje?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

RolandM wrote: Mht den hvite TRS'en: Enig i at det kan se ut som en aktuell bil, men SJEKK med noen som kan det hvor lang tid det tar å bytte tannstang før du går i kjøpsmodus. Tror ikke du tar det i lunsjpausen, for å si det slik.
Bytte tannstang er mye jobb, har jeg hørt, men det er visst vanlig at mindre hydraulikklekasjer skrives som "lekk tannstang" på EU-kontroll skjemaet.
Det var det jeg baserte anslagene over på.
Hvis tannstangen faktisk er defekt er det nok en større jobb å bytte.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Jakten på CX...

Post by rundgren »

reflex1984 wrote:
RolandM wrote:Dieselen høres meget godt utvendig på tomgang, men jeg synes en Audi-diesel fra tidlig 90-tall bråker minst like mye.
Jeg synes at en Audidiesel fra tidlig 2010-tall bråker noe helt utrolig mye og ;)
Jeg også, hvertfall utenfor bilen. Bensin er tingen, min CX Turbo er veldig stillegående både inne og ute når eksosen er i orden.
Den største kilden til støy i CX er, som Roland skriver, utette dører/dørpakninger og vinduer som lukker litt skjevt slik at det blir små åpninger.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Jakten på CX...

Post by pål »

Skifte av tannstang er litt knotete ja , og sånn med en gang ser det rimelig umulig ut , men det går. OM det faktisk er tannstangen som lekker da,,,,? Det er ett usannsynlig virrvarr med rør-koblinger-returer osv akkurat i området der , så undersøk først om det virkelig er tannstanga.
har masse Citroèn:-)
Post Reply